• Anonym (V)

Stickningar i bröstvårtan

För typ ett år sedan fick jag klar vätska från båda brösten och stickningar i ena bröstvårtan. Gick till vårdcentralen direkt och blev skickad på mammografi. Jag är 32 år och har fött ett barn för 6 år sedan.

Mammografin visade ingenting. Jag fick även lämna blodprover, som såg bra ut. Sedan hände ingenting mer. Efter en tid försvann vätskan och stickningarna och var borta flera månader, säkert ett halvår utan.

Just nu är jag sjuk. Har varit magsjuk samt haft hög feber och fått ögoninflammation och förkylning med halsont och hela paketet haha! Men då har även plötsligt stickningarna i bröstvårtan kommit tillbaka. Har också plötsligt spontant fått känslan av att det är vått och blött vid bröstet, tror det kommer lite vätska men det är väldigt lite.

Ska jag nu söka vård igen och göra en ny mammografi? Känslan i bröstvårtan är liksom lite stickande i vissa lägen. Lite som att det ilar, sticker, bränner.

• Svar på tråden Stickningar i bröstvårtan
  • Anonym (Camilla)

Du ska definitivt söka vård igen. Vätskar bröstvårtan på det där sättet måste du komma upp det. Beroende på hur det ser ut i din region så kan du kontakta bröstcentrum direkt eller så skriver din hälsocentral remiss för undersökning. Det är inget att gå och dra på. Tidig upptäkt ger bättre odds. Ta kontakt redan idag. 

• Anonym (V)
    Anonym (Camilla) skrev 2025-12-10 12:18:51 följande:

Du ska definitivt söka vård igen. Vätskar bröstvårtan på det där sättet måste du komma upp det. Beroende på hur det ser ut i din region så kan du kontakta bröstcentrum direkt eller så skriver din hälsocentral remiss för undersökning. Det är inget att gå och dra på. Tidig upptäkt ger bättre odds. Ta kontakt redan idag. 

Lynx123 skrev 2025-12-10 13:45:13 följande:

Insistera på ultraljud också denna gång.

Tack för era svar! Jag ska ta en vårdkontakt. Bättre att vara på den säkra sidan. 

Jag funderar på om det kan vara svamp i bröstet. För jag har känt såhär en gång tidigare i mitt liv, när jag ammade, och då hade jag svamp i bröstmjölken. Tänker att det skulle kunna stämma överens med att det kommer fram när jag är sjuk och har nedsatt immunförsvar. Att det liksom passar på att blossa upp då. 

För övrigt så har jag små bröst och kan inte känna någon knöl. Kan inte se några andra synliga förändringar heller. Nu ska jag absolut kolla upp detta ändå, men försöker tänka positivt och inte bli för rädd.

• Anonym (Camilla)

Klart du ska tänka positivt. Kan vara som du säger svamp i mjölkgångarna. Bättre att kolla för mycket än för lite. Dessutom kan du släppa och känna dig tryggare om du blir undersökt. 

Svar på tråden Stickningar i bröstvårtan