• Anonym (BMI 27)

Låg gräns på BMI när det gäller viktmedicin.

Jag kan ju tycka att ert BMI på 30 är lågt för att få viktmedicin. Har själv vart uppe i 33 och var inte nämnvärt stor. Har nu 27 och har kläder allt mellan S-L beroende på märke etc.  

Vad har ni för tankar? Vad tycker ni är rimligt för att få viktmedicin? 

• Svar på tråden Låg gräns på BMI när det gäller viktmedicin.
  • Anonym (......)
    Anonym (MM) skrev 2025-12-16 15:51:06 följande:
    Förändringen över tid:
    1960: Cirka 51 kg per person och år.

Runt 1970: Konsumtionen hade ökat till cirka 56-60 kg.

Idag (2021): Totalkonsumtionen har ökat till cirka 80 kg per person och år, även om den toppade runt 2016-2018. Som tur är behöver vi inte gå tillbaka till grottstadiet för att hitta normalviktiga människor, det räcker att gå tillbaka 30-40 år tillbaka i tiden. 
    Nån lär ju ha trollat med de där siffrorna eftersom folk inte var veganer på den tiden. De som äter mer kött äter förmodligen också mer annat samtidigt, bröd, sockriga såser, pommes och godis. Det dricks även läsk, latte, energidrycker osv som inte fanns då. Äter man enbart kött, ägg, smör, ister, inälvor osv så får kroppen all den näring den behöver och man går ner i vikt.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (BMI 27) skrev 2025-12-15 20:53:02 följande:

Du får tro vad du vill om vad jag har för storlek. Visar att du inte har någon susning om att det finns de som ser ut att väga mindre än vad de egentligen gör. 

Om du inte visste det så kan smala personer ha barnstorlekar så det är ju inte så konstigt. Har själv haft det när jag var yngre och hade BMI 22. Men enligt dig så skulle det vara omöjligt. 

Absolut inte avundsjuk, Har inget att vara avundsjuk på. 

För att det inte stämmer.
    Men det finns säkert kläder märkta med S som eg borde stå L i. Men får det folk att må bra så är det väl ändå på något sätt ok.
    Blir dock besvärligt för andra (t ex jag) om man beställer på nätet och det kommer på tok för stora kläder.
    Bra med måttabeller.

Såklart jag vet att man som vuxen kan ha barnstorlekar, men hur roliga barnkläder finns det som en vuxen vill ha?

Det är ändå bra att du inte är avundsjuk.
    Trivs du så är väl allt i sin ordning.
    Men då förstår jag inte varför du ondgör dig över andras BMI och mediciner, som faktiskt läkare har skrivit ut.
  • Anonym (Mimmi)
    Förändringen över tid:

Idag (2021): Totalkonsumtionen har ökat till cirka 80 kg per person och år, även om den toppade runt 2016-2018. Som tur är behöver vi inte gå tillbaka till grottstadiet för att hitta normalviktiga människor, det räcker att gå tillbaka 30-40 år tillbaka i tiden. 
    Kan du vara hygglig och länka dessa uppgifter?
    Är verkligen intresserad då jag är sextiotalist och inte får ihop det.
  • Anonym (Mimmi)
    Förändringen över tid:

Det var inte ovanligt med överviktiga människor då heller.
    Jag är lite drygt 60 och minns mycket väl både slutet av 60-talet och framåt.

Dock var det ovanligt med tjocka barn. Som jag minns det.
    Förstår självklart att jag som person inte är något slags facit över den tiden, men jag kommer iaf ihåg hur det såg ut där jag levde.
  • Anonym (Big dog)
    Anonym (......) skrev 2025-12-16 14:08:07 följande:
    För att man inte åt ultraprocessade fröoljor, socker i precis allt osv i kombination med att man rörde på sig. Tror du grottfarfar levde på cornflakes med lättmjölk och margarin på mackorna? Kanske lite lågfett söt yoghurt till frukost innan han tog portföljen och gick till kontoret.
    Du behöver iaf inte trycka i dig en massa kött för att äta vettigt. Som vanligt gäller sunt förnuft även om det för en extremt tynande tillvaro.
  • Anonym (BMI 27)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-12-16 18:25:01 följande:
    För att det inte stämmer.
    Men det finns säkert kläder märkta med S som eg borde stå L i. Men får det folk att må bra så är det väl ändå på något sätt ok.
    Blir dock besvärligt för andra (t ex jag) om man beställer på nätet och det kommer på tok för stora kläder.
    Bra med måttabeller.

Såklart jag vet att man som vuxen kan ha barnstorlekar, men hur roliga barnkläder finns det som en vuxen vill ha?

Det är ändå bra att du inte är avundsjuk.
    Trivs du så är väl allt i sin ordning.
    Men då förstår jag inte varför du ondgör dig över andras BMI och mediciner, som faktiskt läkare har skrivit ut.

Lätt googling så är jag en Medium med höft på 98 cm och midja på 80. Så då kan jag ha S-L i storlek beroende på stretch och märke. 

Jag är helt övertygad om att det är fler där ute som väger mer än vad de ser ut. 

När jag beställer på nätet går jag givetvis på måttabell och är det inte sk kinesstorlekar så är det M som gäller och passar alltid. 

Du kan se på en person på ett ungefär vad den har för storlek men du har ingen aning om vikt. 

• Anonym (Mediciner är inte ofarliga)

Viktmediciner är inte en helt ofarlig lösning. Den kan t.ex ha biverkningar som påverkar bukspottkörteln. 

Min bonuspappa fick ozempic och fick inflammation på . Han kräktes och mådde dåligt av den. Ett märkligt sammanträffande (?) fick han bara några månader senare diagnosen bukspottkörtelcancer.

Igår läste jag på Aftonbladet om en 27 åring som fick allvarliga biverkningar, även här i spukspottkörteln och fick bukspottkörtelnecrotics och avled.

Jag hade hellre gått ner på naturlig väg.

• MsM84

Jag tycker inte man ska underskatta att de som går på dessa mediciner betalar normalt 1000-3000 kr i månaden för dem. Inget som subventioneras idagsläget. Tar man till detta känner man att man inte lyckas själv, sannolikt trots flera försök.

• Anonym (Jag)

Du har bmi 27 och har storlek S ibland? Tveksamt. 

• Anonym (Jag)
    MsM84 skrev 2025-12-17 09:20:02 följande:

Jag tycker inte man ska underskatta att de som går på dessa mediciner betalar normalt 1000-3000 kr i månaden för dem. Inget som subventioneras idagsläget. Tar man till detta känner man att man inte lyckas själv, sannolikt trots flera försök.

Mounjaro går upp till över 5000 i månaden.
  • Anonym (MM)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-12-16 18:27:10 följande:
    Kan du vara hygglig och länka dessa uppgifter?
    Är verkligen intresserad då jag är sextiotalist och inte får ihop det.
    Så gärna. 

T ex från Jordbruksverkets egen blogg: 
    jordbruketisiffror.wordpress.com/2022/03/20/totalkonsumtionen-av-kott-per-person-1960-2021/ 

Under perioden 1960?2021 har totalkonsumtionen av kött ökat från 51 kg till 80 kg per person och år. Efter toppnoteringen omkring 88 kg per person och år har konsumtionen de senaste åren börjat minska.

Anonym (Mimmi) skrev 2025-12-16 18:29:46 följande:

Förstår självklart att jag som person inte är något slags facit över den tiden, men jag kommer iaf ihåg hur det såg ut där jag levde.
    Andelen överviktiga har ökat markant i samhället sedan dess, oavsett vad du har sett eller tycker. Det handlar ju om statistik och fakta. 

Jag är själv 55 och har andra minnen och som du säkert vet är en persons uppfattning inte detsamma som en enhetlig sanning.  

• Anonym (......)
    Anonym (Big dog) skrev 2025-12-16 18:53:14 följande:
    Du behöver iaf inte trycka i dig en massa kött för att äta vettigt. Som vanligt gäller sunt förnuft även om det för en extremt tynande tillvaro.
    Det blir ju inte en massa kött, eftersom man blir mätt snabbare på mindre mängd men ändå får i sig näring. Det är när du kombinerar med kolhydrater som du plötsligt behöver äta mer för du hittar inte mättnadskänslan, till lunch äter jag 2 kokta ägg och en köttbit på 80-100 gram, sen är jag inte hungrig förrens dagen därpå.
  • Anonym (Big dog)
    Anonym (......) skrev 2025-12-17 13:46:19 följande:
    Det blir ju inte en massa kött, eftersom man blir mätt snabbare på mindre mängd men ändå får i sig näring. Det är när du kombinerar med kolhydrater som du plötsligt behöver äta mer för du hittar inte mättnadskänslan, till lunch äter jag 2 kokta ägg och en köttbit på 80-100 gram, sen är jag inte hungrig förrens dagen därpå.
    Inte jag.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (BMI 27) skrev 2025-12-17 06:29:15 följande:

Lätt googling så är jag en Medium med höft på 98 cm och midja på 80. Så då kan jag ha S-L i storlek beroende på stretch och märke. 

Jag är helt övertygad om att det är fler där ute som väger mer än vad de ser ut. 

När jag beställer på nätet går jag givetvis på måttabell och är det inte sk kinesstorlekar så är det M som gäller och passar alltid. 

Du kan se på en person på ett ungefär vad den har för storlek men du har ingen aning om vikt. 

Om dessa mått skulle motsvara S då är det barnavdelning  nästa för mig... vilket det inte är.

Jaja, det är bra att du är nöjd som sagt.

Och du har fel i det sista, att uppskatta vikt är inte speciellt svårt.

Med det sagt tackar jag för mig, jag tror inte att vi kommer längre.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (MM) skrev 2025-12-17 10:40:11 följande:
    Så gärna. 

T ex från Jordbruksverkets egen blogg: 
    jordbruketisiffror.wordpress.com/2022/03/20/totalkonsumtionen-av-kott-per-person-1960-2021/ 

Under perioden 1960?2021 har totalkonsumtionen av kött ökat från 51 kg till 80 kg per person och år. Efter toppnoteringen omkring 88 kg per person och år har konsumtionen de senaste åren börjat minska.
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-12-16 18:29:46 följande:

Andelen överviktiga har ökat markant i samhället sedan dess, oavsett vad du har sett eller tycker. Det handlar ju om statistik och fakta. 

Jag är själv 55 och har andra minnen och som du säkert vet är en persons uppfattning inte detsamma som en enhetlig sanning.  
    Tack för länkarna!

Grisköttet är på väg nedåt medans fågel är på väg uppåt, inte jätteförvånande med tanke på att andelen muslimer också ökat.

Personligen tycker jag att det är en sorglig utveckling, men tanke på alla djur som dödas.

--------

Jag skrev faktiskt att jag som person inte är något slags facit över den tiden.
    Det är bara min personliga reflektion.

Och du har rätt i att fetman i samhället har ökat. Vilket är skrämmande.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (......) skrev 2025-12-17 13:46:19 följande:
    Två ägg och lite kött, och du är mätt till dagen efter?
    Bra för dig men det gäller nog inte de flesta.

Eller ligger du bara i sängen hela dagarna och inte förbrukar någon extra energi?
  • Anonym (......)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-12-17 15:29:28 följande:
    Två ägg och lite kött, och du är mätt till dagen efter?
    Bra för dig men det gäller nog inte de flesta.

Eller ligger du bara i sängen hela dagarna och inte förbrukar någon extra energi?

Jag jobbar 6 dagar i veckan, har ett fysiskt jobb och hundar.

Testa själv innan du yttrar dig.

• Anonym (Py)
    Anonym (......) skrev 2025-12-18 13:07:40 följande:

Jag var ätstörd under många år, långt upp i vuxen ålder. Då maskerade jag min ätstörning med att jag var mätt och jag trodde faktiskt att jag var mätt när jag åt som du beskriver. Det var jag absolut inte, min kropp var bara helt ur funktion och jag orkade inte alls lika mycket som när jag senare åt flera mål om dagen och dessutom åt varierat.

Det hör verkligen inte till vanligheterna att folk håller sig mätta och alerta i 20 timmar på två kokta ägg och en bit kött. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (......) skrev 2025-12-18 13:07:40 följande:

Vad vet du om vad jag har testat genom livet?

Vad äter du till frukost?
Svar på tråden Låg gräns på BMI när det gäller viktmedicin.