Anonym (Är klar med det) skrev 2025-12-11 19:01:01 följande:
Fast jag tror mer på att uppfostra våra döttrar så, att de inte lever så att de drar på sig alla möjliga virus. Det går dessutom inte att vaccinera mot ALLA inblandade HPV-virus (bara vissa stammar), och inte heller mot andra könssjukdomar - inklusive AIDS som fortfarande leder till döden även om det tar längre tid med bromsmedicinerna.
Så - avhållsamhet-äktenskap-trohet - och om detta verkligen inte går: kondom vid varje sexuell kontakt. Detta är mycket bättre att lära ut till våra unga flickor, än att ge de där sprutorna som bara ger en falsk trygghet, och får dem att uppföra sig sämre, vilket ökar riskerna att de får något annat.
Du skriver ett viktigt ord i början: "tror". Du vet med andra ord inte. Det är skillnaden på tro och vetenskap.
Som förälder som månar om sina och andras barn jobbar man på flera fronter samtidigt - vaccin
och samtal om hur man vårdar sin kropp och själ och hur man visar hänsyn till de människor man har sex med.
Att lita på att en hormonstinn 15-åring kommer att kunna vara avhållsam 100% av tiden är verkligen en falsk trygghet om något.
Kan jag som mamma hjälpa till i kampen mot hpv-virus så gör jag det. Min son är självklart vaccinerad.
Allt leder till döden, för övrigt. Döden är en av de livshändelser som inte är förhandlingsbara.