Jag blev opererad för ca 10 år sedan.
Hade samma placering och liknande symptom som du, svårt att både sitta och gå och gick på Citodon, Alvedon och Ipren.
Ändå blev jag inte rekommenderad operation.
Jag pratade med andra som haft diskbråck, jag pratade med erfarna ortopeder både som patient och privat, och jag lusläste Ryggregistret (swespine numera) där i stort sett alla ryggoperationer, inkl diskbråck,som utförs i Sverige och deras utfall registreras.
Det jag kom fram till kokade ner till ett par punkter :
- Ju mer av smärtan och besvären som sitter i benet jämfört med i ryggen desto bättre prognos på att bli bättre av en operation. Dvs enbart ryggsmärta, inte så bra prognos på minskad smärta, enbart smärta i benet, mkt bra prognos. Du har båda, så det är troligt att den största effekten blir på smärtan i benet
- Det stämmer visserligen att de flesta diskbråck läker ut av sig själva, men då börjar läkningsprocessen ofta ganska direkt. Om man inte märker några förbättringar på 3 månader, och om det fortfarande går åt fel håll eller står still efter 6 månader, då behöver man som regel en operation
- För regionerna är detta en kostnadsfråga, en operation är dyrare än en sjukgymnast. Sjukskrivningar, nedsatt arbetsförmåga och sämre livskvalité är kostnader som inte syns lika tydligt i regionens budget. Detta låter väldigt cyniskt, det vet jag, och det är självklart inget som sägs rakt ut.
- Som regel behövs det att du som patient kräver operation, läkare kommer inte att göra det på eget bevåg om det inte är akut livshotande, tex problem vid urinering eller liknande. Däremot om du står på dig så kan de gå med på det.
Var inte rädd för att vara en jobbig patient, jag ringde läkarsekreteraren flera gånger i veckan en period.
- På Swespine.se kan du se statistik och jämföra patientnöjdhet mellan olika ryggkliniker, i din del av landet verkar det vara Art Clinic Jönköping och Capio Spine Center i Göteborg som har bäst siffror.
- Vårdgaranting säger att du inte ska behöva vänta mer än 90 dagar på operation annars har du rätt att få behandling hos en annan vårdgivare, och kan då begära att din remiss överflyttas till någon av de ovan.
- 10 år efter operation och efterföljande rehab så kan jag ta 120 i benböj, marklyfta 140, och jobbar som brandman
Hoppas det hjälper dig lite på vägen!