• Anonym (Attduga)

Hur har du förlikat dig med att du blir äldre och eventuellt fulare?

Jag är en kvinna som nått den åldern då ålderstecken börjar synas, som typ hela mitt liv kunnat "leva" på mitt utseende, dvs att jag haft ett fördelaktigt utseende har gett mig en del fördelar som jag nog inte skulle haft annars. Vill inte gå in på vilka, men ni förstår säkert.

Jag kämpar varje dag innan jag går till jobbet framför spegeln för att försöka "rädda" mitt utseende, så att de ålderstecken som visserligen inte är så mycket att haka upp sig på än så länge, inte ska synas så väl. Men jag märker att jag inte får alls lika mycket uppmärksamhet kring min person nu som när jag var yngre. Jag är en social person och gillar att prata och dela med mig, men upplever att många, inte alla, är ganska ytliga och verkar döma en mycket efter hur man ser ut, det kan ju vara inbillning med, eftersom jag iom detta fått lite lägre självkänsla och kanske inte är fullt lika social som innan.

Någon som kan relatera och hur upplever ni ålderstecken, och vad gör ni eventuellt åt det? Eller tycker ni att ni duger som ni är?

• Svar på tråden Hur har du förlikat dig med att du blir äldre och eventuellt fulare?
  • Anonym (Attduga)
    Anonym (Vill se äldre ut) skrev 2025-12-15 11:52:23 följande:
    På vilket sätt är det en fördel att inte tas på allvar för att man ser yngre ut? 

På vilket sätt är det en fördel att ens erfarenheter inte räknas eftersom man ser yngre ut? 

På vilket sätt är det en fördel att ifrågasättas för att man ser yngre ut?

Snälla, berätta vilja fördelar det finns med att se yngre ut och som inte handlar om uppmärksamhet från män. 

Nej, jag varken är eller känner mig "ovuxen" utan det handlar endast om att åsikter, kunskap, etc viftas bort pga att jag ser ung ut. Att hela tiden behöva överbevisa att jag faktiskt har koll på vad jag gör eller pratar om. 
    Det där brukar inte ha så mycket med utseende att göra, utan hur man är som person, hur man talar och gestikulerar m.m. Det finns även rätt unga som har mycket erfarenheter och som tas på allvar. För vissa tror jag att det där med att gå in för att se äldre ut är mer en grej folk lägger sig till med, för att de TROR att det ska ge dem mer "auktoritet" och personlig pondus, så att de kan sitta i olika sammanhang och säga "Ni skulle vatt mä på min tid, då va dä annat" och försöka slå folk i huvudet med sina erfarenheter, som att äldre minsann alltid vet mer och bättre än yngre. Själv har jag med tiden blivit duktigt trött på folk som egentligen inte är så gamla, men som ska framstå som så mycket äldre och erfarna av livet. Lämna det till folk som är i pensionsåldern och uppåt, som verkligen varit med om livet.
  • Anonym (Attduga)
    Anonym (Det viktigaste) skrev 2025-12-15 12:39:29 följande:

Altt är relativt.

Jag hade kunnat skriva på om hur hemskt det är att åldras och bli osynlig. Jag levde för att försöka föryngra mig ett bra tag, tills jag blev ordentligt sjuk.

Det inte många förstår är att det inte är hemskt att åldras så länge man har hälsan i behåll. Jag tar ett åldrande utseende vilken dag som helst, framför en åldrande sjuk kropp.

Träna, sluta stressa och ät bra för HÄLSANS skull. När man inte har hälsan kvar spelar utseende inte ett jäkla dugg roll. Var glad så länge ni kan röra på kroppen!

Samtidigt är det ju något du väljer själv. Vissa vill ha ett yngre utseende, pga olika fördelar det ger dem. Andra vill gärna se äldre och erfarna ut, men förstår mycket väl känslan av att bli mer osynlig, något jag tar upp i min TS. Att hålla sig fräsch, leva hälsosamt och äta rätt är A och O, som du säger. Det brukar synas vilka som sköter om sin hälsa och inte när folk börjar komma upp i ålder.
  • Anonym (Rätt dåligt :D)
    Anonym (Tid) skrev 2025-12-14 21:17:01 följande:
    Hur hinner man träna så mycket varje dag?
    Man arbetar bara halvtid, har inga barn och har en man som försörjer en. Jag hade inte pallat mer än kanske träna 2 ggr i veckan 1timme vardera om jag levde som en normal ansvarstagande vuxen. Så att jag kan fokusera på att träna så är hans förtjänst.
  • Anonym (Vill se äldre ut)
    Anonym (Attduga) skrev 2025-12-15 12:51:23 följande:
    Det där brukar inte ha så mycket med utseende att göra, utan hur man är som person, hur man talar och gestikulerar m.m. Det finns även rätt unga som har mycket erfarenheter och som tas på allvar. För vissa tror jag att det där med att gå in för att se äldre ut är mer en grej folk lägger sig till med, för att de TROR att det ska ge dem mer "auktoritet" och personlig pondus, så att de kan sitta i olika sammanhang och säga "Ni skulle vatt mä på min tid, då va dä annat" och försöka slå folk i huvudet med sina erfarenheter, som att äldre minsann alltid vet mer och bättre än yngre. Själv har jag med tiden blivit duktigt trött på folk som egentligen inte är så gamla, men som ska framstå som så mycket äldre och erfarna av livet. Lämna det till folk som är i pensionsåldern och uppåt, som verkligen varit med om livet.
    Ok, så du kan med andra ord inte visa på en endaste fördel med att se yngre ut som inte har med att attrahera män att göra? 
  • Anonym (Attduga)
    Anonym (Vill se äldre ut) skrev 2025-12-15 13:39:17 följande:
    Ok, så du kan med andra ord inte visa på en endaste fördel med att se yngre ut som inte har med att attrahera män att göra? 
    Varför måste allt handla om att attrahera män? Det kan knappast vara något negativt i sig att vilja ha ett yngre utseende, men ska understryka att jag förstår hur du tänker och ditt resonemang. Själv har jag haft en rätt stark integritet i mitt liv och männen har förstått att det är "hit men inte längre" som gäller, om de fått för sig att försöka med nåt.
  • Anonym (Vill se äldre ut)
    Anonym (Attduga) skrev 2025-12-15 14:05:17 följande:
    Varför måste allt handla om att attrahera män? Det kan knappast vara något negativt i sig att vilja ha ett yngre utseende, men ska understryka att jag förstår hur du tänker och ditt resonemang. Själv har jag haft en rätt stark integritet i mitt liv och männen har förstått att det är "hit men inte längre" som gäller, om de fått för sig att försöka med nåt.
    Så, vilka fördelar ser du med att se yngre ut då? Varför är det viktigt för dig att se ung ut? VD är det som är då farligt med att få lite rynkor och att åldras?
  • Anonym (Rätt dåligt :D)
    Anonym (Attduga) skrev 2025-12-15 14:05:17 följande:
    För mig handlar det mycket om utseende och fysisk prestation. Jag har en personlighetsstörning så jag kan inte finna något bra i mig själv utom yta och mätbar fysisk prestation. Så yta är det viktigaste för mig för att må bra. Ser jag bra ut mår jag bra.
  • Anonym (Attduga)
    Anonym (Vill se äldre ut) skrev 2025-12-15 15:41:15 följande:
    Så, vilka fördelar ser du med att se yngre ut då? Varför är det viktigt för dig att se ung ut? VD är det som är då farligt med att få lite rynkor och att åldras?
    Du säger att du tror att om du ser äldre ut kommer folk ta dig och dina erfarenheter med på allvar. Jag upplever det tvärtom, att jag blir mer lyssnad på om jag försöker framstå som yngre. Det är nog ganska olika för oss.
  • Anonym (Gm)
    Anonym (Attduga) skrev 2025-12-15 18:17:57 följande:
    Du säger att du tror att om du ser äldre ut kommer folk ta dig och dina erfarenheter med på allvar. Jag upplever det tvärtom, att jag blir mer lyssnad på om jag försöker framstå som yngre. Det är nog ganska olika för oss.
    Upp till en viss ålder får man ofta mer pondus i yrkeslivet. 

Men är de flesta på jobbet yngre än du, och du börjar närma dig 65, så kan de tycka att du är mossig.
  • Anonym (Si)

Så länge min familj älskar mig och den jag älskar tycker jag är fin, objektivt sant eller ej, så har jag vad jag behöver. Och hälsan förstås. Vad folk tänker om mig ute eller på jobbet är inte viktigt för mig, även om man såklart vill vara fräsch och någorlunda välvårdad och inte illa omtyckt. Men så är jag introvert och behöver egentligen bara uppmärksamhet från familj och vänner. Självklart vill man även bli bemött med respekt om man nu måste träffa andra, men jag upplever jag blir det mer nu än när jag var hälften så gammal.

• Anonym (Annie)

Nu ser jag typ 10 år yngre ut,men det är så jävla skönt att slippa uppmärksamhet fån tokskallar ärligt talat!Visst vissa försöker ändå,men jag ser färgerna ?direkt .

• mormor 1965

Haha. Jag har just fyllt 60 och var modell i ungdomsåren och njöt länge av uppmärksamheten jag fick pga utseende.
    Tills jag en dag märkte att killarna svängde sig efter min tonårsdotter på gatan istället för mig.
    Nää, jag känner inte så att det är svårt. Tycker jag ser bättre ut än många andra i min ålder, så spelar ingen roll. Bryr mig faktiskt inte och känner att jag fått min del i livet och att det är andras tur. Har annat trevligt att tänka på.

• Anonym (Man)
    mormor 1965 skrev 2025-12-15 22:02:52 följande:

Haha. Jag har just fyllt 60 och var modell i ungdomsåren och njöt länge av uppmärksamheten jag fick pga utseende.
    Tills jag en dag märkte att killarna svängde sig efter min tonårsdotter på gatan istället för mig.
    Nää, jag känner inte så att det är svårt. Tycker jag ser bättre ut än många andra i min ålder, så spelar ingen roll. Bryr mig faktiskt inte och känner att jag fått min del i livet och att det är andras tur. Har annat trevligt att tänka på.

Skön attityd. Du låter enormt trygg och har säkert fått den bekräftelsen tidigare och behöver den inte längre. Håller med om känslan överlag att släppa fram andra.

Jag har själv haft det bra på kvinnofronten när jag var yngre, så nu när jag är i medelåldern så verkar jag inte behöva den där bekräftelsen av kvinnor. Jag är nöjd ändå. Vet inte om det är åldern eller mina erfarenheter som bidragit till detta.

• Anonym (Rullan)
    Anonym (fd vacker) skrev 2025-12-15 10:15:02 följande:
    Jag känner nog precis tvärtom. Jag var väldigt snygg som ung (om jag får säga det själv haha) och var lite halvkänd och listad som en av Sveriges sexigaste i en (då)  berömd tidning och så vidare hehe. 

Idag är jag 55 år gammal och tycker att det är SÅ skönt att slippa möta alla för första gången med mitt utseende, om ni förstår vad jag menar. Det är som att de ser MIG istället för bara min kropp och mitt ansikte. Jag får lättare kontakt med människor av båda könen, jag upplever att man lyssnar på mig mer och att jag är mer på alla andras "nivå". 

Förut kände jag mig ganska ensam när jag inte var med mina vänner. Ingen vågade komma fram till mig och när de gjorde det så berättade de hur de hade tvekat och knappt vågat ta första steget. 

Jag är fortfarande vacker, men inte så extremt att folk vänder sig om och sådär. Det är otroligt skönt. Nu är jag bara en mamma i mängden, en vanlig kvinna. 

Det enda man kan vara säker på är att kropp och ansikte kommer att förändras, så odla det som finns på insidan istället för att desperat bevara utsidan så kommer det kännas mycket bättre. 
    Jannika? Eller vad namnet nu var. Dejtade Björn Borg ett tag?
  • Tom Araya

Jag tycker att jag duger, eftersom jag jämför mig med jämngamla och inte med yngre.

Som 50+are vill jag ju inte ha en 30-åring för att hon är snyggare. Kvinnor i min ålder duger utmärkt åt mig.

Sedan kan jag tycka att ålderstecken på sitt sätt kan bidra till skönhet, charm och karaktär som är attraktivt för mig.

• Agda90
    Tom Araya skrev 2025-12-16 03:02:20 följande:

Jag tycker att jag duger, eftersom jag jämför mig med jämngamla och inte med yngre.

Som 50+are vill jag ju inte ha en 30-åring för att hon är snyggare. Kvinnor i min ålder duger utmärkt åt mig.

Sedan kan jag tycka att ålderstecken på sitt sätt kan bidra till skönhet, charm och karaktär som är attraktivt för mig.

Alla får vi våra "krigsärr" med åren. De är en del av oss som visar att vi har levt. Klart som fan att jag har märken efter två graviditeter och hårfina linjer efter alla skratt jag har bjudit på
    Hellre lite rynkig och fluffig och ha levt ett gott liv än slät som en barnrumpa i ansiktet och aldrig ha skrattat. 
  • Anonym (Attduga)
    Agda90 skrev 2025-12-16 08:55:05 följande:
    Alla får vi våra "krigsärr" med åren. De är en del av oss som visar att vi har levt. Klart som fan att jag har märken efter två graviditeter och hårfina linjer efter alla skratt jag har bjudit på
    Hellre lite rynkig och fluffig och ha levt ett gott liv än slät som en barnrumpa i ansiktet och aldrig ha skrattat. 
    Hyser du allmänt ett förakt för folk som är mer släta i hyn?
  • Agda90
    Anonym (Attduga) skrev 2025-12-16 12:00:01 följande:
    Hyser du allmänt ett förakt för folk som är mer släta i hyn?
    Va? Förakt?
    Nu är du ute och cyklar. Nej, jag har inget förakt för NÅGON pga deras utseende. Det jag menade att det skulle aldrig falla mig in att låta bli att le och skratta för att förhindra rynkor. Det finn de som är så fixerade vid sitt utseende att de inte kan njuta av livet för att de kan riskera att få en rynka. Jag tycker att det är trist för vi har ett liv att leva och det vill jag leva till max och inte upphålla en fasad för att andra ska uppskatta mitt utseende. 
  • Anonym (Ärla)
    Agda90 skrev 2025-12-16 08:55:05 följande:
    Nåja, så "klart" är det inte att man har märken efter två graviditeter.
    Jag gick knappt upp alls och lämnade BB lättare in innan jag blev gravid, det synd absolut noll att jag burit och fött två barn.

Nåja, mellan benen gör det nog det då jag blev klippt med första och ett stygn brast. 
Svar på tråden Hur har du förlikat dig med att du blir äldre och eventuellt fulare?