Anonym (Mor) skrev 2026-02-28 10:07:12 följande:
Detta är inte normalt nej, hon behöver hjälp. Jag är mamma till 3 barn och har själv mått väldigt psykiskt dåligt och varit utmattad och under den perioden varit väldigt arg på mina barn, skrek på dem mycket ofta för ingenting, dock aldrig tagit till fysiskt våld. Att skrika och skrämma barn är dock också en form av våld och jag insåg att jag behövde professionell hjälp och tog den! Jag grät mig till sömns varje kväll och ville inte ha det på det viset. Det är väldigt mycket skam och skuld i att behandla barnen illa, åtminstone hos de allra flesta, du bör ta upp det med henne men närma dig ämnet försiktigt. Absolut ska du fortsätta gå emellan, du måste visa barnet direkt att det inte är okej, inte ens när en förälder gör så. Men du behöver inte börja skrika på mamman just då, utan bara enkelt gå emellan och säga "du får inte göra illa xxx". Men sen pratar du med mamman när situationen lugnat sig, och barnet inte är med, det finns bra hjälp att få, och barnet förtjänar en uppväxt utan rädsla och våld. Lycka till.
Det som jag reagerar på i tråden är hur lätt du och några andra verkar ta på det. Det här handlar inte om att hon är lite hårdhänt mot barnet, typ drar för hårt i armen. Hon slår barnet i huvudet med knytnäve.
Om du skulle ge råd till någon som till exempel såg sin vän slå sin partner i huvudet med knytnäve, hade du sagt samma sak? Att han ska säga: ?Du får inte göra henne illa? men han får absolut inte skrika på kvinnomisshandlaren. Och stackars kvinnomisshandlaren måste ju få bra hjälp. Nej, de flesta hade sagt: Ring kvinnojour och / eller polis och hon borde lämna direkt.
Det är skillnad om det var något som inte är direkt farligt för barnet, typ dra för hårt i armen, slå till på armen eller benet, dra i örat eller håret, till och med en lätt örfil. Inte heller ok alls men något man kan försöka få föräldern att söka hjälp och sluta med och något som kan anses som okej i vissa kulturer (men som sagt, inte ok heller). Men om jag hade sett min partner slå till vårt barn med knytnäve i huvudet hade jag inte kunnat leva med mig själv om jag inte lämnade direkt. Mitt ex hade fortfarande men som vuxen efter att hans styvpappa slog honom så att hans trumhinna sprack. Vem säger att TS partner inte kommer skada barnet allvarligt? Vet du hur det känns att bli slagen i huvudet med knytnäve? Det vet jag tyvärr.