• Anonym (Mari)

Urinläckage-luktar illa-hjälp!

är snart 40, fött fyra barn och nu under hösten märkt att jag börjar läcka urin vilket jag aldrig tidigare gjort. Det luktar ju snabbt surt, hur sjutton överlever man vardagen med detta? Fler med samma problem? Hur hör ni för att inte börja lukta?

• Svar på tråden Urinläckage-luktar illa-hjälp!
  • Anonym (40+)
    Fjäril kär skrev 2025-12-14 15:07:20 följande:

Knipövningar?   Knip, knip och knip . 

Ja, precis och då ska man ju helst gjort det från det att första barnet är fött. Svårare och kanske för sent om man kommer på det långt senare. 

• Anonym (Rätt skydd)

Använder du anpassade inkontinensskydd och byter ofta? Vården kan hjälpa dig med både operation och rätt skydd.

• Anonym (P)

De flesta med den sortens problem kan få hjälp av vården. Så var inte rädd för att be om hjälp.

• Anonym (klimakterieförnekare)

Gör övningar som hjälper dig att hålla blåsan.  Hjälper det inte på några månader- sök läkare för diskussion.

Detta kan också vara en vink om klimakteriet, då hormonella ändringar också kan göra det svårt att hålla tätt- en del blir då hjälpta av östrogen. Jag hade lite läckage vid träning en period men nu verkar det ha gått över igen och utan att jag gjort så mycket annorlunda (i alla fall inga knipövningar men jag har gått ner ett par kilo i vikt- det kan också hjälpa).

Läs mer:

www.1177.se/Skane/sjukdomar--besvar/njurar-och-urinvagar/urininkontinens/

• Anonym (Ssk)
    Anonym (40+) skrev 2025-12-14 16:12:40 följande:

Ja, precis och då ska man ju helst gjort det från det att första barnet är fött. Svårare och kanske för sent om man kommer på det långt senare. 

Det är inte för sent att börja. Men jag rekommenderar att du söker hjälp hos vården för att utredas och få hjälp att hantera läckagen i väntan på operation.
  • Alessia

Givetvis bör du ta kontakt med din vårdcentral för att få hjälp, men medan du väntar på ev ingrepp kan du använda detta medel att spraya på strategisk plats på din kropp. En släkting är stomiopererad och har alltså en påse utanpå kroppen. Den kan avge obehaglig lukt ibland, så hon använder en luktborttagningsspray som heter Ynolens. Den är parfymfri, men tar bort oönskad lukt effektivt. Kan sprayas på hud, på textiler, möbler och i luften. Finns receptfritt på apotek.
    Jag har två stora hundar och hundar är inte luktfria och platser där de ligger kan lukta hund något förskräckligt även om hunden själv luktar rätt OK. Jag kan heller inte bada dem stup i kvarten utan sprayar Ynolens på kuddar och andra textilier de kommit i kontakt med, framför allt i bilen. Effektivt medel, det måste jag säga.

• Anonym (40+)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-12-14 19:58:19 följande:
    Det är inte för sent att börja. Men jag rekommenderar att du söker hjälp hos vården för att utredas och få hjälp att hantera läckagen i väntan på operation.
    Jag behöver inte söka vård för jag har inte de bekymren. 
Svar på tråden Urinläckage-luktar illa-hjälp!