Viktuppgång vid ätstörningsvård
Om man inte är underviktig (bmi), brukar vården nöja sig med att man slutar gå ner i vikt, eller kommer de vilja att man går upp i vikt också?
Om man inte är underviktig (bmi), brukar vården nöja sig med att man slutar gå ner i vikt, eller kommer de vilja att man går upp i vikt också?
Ja det gör dom
Att du ligger exakt på gränsen betyder inte automatiskt att du är frisk. Exakt såna här resonemang tyder på att ätstörningen fortfarande pågår och man är fortfarande sjuk.
Du ska själv komma underfund med vad som är en sund vikt utan att behöva fsstna på en minimum vikt. För det är inte friskt.
En sund inställning innebär att det är okej att gå upp 4 kg och ändå förstå att det fortfarande är undervikt.
Arbetet handlar om att för att vara frisk måste du behålla vikten och hålla dig på en vikt ovanför undervikt
Ja det gör dom
Att du ligger exakt på gränsen betyder inte automatiskt att du är frisk. Exakt såna här resonemang tyder på att ätstörningen fortfarande pågår och man är fortfarande sjuk.
Du ska själv komma underfund med vad som är en sund vikt utan att behöva fsstna på en minimum vikt. För det är inte friskt.
En sund inställning innebär att det är okej att gå upp 4 kg och ändå förstå att det fortfarande är undervikt.
Arbetet handlar om att för att vara frisk måste du behålla vikten och hålla dig på en vikt ovanför undervikt
De nämnde bmi 20 men jag tänkte att de kanske missade att jag har en bmi över 18,5.
De nämnde bmi 20 men jag tänkte att de kanske missade att jag har en bmi över 18,5.
Jag blev smittad av munherpes när jag var 26 år. Fick sedan utslag mitt på underläppen en gång varje sommar och som gick över på en dryg vecka. Inga genitala utslag vid något tillfälle. Sedan jag fyllde 40 har aldrig sjukdomen brutit ut.
Jag har hela tiden levt som vanligt förutom vid aktiva blåsor. Mina barns mor testade positivt för viruset men har aldrig haft något utbrott. Vi levde med viruset helt enkelt, det är varken skamligt eller farligt på något sätt.
Det är så många som bär på viruset att det egentligen är mer eller mindre omöjligt att undvika kontakt med människor som gör det. Det är förhållandevis få som utvecklar starka reaktioner på viruset. De flesta får bara några utslag nån gång/år och det är inte värre än en vanlig förkylning tycker jag...