Reflektioner – söker perspektiv utanför min egen krets
Jag skriver detta anonymt för att få perspektiv från människor som inte känner mig personligen. Mina närmaste är ju med mig, och jag vill gärna höra hur andra tolkar det här.
Relationen började bra, med en gemensam ambition att bygga något tillsammans. Ganska tidigt tog jag en roll som den som strukturerade vardagen, tog ansvar för praktiska saker och försökte lösa problem genom samtal och konkreta lösningar. Det fungerade till viss del, men med tiden blev ansvarsfördelningen allt mer ojämn.
När konflikter uppstod var min instinkt att prata igenom dem tills vi hittade en lösning som fungerade för båda. Den andra parten hade svårare för sådana samtal och drog sig ofta undan eller blev tyst när diskussionerna inte gick i önskad riktning. Många frågor rann därför ut i sanden och kom tillbaka senare i nya konflikter.
Samma mönster fanns i vardagen: sådant som krävde kontinuitet och långsiktigt ansvar hamnade oftast på mig, medan engagemanget från den andra parten var mer luststyrt och kortvarigt. När jag tog upp obalansen skedde ibland korta förbättringar, men de höll sällan över tid.
Jag märkte också att närhet och initiativ i relationen blev allt mer ensidigt. För mig blev det till slut svårt att känna mig önskad eller mött, vilket skapade distans.
Till slut försökte jag lyfta helheten: ansvar, boende, ekonomi och relationens framtid. Jag föreslog förändringar för att minska belastningen och konflikterna, men möttes av ett tydligt motstånd mot att ompröva situationen. Där någonstans insåg jag att viljan till förändring inte var ömsesidig.
Att avsluta relationen var inget lätt beslut. Det kom efter lång tvekan och många försök. I efterhand ser jag att jag stannade för länge, bar för mycket ansvar och satte gränser sent. Samtidigt känns beslutet rätt, eftersom relationen till slut inte längre var ömsesidig i ansvar, närvaro eller förändringsvilja.
Jag är nyfiken på hur ni som inte känner mig tolkar detta:
Ser ni några tydliga mönster?
Finns det något i mitt beteende som ni tycker sticker ut eller hade behövt hanteras annorlunda tidigare?
Är det något ni tycker att jag missar i min egen beskrivning?
Jag är öppen för olika perspektiv och tar gärna även kritiska synpunkter, så länge de är sakliga.