• Anonym (Hur göra?)

Bör man gå till läkare/gynekolog i klimakteriet?

När man närmar sig eller är i klimakteriet bör man gå till läkare eller gyn då? Om man nu inte råkar ha några större problem som man fattar kräver vård. 

Har läst att man bör ta lokalt östrogen där nere pga någon orsak jag inte minns. Bör man ta andra mediciner också?

Hur har ni gjort som redan har gått igenom eller är mitt uppe i klimakteriet? 

• Svar på tråden Bör man gå till läkare/gynekolog i klimakteriet?
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Är klar med det) skrev 2025-12-11 19:01:01 följande:
    Fast jag tror mer på att uppfostra våra döttrar så, att de inte lever så att de drar på sig alla möjliga virus. Det går dessutom inte att vaccinera mot ALLA inblandade HPV-virus (bara vissa stammar), och inte heller mot andra könssjukdomar - inklusive AIDS som fortfarande leder till döden även om det tar längre tid med bromsmedicinerna. 

Så - avhållsamhet-äktenskap-trohet - och om detta verkligen inte går: kondom vid varje sexuell kontakt. Detta är mycket bättre att lära ut till våra unga flickor, än att ge de där sprutorna som bara ger en falsk trygghet, och får dem att uppföra sig sämre, vilket ökar riskerna att de får något annat. 
    Åh herregud  ... 😔😢
  • Krocko
    Fast jag tror mer på att uppfostra våra döttrar så, att de inte lever så att de drar på sig alla möjliga virus. Det går dessutom inte att vaccinera mot ALLA inblandade HPV-virus (bara vissa stammar), och inte heller mot andra könssjukdomar - inklusive AIDS som fortfarande leder till döden även om det tar längre tid med bromsmedicinerna. 

Så - avhållsamhet-äktenskap-trohet - och om detta verkligen inte går: kondom vid varje sexuell kontakt. Detta är mycket bättre att lära ut till våra unga flickor, än att ge de där sprutorna som bara ger en falsk trygghet, och får dem att uppföra sig sämre, vilket ökar riskerna att de får något annat. 
    OMG 
  • Mrs Moneybags

Du skriver ett viktigt ord i början: "tror". Du vet med andra ord inte. Det är skillnaden på tro och vetenskap. 

Som förälder som månar om sina och andras barn jobbar man på flera fronter samtidigt - vaccin och samtal om hur man vårdar sin kropp och själ och hur man visar hänsyn till de människor man har sex med. 

Att lita på att en hormonstinn 15-åring kommer att kunna vara avhållsam 100% av tiden är verkligen en falsk trygghet om något. 

Kan jag som mamma hjälpa till i kampen mot hpv-virus så gör jag det. Min son är självklart vaccinerad. 

Allt leder till döden, för övrigt. Döden är en av de livshändelser som inte är förhandlingsbara. 
  • Anonym (Är klar med det)
    Mrs Moneybags skrev 2025-12-12 10:00:12 följande:
    Du skriver ett viktigt ord i början: "tror". Du vet med andra ord inte. Det är skillnaden på tro och vetenskap. 

Som förälder som månar om sina och andras barn jobbar man på flera fronter samtidigt - vaccin och samtal om hur man vårdar sin kropp och själ och hur man visar hänsyn till de människor man har sex med. 

Att lita på att en hormonstinn 15-åring kommer att kunna vara avhållsam 100% av tiden är verkligen en falsk trygghet om något. 

Kan jag som mamma hjälpa till i kampen mot hpv-virus så gör jag det. Min son är självklart vaccinerad. 

Allt leder till döden, för övrigt. Döden är en av de livshändelser som inte är förhandlingsbara. 
    Ja, en pojke tar ju inte skada av att bli vaccinerad. Det gör inget om han sår sin vildhavre i ungdomen, men när det gäller flickor så tycker jag inte att man ska uppmuntra promiskuitet.

Ja, men de som dör i AIDS har en steep decline och en mycket svår sista tid. Det vill man undvika, tro mig. (Jag har arbetat i vården och sett sådana patienter på slutet.)
  • Krocko
    Anonym (Är klar med det) skrev 2025-12-12 10:05:09 följande:
    Ja, en pojke tar ju inte skada av att bli vaccinerad. Det gör inget om han sår sin vildhavre i ungdomen, men när det gäller flickor så tycker jag inte att man ska uppmuntra promiskuitet.

Ja, men de som dör i AIDS har en steep decline och en mycket svår sista tid. Det vill man undvika, tro mig. (Jag har arbetat i vården och sett sådana patienter på slutet.)
    Så för pojkar är det ok att ha sex i tonåren men inte för tjejer? Är det så du menar?Obestämd
  • Anonym (Är klar med det)
    Krocko skrev 2025-12-12 10:17:25 följande:
    Så för pojkar är det ok att ha sex i tonåren men inte för tjejer? Är det så du menar?Obestämd
    Så har det väl alltid varit? Sedan gifte de sig med jungfrur.
  • Anonym (Micke70)

Avhållsamhet funkar förstås, även om väldigt få är beredda att vara utan sex.

Äktenskap och trohet är mindre säkert än vaccin. Även om kvinnan själv är trogen så kanske inte mannen är det.

Kondom är bra, förstås. Skyddar mot allt möjligt. Men många slarvar med det eller tycker att det är "som att käka kola med papperet på". 
  • Krocko
    Anonym (Är klar med det) skrev 2025-12-12 10:18:49 följande:
    Så har det väl alltid varit? Sedan gifte de sig med jungfrur.
    Jaha, förlåt, nu förstår jag att du driver.
  • Anonym (Beror på)
    Mrs Moneybags skrev 2025-12-12 10:00:12 följande:

Så otroligt bra svar! Vid det här laget har det ju blivit tydligt att "Är klar med det" bara är ett troll, men ändå - otroligt bra svar likförbannat 😊
  • Anonym (123)
    Anonym (Karin) skrev 2025-12-11 12:15:26 följande:
    Om du är den åldern att du kan misstänka att det är klimakteriebesvär så kan jag rekommendera ett naturläkemedel som heter Remifemin att testa om du inte vill ha något med östrogen i.

Jag gick till vårdcentralen när jag fick besvär och fick denna rekommendation, jag tog det preparatet ett tag och det hjälpte för mina, i sammanhanget, rätt så milda besvär. 
    Tack, ska kolla det. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Beror på) skrev 2025-12-10 23:27:06 följande:
    Om det är lite allmänna besvär (sömnsvårigheter, vallningar, känslosvängningar etc (inklusive specifika gynekologiska besvär) är det bättre att boka en tid hos allmänläkare/vc, som sen eventuellt remittera dig vidare vid behov; om det däremot enbart rör sig om specifikt gynekologiska problem är det bättre att boka tid his gynekolog. 
    Tack. 

Det är en massa olika besvär där många om man googlar visar på att jag håller på att få diabetes (men som fd idrottare i storlek S så känns det inte troligt) + problem med slemhinnorna som hindrar inte bara sex utan tom att jag inte ens kan onanera. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Bör man gå till läkare/gynekolog i klimakteriet?