Anonym (Decemberregn) skrev 2025-12-15 16:04:22 följande:
Ja naturligtvis. Attraktion är ju självklart. Men vad är det som skapar attraktion? Du är ju tillsammans med en "nuvarande" och jag antar att du är attraherad av honom. Betyder det att det krävs någon som är väldigt likadan för att attraktion skall uppstå eller kan det vara något annat som triggar pirret? Något som avviker väsentligt från din nuvarande?
Attraktion skapas både från utseende men i synnerhet från hur personen är. Rent generellt kan jag däremot säga att jag är en "one man kind of woman" när jag verkligen gillar någon. Så även om det finns en fantasi om en trekant med två män och fokus på mig så är det helt enkelt en overklighet pga hur jag är som person.
Exet gav mig vad jag behövde då, när vi träffades, i form av en lugn attraktion. Det var inget himlastormande eller så. Jag trodde att han gav mig tryggheten jag sökte men tyvärr visade det sig vara en välbyggd fasad där det tog många år innan den rätta sidan kom fram helt och det sedan tog många år att ta sig ur. Det som gjorde att jag började inse att vi var på väg mot slutet var just att jag började se fysisk attraktivitet hos andra.
Nuvarande är en ungdomskärlek som jag återfick kontakten med efter separationen från exet. Den attraktionen har alltid varit starkare, mer stormig. Men samtidigt har han gett mig en enorm trygghet och acceptans för den jag är, både då och nu. Att kunna vara tysta tillsammans men samtidigt "prata", att inte känna sig ensam fast man är två tillsammans. När vi sågs första gången på 20-nånting år så "kände" jag att han kom in innan jag såg honom.
Utseendemässigt är de också helt olika även om den biten är väldigt ointressant då jag aldrig haft en "typ" som jag dras till.