Anonym (Samma situation!) skrev 2025-12-15 19:46:27 följande:
Min tjej har samma problem. I August i år blir Hon lätt irriterad och arg. Då tvingade jag henne vad som göra henne irriterad och arg. Det var ränta. Hon lånade från olika banker till sist blir skulden 198,500kr. Jag och min bror betalade hela skulden i september för att slippa betala ränta till banken. Jag är så nog med ekonomin. jag har sparat 1,7 miljoner i 8 år för att köpa hus, men hon bara blir sämre hela tiden. Köpa mycket på internet och beställa massa skit från china. skulle lämna henne men jag älskar henne hemskt mycket och har en fin 6 åring dotter som inte vill leva med styvpappa eller sånt.
Så hemskt! Att ekonomin och erat sparande till hus förstörs för att frun köper för mycket och dessutom lånar till det! En mardröm.
Det är skillnad på om din fru inte förstod vad de höga räntorna på sådana lån ger när det gäller hur snabbt skulden växer, och om hon nu ändå fortsätter att köpa onödiga saker, trots att hon nu vet hur dåligt det är.
Om hon lärde sig på de 198 000:- hur det fungerar och slutar att köpa mer än ni har råd med, så är det bra. Men om hon fortsätter att köpa för mycket så är det en katastrof!
Som jag förstod det på det som du skrev så fortsätter hon att köpa!
Då har du stora problem.
Vad beror det på att hon fortsätter? Har hon svårt att förstå saker och kan inte räkna?
Eller har hon någon typ av psykiska problem?
Det finns rena psykiska sjukdomar (bipolaritet) där en person kommer i något som kallas mani. Då märker omgivningen det på att personen blir förändrad, pratar fort och sätter igång att göra saker de inte brukar göra annars. Kan börja köpa en massa saker som den inte har råd med, men också göra andra saker den aldrig annars skulle göra. En del rena dumheter. Omgivningen märker tydligt att något är väldigt annorlunda. Mot det tillståndet finns det en speciell medicin.
Men om frun inte förändras så mycket på andra sätt, utan är mer som vanligt, men handlar för mycket, så kan det bl.a. vara:
Depression
Spelberoende
Shoppingberoende
Drogberoende (men du skrev att hon köpte en massa saker från Kina, så då är det nog inte drogberoende).
Den som har ADHD har lättare att bli spel- eller shoppingberoende. Har din fru det?
Men det viktiga är att personen behöver komma till en psykolog för att få behandling (terapi) och kanske medicin mot depression (om det är problemet och det behövs medicin), av en läkare!
Hon måste få hjälp att kunna göra annorlunda!
Du får säga till henne att antingen söker hon hjälp ( på vårdcentralen som ett första steg eller till psykiatrin med egenremiss. Hon kan också gå till en privat psykolog och läkare, men det är väldigt dyrt).
Om hon inte gör det får du hota med att skilja dig från henne. Om hon har tagit nya lån så löser man dem i samband med skilsmässan.
För du kommer aldrig att få en bra ekonomisk situation om hon har en beteendestörning eller en depression som gör att hon köper en massa för att må bättre psykiskt.
Så fort hon mår lite dåligt så börjar hon spela eller köpa saker i så fall.
Jag förstår att du inte vill skilja dig, men du behöver se ditt liv i ett långt perspektiv. Skulle du vilja ha det likadant som ni har det nu om 10-15 år? Hur tror du att ditt barn kommer att må när ni ständigt har bekymmer om pengar.
Nej, ställ henne inför ultimatum om hon förtsätter att köpa för mycket! Antingen får hon söka hjälp eller också vill du skiljas.