• Anonym (Bröstcancer?)

De ringde från mammografin…

Och i morgon ska jag dit för mera undersökningar. Vet ingenting. Nån som varit med om detta? Hur sannolikt är det att det är cancer eller är det vanligt att det är nåt annat?
    Är förstås orolig.

• Svar på tråden De ringde från mammografin…
  • Anonya

Jag vet inte alls, men skönt att det är redan imorgon så får du veta lite mer. Stort lycka till!

• Anonym (Bibbi)

Det är inte helt ovanligt med extra undersökning. Jag har fått göra det för att jag har tät bröstvävnad som gör att det är svårt att få till bra bilder.?om de inte ser ordentligt kallar de till extra undersökning. På mig gjorde de ultraljud (har jag för mig) och kände och klämde. De sa inte när jag blev kallad varför jag behövde komma in igen utan bara att det behövdes ytterligare undersökning. 

Hoppas att allt går bra idag! 

• Anonym (Mimmi)

Jag var med om det tidigare i år. Där jag går får man komma på koll samma dag de ringer och det är jag tacksam för. De ringde på morgonen och vid lunch fick jag komma. Men fy farao för de timmarna mellan samtalet och undersökningen, jag hann tänka mycket och ställde in mig på det värsta. 

När jag kom dit togs nya bilder som visade på en "knöl" på typ 6-7mm, inget stort men jag är tacksam att de tog det på allvar. Jag fick komma in och läkaren gjorde ultraljud och ville ta prov direkt. Jag fick bedövande salva som skulle verka och hela tiden hade jag en supersnäll sköterska med mej som stöd så jag behövde inte vara ensam. Sen kom läkaren in och när han stack in nålen försvann knölen. Han gjorde ultraljud medan han stack. Visade sig att det var en ofarlig vattencysta. 

Jag är så tacksam att de tog det på allvar och kände att både sköterskan, läkaren och läkarstuderande som var med var väldigt trevliga, omtänksamma och jag kände mej omhändertagen på bästa sätt. Men fy de där timmarna av oro och ovisshet var för jävliga. 

Jag hoppas allt går lika bra för dej och att de inte hittar något farligt. 

• Anonym (Knölar)

Även om det är en knöl de har hittat så kan det vara mycket annat än en tumör. Och är det ändå en tumör så är de flesta godartade. Jag har själv flera fibroadenom som är provtagna och helt ofarliga. Så risken att du skulle ha cancer är väldigt låg!

• Lynx123

Såklart att det är jobbigt men det betyder att de är jättenoggranna. Kan vara ngt så enkelt som att bilderna inte blev tillräckligt bra eller att de sett en liten svullnad som de vill killa närmare på. Lycka till och stor kram

• Alessia

Det har hänt mig att jag blivit kallad till undersökning och ny mammografi någon dag efter första mammografin. Panik förstås! Det visade sig vara en ofarlig cysta men rätt stor och satt djupt och jag hade inte känt den vid självundersökning. Jag har tät vävnad i brösten och är svårundersökt. Cystan opererades bort några veckor senare.

• Anonym (Bröstcancer?)

Efter att i 4 dagar förberett mig på biopsier, cancerbesked, operation och cellgifter så var jag där och fick också veta att det var en vätskefylld 3 mm cysta.
    så tacksam och bästa julklappen. Men bra att de är noggranna.

• Anonym (Bibbi)

Å vad gott att höra! 

God jul! 

Svar på tråden De ringde från mammografin…