• Anonym (Here I go again)

Hitta varandra på dejt

Har pratat i telefon med en match från en dejt-app, och bestämt att vi ska ses för en fikadejt. För att göra det lite mer spännande kom vi överens om att vi ska ses i ett jättestort köpcentrum och bara bestämma tid, inte plats. För att lokalisera varandra ska vi skicka bilder som ger ledtrådar till var vi finns. Inledningsvis nåt som bara ger en vag aning.. men ju längre tiden går desto tydligare får ledtrådarna bli. 
    Är det nån som gjort något liknande på en första dejt? 
    Hur hade ni lagt upp det i scenariot som beskrivs ovan. Skulle nu röra er runt och skicka bilder från olika platser, eller skulle ni hålla er på en plats och successivt ge mer och mer info om platsen så att dejten hittar er?
    Har ni andra förslag till hur man kan skoja till upplägget ytterligare??
  • Svar på tråden Hitta varandra på dejt
  • Anonym (Hmm..,,)

Får se om jag förstått konceptet ts?
    Säg att du väntar på Max (om det finns där), då kan du skicka en svensk flagga (endast svenskt nötkött), en bild på en ko (nötkreatur), nåt typiskt norrländskt (kommer väl från Kiruna?) o.s.v?

• Meddelande borttaget
    Anonym (Hmm..,,) skrev 2025-12-17 19:16:48 följande:

Får se om jag förstått konceptet ts?
    Säg att du väntar på Max (om det finns där), då kan du skicka en svensk flagga (endast svenskt nötkött), en bild på en ko (nötkreatur), nåt typiskt norrländskt (kommer väl från Kiruna?) o.s.v?

typ ungefär så.. och i ditt exempel skulle man även kunna skicka bild på Max Martin, nån serie som går på HBO Max, osv
  • Anonym (Hmm..,,)
    Anonym (Here I go again) skrev 2025-12-17 21:31:52 följande:
    typ ungefär så.. och i ditt exempel skulle man även kunna skicka bild på Max Martin, nån serie som går på HBO Max, osv
    Själva idén är ju superkul. Ska nog testa med sambon (vi gillar klurigheter) eller nån kompis. Vet inte om jag skulle göra det med en okänd dejt. Men ni kanske känner varandra väldigt väl? Jag VET t.ex att min sambo vet vem Max Martin är, vi har HBO o.s.v men med en helt okänd människa?
  • Anonym (Omoget)
    Ezmeraldah skrev 2025-12-16 01:11:38 följande:

Nej! Spring! Det är nåt skumt. Han är inte den han sagt att han är. Han vill kunna spana in och följa efter dig utan att du ser honom. Han kommer att skicka bilder som inte visar var han är på riktigt. Kanske vill han bara spana på dig utan att behöva gå fram. Kanske vill han råna dig. Eller följa efter dig och se var du bor. I värsta fall är han en våldtäktsman. I bästa fall vill han bara jävlas och låta dig irra omkring och leta, så att han kan njuta av att känna "makt" eller sitta och skratta med nån kompis.

Har ni haft videosamtal så du vet att det är han på bilderna?

Vems idé var det att ni ska leta efter varandra i köpcentrum? Vad är syftet? På vilket sätt är det spännande att leta efter den man ska träffa? En sån sak kanske man gör med nån kompis när man är 12 år och uttråkad+pank. Varför inte bara ses på nåt caf? i köpcentrumet?

+1
  • Ezmeraldah
    Anonym (Sofia) skrev 2025-12-17 16:17:49 följande:
    Jag hade läst dina tidigare inlägg för att försöka förstå dig, men lyckades inte, så därför skrev jag frågan, ifall jag hade missat något. Jag förstår fortfarande inte varför du anser att detta är en större rik än att bara stämma möte. Om TS skriver i förväg att hon ska vänta utanför Dressman eller om hon skickar bilder som leder till Dressman blir ingen skillnad - i båda fallen kan han stå på avstånd och titta om han vill. 
    Jag tycker att TS har kommit på en kul idé! Sedan passar den inte alla, men om de båda gillar klurigheter är det en bra ice-breaker.
    Alltså det är klart att allt KAN hända även om man bestämmer träff på ett mer "traditionellt" sätt. Men...

1. Sikten. Om man står på samma plats och tittar efter personen så är det kanske inte lika lätt att smyga och spionera, jämfört med om man irrar runt i ett köpcentrum i timmar (eller hur lång tid det nu tar) och letar och tittar i mobilen hela tiden. Den andre kan ju dessutom leda en till platser där hen har bra utsikt. 

2. Själva initiativet i sig väcker misstankar. Jag befarade att det var mannen som föreslagit upplägget. I min värld är det skumt. Därför blev jag misstänksam. 

3. Tidsaspekten. Om man skriver i förväg att man ska ses vid Dressman så brukar man ju inte sitta där och vänta i flera timmar. Det här upplägget öppnar ju ändå för större möjligheter till att smyga och spionera om man skulle vilja. Nej, det står inte uttryckligen att letandet ska pågå i flera timmar. Men TS skriver att de först ska ge abstrakta ledtrådar och sen allt mer tydliga ledtrådar allt eftersom tiden går osv. I min värld låter det som om aktiviteten ska pågå ett tag. Det kan ju ta lite tid att komma på ledtrådar, ta kort, skicka bilder, läsa sms och tolka dessa, komma på var man ska leta och röra sig runt i varuhuset, vilket ger den andre mer spelrum.

4. Risk för catfishing. Jag visste inte att TS pratat med mannen i telefon från reggat nummer och hon därför haft möjlighet att kolla upp honom på sociala medier. Jag befarade att de bara haft kontakt i nån dejtingapp och att mannen kanske inte var den han utgav sig för att vara. Om man ska gå omkring i köpcentret i flera timmar (eller ett tag innan alla fall) och skicka bilder och leta så öppnar det också upp för möjligheten att "en annan man" (den personen som man egentligen chattat med, om denne skickat bilder på nån annan än sig själv) plötsligt kommer fram och tar kontakt. Det är kanske inte lika stor risk att det sker om man väntar en kvart utan för Dressman och sen går. 

5. Själv skulle jag bli mer besviken och känna mig mer lurad och dum om jag engagerat mig på det här sättet och ansträngt mig med ledtrådar och bilder och letande och sen dyker personen inte upp. Om jag stått en kvart utanför Dressman skulle jag nog tänka "nähä, det var ju synd men sånt händer". Jag skulle inte känna mig lika kränkt och tillintetgjord som ifall nån verkligen drivit med mig och fått mig att irra omkring och leta och skicka bilder och suttit och skrattat åt mig med polarna på nåt ölhak och sen dragit hem till frugan och haft fredagsmys. 

Nu var det ju inte bara jag som tyckte att det ringde varningsklockor... Så då är det nog inte bara jag som är komplett galen, får jag väl trösta mig med. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (.) skrev 2025-12-17 14:47:11 följande:
    Nu frågade jag TS för att inte spekulera. Det var hennes ide och en lätt fråga men det verkar inte bli så mycket svar på den aspekten.
    Jag frågade också TS om det. I första inlägget till och med. Men hon valde att inte svara på det utan skrev att hon skulle återkomma till tråden först efter dejten och berätta hur det hade gått. Det tolkade jag som att hon inte tänkte berätta vems idén var, så jag utgick från den information jag hade. Och ja, jag tyckte att det var viktigt att belysa eventuella risker med upplägget, trots att vi inte hade all information - viktigare än att inte spekulera. 
  • Ezmeraldah
    UngGubbeinorr skrev 2025-12-17 12:32:15 följande:
    Man kan utgå från att de fått första kontakt på någon app, sedan gått över till sms, sedan telefonsamtal och sedan videoträff. 
    Varför kan man utgå från det? De har inte haft videosamtal. Få ungdomar kommunicerar med främlingar via sms och telefon. Ungdomar använder oftast appar där man är mer anonym, när de har kontakt med främlingar. Nu vet vi inte om TS är ung, det var bara ett exempel på att nan inte kan utgå från det du påstår att man kan utgå från.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Here I go again) skrev 2025-12-17 12:19:52 följande:
    Så jag tänker att oooooom detta leder till långsiktig seriös relation (som båda är tydliga med att vi söker) så kommer man vilja fira jubileum typ 6 mån, 1 år osv. Då kan man återskapa första träffen, fast välja en annan plats och annat tema på ledtrådarna.
    Aha, tråden är ett skämt alltså. Med tanke på att jag föreslog liknande bröllopstema innan du skrev ovanstående. Du driver alltså med mitt inlägg, jag fattar. Den här tråden är inte seriös, jag förstår. 
    Ezmeraldah skrev 2025-12-18 03:06:47 följande:
    Aha, tråden är ett skämt alltså. Med tanke på att jag föreslog liknande bröllopstema innan du skrev ovanstående. Du driver alltså med mitt inlägg, jag fattar. Den här tråden är inte seriös, jag förstår. 
    Tråden är helt seriös. Detta kommer att inträffa under helgen och vi har dialog om hur det ska gå till rent praktiskt. Kommer att ha en övre tidsgräns dvs om inte min date har hittat mej inom en viss tid efter ankomst till köpcentrumet så får ledtrådarna bli så uppenbara att det inte går att missa varandra. Men man kan ändå dra ut på det hela i tid genom att börja skicka små diskreta hints nån timme innan. Kommer jag nog att göra. 

Blev en bra date. 
    Nåt mellanting mellan Röda Tråden och På Spåret med ledtrådar skickade närmare ett dygn innan tiden vi skulle ses. Väl där tog det bara 10-15 min.

Sedan fika, bra samtal, och så bokade vi in att göra en aktivitet ihop några dagar senare.

• UngGubbeinorr
    Anonym (Here I go again) skrev 2025-12-20 22:25:26 följande:

Blev en bra date. 
    Nåt mellanting mellan Röda Tråden och På Spåret med ledtrådar skickade närmare ett dygn innan tiden vi skulle ses. Väl där tog det bara 10-15 min.

Sedan fika, bra samtal, och så bokade vi in att göra en aktivitet ihop några dagar senare.

Grattis. Ha så kul i mellandagarna så kanske ni firar nyår ihop.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Here I go again) skrev 2025-12-20 22:25:26 följande:

Blev en bra date. 

Blev fikadejten mindre stel för att han letade efter dig i 10-15 minuter först? 
  • Anonym (Lata pojkar får inte kyssa smarta flickor)

Jag ville skoja till en dejt i Lund för åratal sen och ville ses vid "statyn som har stickad halsduk och en blombukett i handen".

Det tyckte min dejt var för jobbigt att ta reda på så det blev inget....hans förlust.

Carl von Linnés staty står mitt i en liten trädgårdskvadrant med bänkar vid stadsbibblan.

Svar på tråden Hitta varandra på dejt