• Anonym (ML)

Flytbesikning - risk för extra kostnader

Jag bor i en hyreslägenhet och ska flytta. I morgon har jag min första besiktning. När jag flyttade in för 9 år sedan fanns det en Telia?adapter i lägenheten. Den gick sönder och eftersom jag jobbar hemifrån och alltid behöver internet köpte jag en egen adapter. Nu har jag fått veta att adaptern ska lämnas kvar vid utflytt, men den ursprungliga finns inte längre. 

En sommar när jag var på semester började kylskåpet läcka vatten eftersom avloppshålet var igensatt. Golvet fick en liten svullnad. När jag kom hem gjorde jag direkt en felanmälan. De kom och sa att det inte behövde bytas eftersom det var så litet. 

En annan sak är att barnlåset på balkongdörren slutade fungera efter att dörren slagit igen hårt en blåsig dag. 

Nu ska jag flytta och kommer att betala dubbel hyra i tre månader, vilket blir väldigt tungt för mig ekonomiskt. Kan de fakturera mig för dessa saker?  
  • Svar på tråden Flytbesikning - risk för extra kostnader
  • Anonym (l)

Kontakta telia för att beställa hem en ny adapter och meddela hyresvärden om barnlåset. Inga större saker varav den större är felanmäld så en ok hyresvärd bör inte bry sig.

• Dexter dot com

Golvet har du väl ett beslut på att dom bestämt att det inte skulle göras något åt så det ska du ju inte behöva betala för men lås och adapter får du räkna med att ersätta. Säger dom inget så får du vara tacksam.

• Anonym
    Dexter dot com skrev 2025-12-10 05:12:57 följande:

Golvet har du väl ett beslut på att dom bestämt att det inte skulle göras något åt så det ska du ju inte behöva betala för men lås och adapter får du räkna med att ersätta. Säger dom inget så får du vara tacksam.

Gick originaladaptern sönder så ska inte ts lastas för det.
    Dock skulle hon informerat hv då det hände, hoppas den gamla finns kvar bara.
    Detsamma hände för min son, han ringde dock sin värd och de löste en ny snabbt.

Låset håller jag med om men det lär väl inte vara en jättestor kostnad iaf.

Det viktigaste är dock golvet men det borde vara lugnt om det finns dokumenterat.
Svar på tråden Flytbesikning - risk för extra kostnader