Anonym (Så himla orolig) skrev 2025-12-14 23:10:18 följande:
Jag är vaccinerad mot influensa för någon månad sedan. Jobbar (ironiskt nog) på vårdavdelning men vi har ännu imte fått in några influensafall som är konstaterade. Jag har pratat med mina kollegor försökt bolla. För när jag är i den här orosbubblan då blir jag helt utan kunskap ser inte logik etc. Däremot har jag nog inte specifikt hört pm någon förkylning med feber så länge annat än i flunsan och covid (även om jag hoppas att det förekommer).
Min teori skulle kunna vara att jag fått influensa ändå men en mildare variant eftersom jag är vaccinerad. Jag förstår ju att det är möjligt. Men jsg tycker jag är frisk och varför skulle mitt immunförsvar totalpaja nu?
Bara för att du är vaccinerad betyder det inte att du är imun. Det är ju mer att du får en mildare variant av det hela. Hade du inte varit vaccinerad hade du förmodligen varit ännu mer sjuk om det nu är influensan.
FtS70 skrev 2025-12-14 21:57:48 följande:
Ja, absolut. Det du har är inte tumörfeber, det är inte ens feber i medicinsk mening. Din subfebrilitet viker snart.
Medicinsk mening är ju någon de diskuterar. Jag har normal temp 36,8, min pappa hade 36,4. Det var ett helvete när han var sjuk och behövde vård och det inte var medicinsk mening. Han VAR sjuk och han BEHÖVDE vård. Tack och lov fanns det läkare och annan sjukvårdspersonal som förstod det. Minns inte riktigt hur det var, men har en svag aning om att det skrevs in i hans journal att han var lågtempare, dock långt ifrån 100 på det, men vet att mina föräldrar tröttnade på att behöva argumentera varje gång han hade feber och behövde vård. Ifall någon undrar så sökte han inte vård i onödan i övrigt.
Själv ligger jag däckad om jag har 37,5. Det är dags att se över när folk har feber och inte och faktiskt lita på personen som är sjuk.