• Anonym (noob)

Hjälp mig lite med träningen/cyklingen

Hej alla!

Jag har börjar cykla på en motionscykel inomhus. Målet är främst att jag ska röra lite på mig på något sätt, och jag har svårt att komma ut, så motionscykel blev lösningen. Jag har i princip vair sängliggande eller suttit i sängen i månader och år, så jag börjar från nästan noll, så var snälla i era bedömningar.

Jag har anpassat ett träningsprogram som egentligen är en gammal squat-utmaning om jag minns. Den är säkert 10-15 år gammal, jag hade den liggade på datorn. Så här ser min anpassade version ut för första månaden:

Siffrorna är km per dag.
    0,9 -> 1,5 -> 2,25 -> 1,8 -> Vila
    1,8 -> 2,7 -> 1,5 -> 1,35 -> Vila
    3,6 -> 1,2 -> 2,25 -> 3,75 -> Vila
    2,24 -> 1,5 -> 3,75 -> 1,5 -> Vila
    5,55 -> 2,4 -> 1,2 -> 3 -> Vila
    2,25 -> 1,5 -> 4,5 -> 2,28 -> 5,25 -> Vila

Sedan om det går bra kommer jag dubbla, om det går bra så kommer jag göra x3.

Vad tänker ni om det här sättet? Jag funderar även på att göra samma sak med armhävningar, just nu mot en vägg.

anfra frågor jag har: Jag ärjust nu på dag 6, och det är inga problem alls. Jag blir inte det minsta svettig eller trött i benen, men jag är inte särskillt snabb. Jag funderar på att dra upp motståndet på cykeln. Den är just nu på förinställda 4 av 8. Borde jag?

Jag har märkt när jag har gått till affären (enda gången jag kommer ut) så har jag haft en slags icke-kramp i smalbenen. Är det cykligen + vädret ,som är grått och kallt och regnigt, i kombination med för tunna byxor? Vet inte riktigt om jag haft det problemet innan.  Behöver jag kanske stretcha?

När jag cyklar så gör jag det i t-shirt och trosor eller tunna leggings, barfota. Borde jag ha skor?

Tacksam för tankar och 

• Svar på tråden Hjälp mig lite med träningen/cyklingen
  • Anonym (Du behöver Rehab)

Har också börjat träna efter sängliggande, minicykel i mitt fall. Jag tycker att du ska tala med Rehab, de sorterar under Hemtjänsten i min stad; har du legat länge är det bra att konsultera proffs så du inte gör fel. Tänk också på balansen, jag får särskilda, rätt svåra, övningar som "hemläxa". Jag tränar också med hantlar, 2.5 kilo nu, det är ruggigt hur fort man tappar armmusklerna. Det är armarna som ska ta emot dig om du råkar ramla, vilket du naturligtvis inte ska göra, men det känns som en trygghet att ha fått lite av armstyrkan tillbaka.

• Anonym (Du behöver Rehab)

Har också börjat träna efter sängliggande, minicykel i mitt fall. Jag tycker att du ska tala med Rehab, de sorterar under Hemtjänsten i min stad; har du legat länge är det bra att konsultera proffs så du inte gör fel. Tänk också på balansen, jag får särskilda, rätt svåra, övningar som "hemläxa". Jag tränar också med hantlar, 2.5 kilo nu, det är ruggigt hur fort man tappar armmusklerna. Det är armarna som ska ta emot dig om du råkar ramla, vilket du naturligtvis inte ska göra, men det känns som en trygghet att ha fått lite av armstyrkan tillbaka.

• Anonym (Eloise)
    Anonym (noob) skrev 2025-12-14 12:57:50 följande:

Jag har märkt när jag har gått till affären (enda gången jag kommer ut) så har jag haft en slags icke-kramp i smalbenen. Är det cykligen + vädret ,som är grått och kallt och regnigt, i kombination med för tunna byxor? Vet inte riktigt om jag haft det problemet innan.  Behöver jag kanske stretcha?

Menar du smärta på framsidan av smalbenen? Det kan i så fall vara benhinneinflammation. Vid lindrigare fall kan det räcka med att använda benvärmare för att det ska bli bra igen.
  • Ikaros12

Tänker att det beror lite på annat som ålder och andra förutsättningar när du ska träna. Jag skulle lägga upp träningen lite annorlunda i början. Du blir inte starkare och får bättre kondition bara av själva träningen. Du får det av att du låter krippen läka och ta igen sig efter träning. Därför är det viktigt att du faktiskt tar ut dig av träning och låter kroppen återhämta sig mellan passen. Så jag skulle öka allt och träna ordentligt kanske var tredje dag istället, men att du tar ut dig vid träningen. Har du hjärtproblem eller liknande så behöver du såklart få hjälp att lägga upp träningsprogram. Dagarna mellan träningspassen skulle jag promenera i lugnt tempo. 

Kortfattat så ju mindre trött du är efter träningen, desto mindre har kroppen att reparera och det tar längre tid att blir fysiskt starkare. 

• Ikaros12

Om du får ont någonstans sök på övningar på YouTube för just den muskeln eller leden. Det gör jag och då blir jag alltid bättre snabbt

Svar på tråden Hjälp mig lite med träningen/cyklingen