• Anonym (Orolig)

Har du herpes? Hjälp mig bli informerad

Hej! Här kommer en uppföljare från min tidigare tråd, så några av er känner säkert igen ämnet. 

Min dejt har alltså munherpes, HSV-1. Eller han har iallafall aldrig haft ett utbrott i nedre regionen. Jag försöker hantera alla mina tankar och funderingar kring detta, försöker navigera mig fram och har forskat en hel del online, men nu önskar jag höra från människor i verkligheten. Så, har du herpes och kan hjälpa mig i alla rädslor och funderingar?

Jag vill inte få herpes, det är min största oro. Jag vet inga vänner eller familjemedlemmar som har herpes heller. Har aldrig vad jag kan minnas sett någon med munsår, även om jag vet om att de kan ha det ändå. Men vi har alltid pussat varann och delat glas och mat osv hela livet och inget har hänt. 

Därför är jag rädd att om jag fortsätter med denna partnern så ska jag behöva sluta pussa på mina familjemedlemmar eller överlag inte dela på någonting. Det känns som att fortsätter jag med min partner så får jag helt enkelt godkänna herpes på köpet. Vilket jag inte vill, men samtidigt är ju han den bästa för mig som jag mött i mitt liv, vilket man inte borde släppa. 

Online kan man läsa att man ska skydda sig konstant, kondom eller slicklapp vid sex, inte sova naken med varandra osv, för det kan smitta även utbrott. Jag förstår inte hur man då ska kunna ha ett förhållande med någon med herpes, utan att få det själv dvs. Blir så ledsen av allt läsande.. :( 

Vi har testat oss båda och mitt test visade inget.

Är det såhär svårt att vara ihop med någon som har herpes? 

• Svar på tråden Har du herpes? Hjälp mig bli informerad
  • Anonym (M.)
    Anonym (E) skrev 2025-12-19 08:26:53 följande:
    Time trends in herpesvirus seroepidemiology among Swedish adults | BMC Infectious Diseases

Epidemiology of herpes simplex virus type 1 in the United States: Systematic review, meta-analyses, and meta-regressions - ScienceDirect

Jag har inte läst forskningen, är inte heller intresserad av att diskutera detaljer i den, men samtliga studier konstaterar att det är ett väldigt vanligt virus bland befolkningen. Och nej, självklart måste inte munherpes leda till vårdkontakter?! Jag är också intresserad av hur sjutton du vet att munsår du hade som liten inte var herpes. Jag har aldrig haft munsår som vuxen, men hade det som barn, och gissar att det var herpes.

Det här skrev jag i den andra tråden. Det svarade du inte på, M..

Om den svenska studien, den finns att läsa här: Herpes virus seroepidemiology in the adult Swedish population - PMC Där står om urvalet: 

The Betula study is an ongoing longitudinal, prospective cohort study with the overall aim of investigating how memory function and health develop across the adult life span [23]. The study is designed as a mixed cohort and cross-sectional study, modeled after Schaie [2425], to enable the separation of age, cohort and time of measurement effects.

The Betula study started in 1988 by recruiting 1,000 persons from the municipality of Umeå ? a municipality of about 120,000 inhabitants located in Northern Sweden. The participants were randomly selected from the Swedish Population Registry, and were invited to participate via an introductory letter and a follow-up telephone call. Recruitment continued until participants within all age groups were fully enrolled. In the first wave, 1,976 persons were contacted to obtain 1,000 participants.

En MINNES-studie, alltså? Och plötsligt en dag så kom de också på att de skulle testa försökspersonerna för herpes??? Trodde de att herpes påverkar minnet? Låter jätteknasigt. 
  • Anonym (M.)
    Anonym (E) skrev 2025-12-19 08:26:53 följande:
    Time trends in herpesvirus seroepidemiology among Swedish adults | BMC Infectious Diseases

Epidemiology of herpes simplex virus type 1 in the United States: Systematic review, meta-analyses, and meta-regressions - ScienceDirect

Jag har inte läst forskningen, är inte heller intresserad av att diskutera detaljer i den, men samtliga studier konstaterar att det är ett väldigt vanligt virus bland befolkningen. Och nej, självklart måste inte munherpes leda till vårdkontakter?! Jag är också intresserad av hur sjutton du vet att munsår du hade som liten inte var herpes. Jag har aldrig haft munsår som vuxen, men hade det som barn, och gissar att det var herpes.

Det här skrev jag i den andra tråden. Det svarade du inte på, M..

Om den svenska studien, den finns att läsa här: Herpes virus seroepidemiology in the adult Swedish population - PMC Där står om urvalet: 

The Betula study is an ongoing longitudinal, prospective cohort study with the overall aim of investigating how memory function and health develop across the adult life span [23]. The study is designed as a mixed cohort and cross-sectional study, modeled after Schaie [2425], to enable the separation of age, cohort and time of measurement effects.

The Betula study started in 1988 by recruiting 1,000 persons from the municipality of Umeå ? a municipality of about 120,000 inhabitants located in Northern Sweden. The participants were randomly selected from the Swedish Population Registry, and were invited to participate via an introductory letter and a follow-up telephone call. Recruitment continued until participants within all age groups were fully enrolled. In the first wave, 1,976 persons were contacted to obtain 1,000 participants.

Ja, om det där stämmer om urvalet, så kan resultatet stämma. Jag fattar det dock fortfarande inte; om man har en sådan sjukdom borde det ju vara en hederssak att se till att man inte smittar någon annan? Om 80 procent av befolkningen har det, så har vi många hänsynslösa och egoistiska personer i befolkningen, fler än jag skulle ha trott. 

Mina munsår som barn berodde nog på att jag hade en ovana att slicka mig runt munnen, och ute i kylan så frös saliven sedan till is, och det slet på huden runt munnen. Detta slutade jag med när jag började skolan för jag skämdes inför kompisarna där, och sedan dess har jag inte haft munsår. Mina föräldrar hade det aldrig. För övrigt kan man få munsår även av för lite C-vitamin. 

Hur eller hur så gillar jag inte att folk här i tråden talar så hårt till TS. Det måste ju vara upp till henne själv om hon vill ta den här risken, och leva med de här begränsningarna. Och särskilt om hon vill ha barn i framtiden. Då blir det nödvändigt med ständiga försiktighetsåtgärder för att inte de ska bli smittade.

Förälskelsergår över men herpes är för evigt...
  • Anonym (Fiffi)
    Anonym (M.) skrev 2025-12-19 09:56:34 följande:
    Jag tror att det kan vara en grupp- eller klassfråga. Människor som inte har så mycket ordning på sig, helt enkelt, gällande många olika områden i livet. Och munherpes smittar först och främst vid kyssar, som brukar ingå i sex (men inte måste göra det), och finns ofta även i underlivet, så det är inte så konstigt att man tänker på könssjukdomar när man hör det.

Jag VET att man kan få det som barn, men detta att mamman eller pappan som haft herpes inte har brytt sig om att akta på att barnet inte blir smittat, säger ju också något om familjen. Och att inte behandla sin könsherpes när man ska föda barn är bara botten!  Hade hon inte behandlat om hon haft syfilis heller, liksom..? Jag misstänker att detta är en White Trash-sjukdom, för att svara DIREKT på frågan.
    Barn kan bli smittade på förskolan av ett annat barn t.ex. Kan räcka med att två ettåringar på förskolan sätter samma leksak i munnen för att det ska smitta. Det smittar på många andra sätt än kyssar och sex. Jag har som sagt haft munherpes nästan 50 år. Jag har aldrig haft könsherpes (eller nån annan könssjukdom). Min mamma har dock munherpes och det var där jag blev smittad redan som bebis. 
    Du man kan få munherpes oavsett status, kön, civilstånd etc. 
  • molly50
    Anonym skrev 2025-12-19 05:08:45 följande:
    Nja, farligt är det väl kanske inte men jävligt ofräsch och smärtsamt.
    Vet en som fått det i ett öga, fy fan alltså!

Det är inte "osäkerhet" att vilja slippa att släpa på  herpesvirus resten av livet.
    Ja,det är det ju såklart. Men har man inte munsår så ofta så är det ju något man kan leva med.
    Usch vad hemskt att få det i ögat! 

Kanske inte just det. Men att vara osäker på om man vill leva med en person bara för att h*n har munherpes.
  • molly50
    Jag tror att det kan vara en grupp- eller klassfråga. Människor som inte har så mycket ordning på sig, helt enkelt, gällande många olika områden i livet. Och munherpes smittar först och främst vid kyssar, som brukar ingå i sex (men inte måste göra det), och finns ofta även i underlivet, så det är inte så konstigt att man tänker på könssjukdomar när man hör det.

Jag VET att man kan få det som barn, men detta att mamman eller pappan som haft herpes inte har brytt sig om att akta på att barnet inte blir smittat, säger ju också något om familjen. Och att inte behandla sin könsherpes när man ska föda barn är bara botten!  Hade hon inte behandlat om hon haft syfilis heller, liksom..? Jag misstänker att detta är en White Trash-sjukdom, för att svara DIREKT på frågan.
    Du vet att man kan bära på munherpes utan att veta om det?
    Och att det kan smitta innan symptomen har brutit ut?
    Om inte så kanske du ska läsa på lite om det innan du kallar någon whitetrash.
  • Anonym (M.)
    molly50 skrev 2025-12-19 13:11:21 följande:
    Du vet att man kan bära på munherpes utan att veta om det?
    Och att det kan smitta innan symptomen har brutit ut?
    Om inte så kanske du ska läsa på lite om det innan du kallar någon whitetrash.
    Om det till och med kan smitta innan symptomen bryter ut, så är det en ännu större anledning att undvika smittade personer...
  • molly50
    Anonym (M.) skrev 2025-12-19 14:21:51 följande:
    Om det till och med kan smitta innan symptomen bryter ut, så är det en ännu större anledning att undvika smittade personer...
    Och hur vet man då vilka som är smittade,när det inte syns,menar du?

Som smittad så vet man själv när det är på väg och börjar behandla på en gång.
    Sen är det borta på några dagar,om det ens hinner bryta ut.
  • Anonym (M.)
    molly50 skrev 2025-12-20 11:52:18 följande:
    Och hur vet man då vilka som är smittade,när det inte syns,menar du?

Som smittad så vet man själv när det är på väg och börjar behandla på en gång.
    Sen är det borta på några dagar,om det ens hinner bryta ut.
    Du menar att folk som har herpes är så ohederliga att de inte berättar sådant för en potentiell partner? Du gräver din egen grav i den här debatten. Det blir ju bara värre och värre. 
  • molly50
    Anonym (M.) skrev 2025-12-20 12:02:11 följande:
    Du menar att folk som har herpes är så ohederliga att de inte berättar sådant för en potentiell partner? Du gräver din egen grav i den här debatten. Det blir ju bara värre och värre. 
    Nej,det menar jag inte alls. Självklart berättar man. Men man vet ju inte alltid själv att man har herpes då det kan ligga latent utan symptom.
    Jag fick aldrig själv några utbrott förrän i vuxen ålder och visste alltså inte att jag hade det förrän då. Är jag då oärlig för att jag inte har berättat?
  • Anonym (E)
    Nej, du har rätt. När jag träffade min man berättade jag inte att jag en gång som barn hade munsår, och att jag inte vet om det var herpes eller inte (men antagligen, eftersom majoriteten av befolkningen har viruset). Det kan man förstås tycka var hemskt gjort, men jag tänker inte på det på det viset.
  • Anonym (Suck)

Haha herregud, kamma dig och skaffa ett jobb.

Jag blev av med oskulden vid 28, okysst till strax därinnan. Är välutbildad,  kommer från ett klassiskt medelklassamhälle där alla vänner blev universitetsutbildade eller egenföretagare det går bra för. Men du vet, jag har också haft munsår "alltid". Troligen från dagis. Du vet, där föräldrarna inte är och barn gnager på samma leksak.

Ta dina unkna värderingar och gå.
  • Anonym (Suck)
    Hur menar du att de som bär på viruset men aldrig haft ett utbrott ska kunna berätta?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (M.) skrev 2025-12-19 10:05:58 följande:
    Ja, om det där stämmer om urvalet, så kan resultatet stämma. Jag fattar det dock fortfarande inte; om man har en sådan sjukdom borde det ju vara en hederssak att se till att man inte smittar någon annan? Om 80 procent av befolkningen har det, så har vi många hänsynslösa och egoistiska personer i befolkningen, fler än jag skulle ha trott. 

Mina munsår som barn berodde nog på att jag hade en ovana att slicka mig runt munnen, och ute i kylan så frös saliven sedan till is, och det slet på huden runt munnen. Detta slutade jag med när jag började skolan för jag skämdes inför kompisarna där, och sedan dess har jag inte haft munsår. Mina föräldrar hade det aldrig. För övrigt kan man få munsår även av för lite C-vitamin. 

Hur eller hur så gillar jag inte att folk här i tråden talar så hårt till TS. Det måste ju vara upp till henne själv om hon vill ta den här risken, och leva med de här begränsningarna. Och särskilt om hon vill ha barn i framtiden. Då blir det nödvändigt med ständiga försiktighetsåtgärder för att inte de ska bli smittade.

Förälskelsergår över men herpes är för evigt...
    Ja du, du har alltså själv munsår men går på andra om det? Du vet att din story är exakt så som många med herpes har det? Man hade det som barn, ffa när man är ute och utsatt (det triggar viruset) och sen som vuxen har man inte det mer

Så sannolikt har du herpes.
Svar på tråden Har du herpes? Hjälp mig bli informerad