-
Alltså jag vet inte vad jag ska göra längre. Har haft vad jag tror är svamp till och från i flera månader nu. Det svider, kliar lite och känns liksom "skavigt" i underlivet.Har kört två kurer med Pevaryl och smörjer med olja men det kommer tillbaka direkt? Har aldrig haft såhär struligt förut.Kan man bli resistent mot svampmedel? Eller är det nån som känner igen sig? Känns hopplöst att boka tid på VC bara för lite klåda... -
Svar på tråden Svamp som vägrar ge med sig?? Blir galen!
-
Men du, är du säker på att det är svamp? Jag höll på exakt sådär förra året (är 52). Körde Canesten och allt möjligt tills underlivet var helt förstört.Jag trodde stenhårt att det var svamp tills jag snubblade över nån lista på typ 1177 eller om det var klimakterie.com minns inte exakt, men där stod det iallafall att torra slemhinnor ofta känns precis som svamp. Polletten trillade verkligen ner för mig då. Det är ju slemhinnorna som blir tunna när östrogenet sjunker, och då hjälper inte svampmedel (det gör det snarare värre).Prova nån lokal östrogenkräm från apoteket istället, typ Ovesterin. Det var räddningen för mig! Blev bra på nån vecka bara. -
Har du en partner som du har sex med?
Jag behandlade mig mot svamp när jag var gift och det kom alltid tillbaka. Efter skilsmässan körde jag en kur och det har inte kommit tillbaka på snart 7 år, så jag är övertygad om att maken hade det han med och att han "smittade mig" om och om igen efter varje avslutad behandling.
-
Jag hade väldigt envis svamp efter en väldig, väldigt stark antibiotikakur för ett par år sedan. Var till vc flera gånger, men ingen "kur" hjälpte. Gick med det över ett år. Sen fick jag samma sjukdom igen, tillbaka till sjukhuset och superstarka antibiotika. Då tog jag mod till mig och tog upp det med en uska på sjukhuset, som direkt sa "cortimyk, och skit i tidsbegränsningar och kurer. Smörj tills det blir bra. Komplettera med vagisan, du kommer bli torr."
Sagt och gjort. Tre veckor tog det att bli bra med cortimyk´+vagisan, och sen tog det ytterligare ett par månader innan det var bra utan, Jag liksom trappade ner cortimyken stegvis, inte sluta cold turkey. -
Mandel skrev 2025-12-10 09:49:39 följande:Har du en partner som du har sex med?
Jag behandlade mig mot svamp när jag var gift och det kom alltid tillbaka. Efter skilsmässan körde jag en kur och det har inte kommit tillbaka på snart 7 år, så jag är övertygad om att maken hade det han med och att han "smittade mig" om och om igen efter varje avslutad behandling.
Åh, det har jag faktiskt inte tänkt på! Ja, jag har en man. Han har inga symtom alls så jag har liksom inte misstänkt honom.Men kan män bära på det utan att det kliar på dem? Gud vad jobbigt om vi bara bollar det fram och tillbaka... Får kanske tvinga honom att smörja sig också. Men det känns ändå konstigt att det skaver så mycket även när vi inte haft sex på ett tag? Känns liksom torrt och taggigt hela tiden. -
Jag tror också som andra att det behöver inte alltid vara svamp utan det kan vara allmän obalans i underlivet som förorsakar besvären.
Jag uppfattade också att jag hade svamp ofta, och kanske var det det, men för ca 5 år sedan åt jag en naturkostkur mot candida svamp. Sedan dess har jag inte behövt canesten en enda gång.
Dessutom sover jag utan trosor sedan 2 år tillbaka, och det hjälper helt klart mot obalans och lindrig klåda.