• Anonym (Blandade känslor)

Gravid när syskon fått missfall

Det skiljer knappt ett år mellan mig och min storebror och ingen av oss har barn. När han och hans fru blev gravida i november efter aktiva försök var lyckan total och alla i familjen såg fram emot det första barnbarnet/brorsbarnet. I början på december fick min svägerska missfall och babylyckan är borta. Alla är jätteledsna och vi pratar mycket om det och stöttar varandra.

Så plötsligt plussade jag igår. Jag och min sambo har inte aktivt försökt skaffa barn, utan vi har bara varit "medvetet oförsiktiga" och jag har så blandade känslor nu. Hur ska vi lägga fram det här? Det känns så hemskt att komma med såna här nyheter mitt i deras största sorg och att dom ska behöva se livet som dom trodde att dom skulle uppleva. Det hade skiljt någon månad mellan våra bebisar.

Snart är det jul och jag vet inte hur jag ska hålla det här hemligt eftersom jag exempelvis alltid (!) dricker alkohol till maten under högtider och hänger vid ostbrickan. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Gravid när syskon fått missfall
  • Anonym (Själv längtat)

Grattis till graviditeten! Har du just plussat kanske det inte är dags att berätta för alla än. Men som längtare hade jag föredragit att få veta redan nu. Gärna via SMS och med den medkänsla du beskriver i texten. Då hade jag och min partner kunnat hantera informationen innan ifall något på jul gjort att tanken väckts eller ni avslöjas av någon anledning. 

Hur du döljer för andra vet jag inte, men finns många trådar om folk som tar med egen öl, skyller på antibiotika, kör bil osv.

Hoppas du får må bra och att du och din partner kan glädjas åt nyheten!

• Anonym (M)
    Anonym (Blandade känslor) skrev 2025-12-13 09:24:19 följande:
    Gravid när syskon fått missfall

Det skiljer knappt ett år mellan mig och min storebror och ingen av oss har barn. När han och hans fru blev gravida i november efter aktiva försök var lyckan total och alla i familjen såg fram emot det första barnbarnet/brorsbarnet. I början på december fick min svägerska missfall och babylyckan är borta. Alla är jätteledsna och vi pratar mycket om det och stöttar varandra.

Så plötsligt plussade jag igår. Jag och min sambo har inte aktivt försökt skaffa barn, utan vi har bara varit "medvetet oförsiktiga" och jag har så blandade känslor nu. Hur ska vi lägga fram det här? Det känns så hemskt att komma med såna här nyheter mitt i deras största sorg och att dom ska behöva se livet som dom trodde att dom skulle uppleva. Det hade skiljt någon månad mellan våra bebisar.

Snart är det jul och jag vet inte hur jag ska hålla det här hemligt eftersom jag exempelvis alltid (!) dricker alkohol till maten under högtider och hänger vid ostbrickan. Vad ska jag göra?

De flesta vill inte berätta förrän efter några månader när risken för missfall minskat.
    Men om du känner att du måste berätta redan så berätta enskilt till folk innan jul. Då hinner det landa innan julafton. 
  • Anonym (T)

Fundera först på om ni vill berätta för någon alls än. Om och när ni ska berätta kan ni börja med att berätta för din bror så att de hinner smälta det innan alla andra får veta.

Man kan också undvika att berätta såna detaljer som att det var helt oplanerat till någon som fått kämpa länge för att bli gravid. Det räcker med att berätta att ni är gravida och vill berätta för dem först och förklara som du gjorde i texten att ni är ledsna för deras skull ändå, men inte alls var beredda på att ert plus skulle komma precis nu.

Svar på tråden Gravid när syskon fått missfall