• Verlan

Sjukersättning/föräldrapenning

Hej! 

Har försökt ringa och prata med försäkringskassan men alla säger olika och jag blir inte klokare. Det finns ingen info på hemsidan heller.

Kan någon pedagogiskt förklara hur man gör när man är gravid/blivit förälder och har sjukersättning? Tar man ut föräldrapenning? Får partnern ens dagar? Måste partnern ta ut alla dagar för annars räknas det som att ingen är hemma och tar hand om barnet?
    Någon som har erfarenhet? 
    Hjälp!  
  • Svar på tråden Sjukersättning/föräldrapenning
  • felicityporter

Jag hade sjukersättning och tog inte ut några dagar eftersom jag inte hade vunnit något på det, min dåvarande make tog dock ut så många dagar han kunde (han hade jobb).

• Anonym (A)

Vem tar hand om barnet?

• felicityporter
    Anonym (A) skrev 2025-12-12 16:37:51 följande:

Vem tar hand om barnet?

Det spelar ingen roll, har man sjukersättning och inte tar ut föräldradagar (eftersom det inte är lönt) har pappan all rätt att ta ut så många dagar han kan och när han vill.
    Det finns ju en anledning att man har sjukersättning och ibland kanske man behöver lite stöd av pappan för att kunna återhämta sig. Dessutom är det en stor fördel att bägge föräldrar är hemma med barnet, särskilt första tiden. Det blir både mysigare samt är bra för barnet att bägge föräldrar är hemma.
Svar på tråden Sjukersättning/föräldrapenning