• Sonensmamma

Långa eftermiddagar

Vad finns det att göra på eftermiddagarna som föräldrarledig?

Det känns som att alla "aktiviteter" som är till för oss tar slut kring 12: öppna förskolan, baby massage, mammaträning.

Jag umgås gärna med andra mammor men de flesta har flera barn och ska hämta de större barnet på förskolan också kring den tiden så då blir det att vi skiljs åt då.

Jag bor i en liten kommun, finns inga museum eller köpcentrum.

Det jag kan komma på är badhus och jo förresten vi har ett museum men det kostar liksom 100 kr per gång att gå dit.Min sambo kommer hem 18.30 på kvällarna så eftermiddagarna blir väldigt långa. Det är väl mest jag som blir uttråkad, sonen har ju leksaker och så hemma och mig såklart.

Har ni tips på vad man kan göra, gärna saker som man kan göra typ dagligen eller iaf flera dagar i veckan?

Gärna inget som kostar multum.

Det ska såklart vara givande för sonen också, han är 6 månader.

• Svar på tråden Långa eftermiddagar
  • Anonym (M)

Gå en distanskurs i något ämne som du är intresserad av. Där du kan lösa uppgifterna i din egen takt, umder stunder då bebisen sover t.ex. 

• Sonensmamma

Superbra tips men det är mer själva vakentiden med bebis som jag kan tycka blir lång, känns som att jag bara hoppar mellan "stationer" hemma för att underhålla honom. Han älskar att se människor och vara ute på så jag söker snarare en aktivitet som vi båda kan göra.

• majgrönska

Jag minns den där tiden, timmarna kunde bli så långa! och allt man gjorde blev ett stort projekt fast det var oftast värt det.

Biblioteket? De har ibland en småbarnsavelning med leksaker, och böcker såklart. Det är kanske roligare för något äldre barn men det händer i alla fall något!

Åka buss eller tåg tyckte min bebis var superspännande, mycket bättre än bilstolen. Då kan man ju ta sig till någon grannkommun och kolla in vad de har, kanske träffa släktingar. Har du några äldre släktingar i närheten som är pensionerade och kanske har tråkiga dagar? kan ju även vara tex gammelmoster osv.

Om ni går på öppna förskolan/ kyrkans barngrupp eller liknande kan du försöka stämma träff med mammor där även om gruppen är på förmiddagar. föräldralediga brukar vara öppna för kontakt.

Svar på tråden Långa eftermiddagar