Hjälp mig lite med träningen/cyklingen
Hej alla!
Jag har börjar cykla på en motionscykel inomhus. Målet är främst att jag ska röra lite på mig på något sätt, och jag har svårt att komma ut, så motionscykel blev lösningen. Jag har i princip vair sängliggande eller suttit i sängen i månader och år, så jag börjar från nästan noll, så var snälla i era bedömningar.
Jag har anpassat ett träningsprogram som egentligen är en gammal squat-utmaning om jag minns. Den är säkert 10-15 år gammal, jag hade den liggade på datorn. Så här ser min anpassade version ut för första månaden:
Siffrorna är km per dag.
0,9 -> 1,5 -> 2,25 -> 1,8 -> Vila
1,8 -> 2,7 -> 1,5 -> 1,35 -> Vila
3,6 -> 1,2 -> 2,25 -> 3,75 -> Vila
2,24 -> 1,5 -> 3,75 -> 1,5 -> Vila
5,55 -> 2,4 -> 1,2 -> 3 -> Vila
2,25 -> 1,5 -> 4,5 -> 2,28 -> 5,25 -> Vila
Sedan om det går bra kommer jag dubbla, om det går bra så kommer jag göra x3.
Vad tänker ni om det här sättet? Jag funderar även på att göra samma sak med armhävningar, just nu mot en vägg.
anfra frågor jag har: Jag ärjust nu på dag 6, och det är inga problem alls. Jag blir inte det minsta svettig eller trött i benen, men jag är inte särskillt snabb. Jag funderar på att dra upp motståndet på cykeln. Den är just nu på förinställda 4 av 8. Borde jag?
Jag har märkt när jag har gått till affären (enda gången jag kommer ut) så har jag haft en slags icke-kramp i smalbenen. Är det cykligen + vädret ,som är grått och kallt och regnigt, i kombination med för tunna byxor? Vet inte riktigt om jag haft det problemet innan. Behöver jag kanske stretcha?
När jag cyklar så gör jag det i t-shirt och trosor eller tunna leggings, barfota. Borde jag ha skor?
Tacksam för tankar och