• Anonym (Hon den där)

Berätta eller inte? Och isf, hur?

Under sommaren/början av hösten var jag i vad som jag antar kan kallas för ett situationship. Båda hade uttryckt intresse, men det ledde ingenstans. Han var väldigt upptagen och väldigt dålig på atr höra av sig, även i tunga stunder, så till slut avslutade jag vad det nu var. Vi var överens om att vi passade bättre som vänner.

En tid gick, och jag träffade en annan. Någon som verkligen får mig att känna mig sedd och älskad. Fb-status är ändrad, så jag tänkte att han skulle se det där, men det verkar inte bli lika synligt som när jag gick ut med skilsmässan för ett antal år sen. Drygt, för tyckte det var ett så smidigt sätt att låta info spridas i omkretsen. 

Hur som helst, han verkar inte ha sett det och jag tvekar på hur jag ska ta upp det, så det inte låter som att jag tror att han ännu är intresserad... samtidigt som jag faktiskt misstänker att han ÄR det och har insett vad han förlorade, för nu är han plötsligt väldigt närvarande och omtänksam...

Hur tar jag upp det på ett icke-krystat sätt?

• Svar på tråden Berätta eller inte? Och isf, hur?
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Hon den där) skrev 2025-12-12 06:12:04 följande:
    Frågar redan i rubriken om jag borde säga något.

Sluta läsa in saker, det finns inget att läsa in. Det enda jag vill är att inte riskera att han känner sig sårad av att jag inte berättat, men jag vet inte hur jag ska berätta utan att det låter krystat.

Ja, jag undrar ibland om han ångrar att han lät det rinna ut i sanden, för han har blivit närvarande på ett helt annat sätt på sistone, men det behöver ju inte vara så. Han har alltid varit svår att tolka, vilket är en av orsakerna till att jag backade.
    Men varför hålla på att tolka in  saker som inte finns?  Varför tar du ansvar för hans känslor ? Du är ju i ett nytt förhållande.  
    Det låter som att du fortfarande har ett situationship med honom annars skulle du inte ens se detta som en fråga. 

Släpp drt bara. Han vet redan. Han är läskunnig. 

Och av respekt för din partner bör du sätta gränser mot kompisen och inte acceptera nån form av "gullighet" . 
  • Fjäril kär

Du.. ärligt talat så låter detta som en klassisk oskön snubbe.. en form av player-beteende  . När du blir otillgänglig av olika skäl så stoppar han upp och sätter griller i huvudet på dig tillräckligt mycket för att du ska tappa fattningen och bli osäker på hans avsikt...  Det är både utstuderat och oschysst  

Katt och råtta-lek är klassiskt vid situationship 

Du undrar om du ska berätta om ditt förhållande...men han vet redan och det är därför han ännu en gång beter sig som mer varm och närvarande och ännu en gång får dig att bli osäker...  en klassisk player..  

Du säger att ni inte klickat men uppenbarligen klickar det tillräckligt mycket för dig för att du ska bli förvirrad av honom 

Mitt råd. Säg upp kontakten helt . Annars kommer han ligga som en tredje part i ert förhållande.  Är du kär i din partner så stå för det och skit I denna respektlösa kille.. nån särskilt bra kompis är han definitivt inte.. då hade han inte gjort dig osäker. 

• Anonym (Hon den där)

Jag ger upp, ni har gett er tusan på att läsa in saker som inte finns... och att kalla en superawkward nörd för player fick mig att garva... han är så lite player det kan bli. Snarare så otroligt oerfaren med kvinnor att han inte vet hur man gör.

• Anonym (Emma)
    Anonym (Hon den där) skrev 2025-12-11 23:48:18 följande:
    För att vi fortfarande är goda vänner? Vi har inget otalt med varandra.
    Om ni är så goda vänner borde det redan kommit upp. De vänner jag står nära vet om jag träffar någon eller inte långt före jag ändrar status på fb. De som inte vet före jag ändrar status är inte bra vänner, de är på sin höjd ytliga bekanta. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Hon den där) skrev 2025-12-12 08:13:52 följande:

Jag ger upp, ni har gett er tusan på att läsa in saker som inte finns... och att kalla en superawkward nörd för player fick mig att garva... han är så lite player det kan bli. Snarare så otroligt oerfaren med kvinnor att han inte vet hur man gör.

Så varför envisas du med stt försvara honom i varje svar om han nu är "bara en vän"? 

Varför krånglar DU till det? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hon den där) skrev 2025-12-11 23:48:18 följande:
    För att vi fortfarande är goda vänner? Vi har inget otalt med varandra.
    Konstigt att man inte kan berätta för sin vän att man träffar någon. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hon den där) skrev 2025-12-12 01:27:50 följande:

Finns inga som helst ouppklarade känslor från min sida, men vill inte att han ska tro att jag tror något sånt från honom heller som kan göra läget stelt.

Fast genom att inte berätta att du träffat en ny så gör du ju precis det. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Hon den där) skrev 2025-12-12 07:55:01 följande:
    Flirt och flirt, det ledde aldrig nånstans och vi umgås inte. Endast telefonkontakt. Hur i hela världen kan det vara respektlöst? En sak om det funnits spänningar, men det gör det inte och fanns knappt när vi faktiskt hade annan kontakt. Vi klickade helt enkelt inte på det planet.
    Då finns det ju inget problem. Du överanalyserar. 
  • Anonym (Emma)

Låter som att du använder den nya för att göra den tidigare svartsjuk. Att du var snabb med att lägga ut att du är i ett förhållande för att den tidigare skulle reagera och agera. Nu är du besviken för att han inte ens nämner det. Låter också som att du har den nya för att han överöser dej med kärlek och då får en massa men innerst inne känner du inte samma.  Om du faktiskt var kär i den nya skulle du inte bry dej det minsta om den tidigare. Det nya är så nytt att du borde vara upp över öronen förälskad och sväva på moln och inte ägna en tanke åt det tidigare. 

• Anonym (HejHej)

Jag tolkade det först som att du ville att han skulle se det och därefter inse vad han missat. Som en konstig hämd.

Men du vill tydligen väl.

Säg då t.ex.

Jag har träffat en annan. Tråkigt att det inte riktigt hände blev något mer mellan dig och mig men jag vill gå vidare nu med min nya och hoppas du respekterar det så att vi kan vara vänner. 

Hoppas du hittar någon som det funkar bättre med.

• Anonym (Korkat)

Om jag hade varit din nuvarande partner och sett den här tråden så hade jag dumpat dig direkt. Just sayin. Släpp det gamla och visa lite respekt för din nuvarande partner. 

Uppenbarligen finns det något intresse för den här "goda vännen" kvar. 

• Anonym (Bryt)
    Anonym (Hon den där) skrev 2025-12-12 07:55:01 följande:
    Flirt och flirt, det ledde aldrig nånstans och vi umgås inte. Endast telefonkontakt. Hur i hela världen kan det vara respektlöst? En sak om det funnits spänningar, men det gör det inte och fanns knappt när vi faktiskt hade annan kontakt. Vi klickade helt enkelt inte på det planet.
    Du skrev ju att du avslutade för att han var dålig på att höra av sig. Det ÄR respektlöst. Låter snarare som att du hoppades på mer, men fick inte vad du ville ha, så du avslutade. Nu när han börjar visa mer intresse så blir du sugen igen.
  • Anonym (Bryt)
    Anonym (Emma) skrev 2025-12-12 08:49:46 följande:

Låter som att du använder den nya för att göra den tidigare svartsjuk. Att du var snabb med att lägga ut att du är i ett förhållande för att den tidigare skulle reagera och agera. Nu är du besviken för att han inte ens nämner det. Låter också som att du har den nya för att han överöser dej med kärlek och då får en massa men innerst inne känner du inte samma.  Om du faktiskt var kär i den nya skulle du inte bry dej det minsta om den tidigare. Det nya är så nytt att du borde vara upp över öronen förälskad och sväva på moln och inte ägna en tanke åt det tidigare. 

100 procent så!!
  • Anonym (Karl-Erik)

Att göra slut genom att ändra en rad på Facebook låter... trubbigt.

Ungefär som fanjunkaren som skulle meddela värnpliktige Johansson att hans far dött. Han ställde upp mannarna på kaserngården och sa åt dem: "Alla som har sin far i livet tar ett steg framåt." "OCH VART SKA JOHANSSON DÅ?!"

Svar på tråden Berätta eller inte? Och isf, hur?