• Anonym (Anonym)

En magsjuk, familj gå på fest ändå?

Hej!

Om en i er familj var magsjuk (kräks och diareé) och ni var bjudna på en stor fest, med både barn och vuxna! Skulle ni ha gått ändå eller stannat hemma? Tänker om vi i resten av familjen kan smitta ner någon och det är bättre vara hemma? Vi i resten av familjen har inga symtom (än!)

Hade ni gått eller stannat hemma? 

• Svar på tråden En magsjuk, familj gå på fest ändå?
  • Anonym (Mmm)

Stannat hemma. Vilken katastrof det kan bli om olyckan är framme. Så viktig är inte en fest. 
    Sedan är det ju taskigt mot den sjuka som antingen ska sitta själv hemma eller ha en barnvakt. Och hur får man ens tag i en barnvakt till ett magsjukt barn?

• Anonym (Jodp)

Skickat den magsjuka på festen, resten hade stannat hemma 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-12-12 14:41:34 följande:

Stannat hemma. Vilken katastrof det kan bli om olyckan är framme. Så viktig är inte en fest. 
    Sedan är det ju taskigt mot den sjuka som antingen ska sitta själv hemma eller ha en barnvakt. Och hur får man ens tag i en barnvakt till ett magsjukt barn?

Det är en vuxen :) så han klarar sig nog bra själv. Men är mer en person som vill fixa och dona kring min man när han är sjuk..så med tanke på risken att jag varit i samma rum och även toa tyvärr så ja kanske lite risk att jag då smittar ner folk. Så nä stannar hemma! 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Jodp) skrev 2025-12-12 14:45:17 följande:

Skickat den magsjuka på festen, resten hade stannat hemma 

Haha ja det hade ju varit något ;) 
  • Anonym (H)

Hade självklart stannat hemma. 

• Anonym (Kvinna)

Är du seriös eller är det en trolltråd? Självklart stannar man hemma från fest om man har magsjuka i familjen!

• Anonym

Även om ni inte har symptom så är det oftast bara en tidsfråga innan en eller flera också blir magsjuka om man bor med någon som har magsjuka.
    Så sannolikt är ju en eller flera av er smittbärare.

Visa hänsyn och stanna hemma

• Anonym (Det beror på)

Stannat hemma, i alla fall om det var småbarn och gamla på festen.

Om jag var 25 och bara skulle festa ute med andra unga kanske jag hade gått om jag kände mig frisk och inte delade badrum eller sovrum med den i familjen som är sjuk.

• Anonym (Anonym)

Vi stannade hemma! vi delar inte badrum och sovrum utan han får isolera sig. så kör vi race med tvätt och städning ikväll istället :) frågan var inte om den med magsjuka ska gå självklart inte (en vuxen ej barn). Jag var och jobbade och barn på skola så inte varit i närheten alls av den sjuke. Men visst det sprids ju fort som attan, så bara för att byta om o gå hade vi nog dragit med viruset iaf.
    tack för svar! 

• Anonym (SA)

Ni skulle gått på festen. När väl den sjuke började spy och skita var inkubationstiden redan över för resterande.

• Anonym (me)
    Anonym (SA) skrev 2025-12-17 02:39:38 följande:

Ni skulle gått på festen. När väl den sjuke började spy och skita var inkubationstiden redan över för resterande.

Bra koll på läget hör jag.

Magsjuka om det orsakas av caliciviruset (vanligast) är inkubationstiden 12-48 timmar och smittorisken är mycket liten innan symtomen brutit ut. 

Källa: smittskyddsinstitutet. 
  • Mandel

Magsjuka kan komma attans snabbt tycker jag så vad gör du/ni om det bryter ut på er när ni är på festen? Hur tar ni er hem?

Jag kände ingenting en gång när makens vinterkräksjuka satte igång - båda ändar. Jag hjälpte honom och tänkte när jag började må illa att det nog berodde på att det verkligen stank i hotellrumet.
    20 min efter att maken kräkts och bajsat spydde och bajsade jag med. Inte en känsla alls innan!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden En magsjuk, familj gå på fest ändå?