• Anonym (AIvsreality)

Har ni svårt att bedöma vad som är AI-skapat och inte?

De senaste åren har det börjat dyka upp fler och fler klipp på Youtube som är AI-skapade, alltså inte äkta från början. På senare tid har det börjat läggas ut nostalgiklipp över tidigade decennier, som 50-60-70 och 80-talet som jag vid en första titt trodde var autentiska, fast med riktiga "skådisar" och att man försökt återskapa hur det såg ut i hemmen och olika miljöer. Men flera kommentarer till klippen påstod att dessa var AI-skapade. När jag senare frågade ChatGPT hur man kan avgöra om en film/ ett klipp är skapat i AI så fick jag svaret att det brukar synas på att t.ex. människors rörelser inte känns naturliga, och kanske lite ryckiga. Men i takt med att AI blir allt skickligare på att apa efter verkligheten så kommer man väl till sist knappt kunna märka någon skillnad, vilket gör det lättare att lura och manipulera folk?

• Svar på tråden Har ni svårt att bedöma vad som är AI-skapat och inte?
  • Anonym (Abc)

Utvecklingen på AI-klipp det sista året har varit riktigt otäck och nu anser jag att det inte går att se om det är AI-genererat. Det man tar det på nu är om det är något orimligt som händer i videon.

• Anonym (Fattar inte)

Ja, jag tycker att det är enkelt att se faktiskt. Som du säger är rörelserna inte naturliga. Det är även något med färgen. Jag har svårt att fatta att man inte ser det.

• Mayjel

Ja, jag har råkat på flera klipp som visat sig vara bluff och AI-genererat. Svårt att förklara hur det märks. Det är nåt med själva bildkvaliteten, den är alldeles för perfekt på nåt sätt.

• Anonym (Abc)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2025-12-16 17:24:07 följande:

Ja, jag tycker att det är enkelt att se faktiskt. Som du säger är rörelserna inte naturliga. Det är även något med färgen. Jag har svårt att fatta att man inte ser det.

Men då har du ju inte märkt de som är bra.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Abc) skrev 2025-12-16 20:33:02 följande:
    Men då har du ju inte märkt de som är bra.
    Hur vet du det? Jag har, bland annat, sett precis de videos som ts beskriver.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2025-12-16 20:35:06 följande:
    Hur vet du det? Jag har, bland annat, sett precis de videos som ts beskriver.
    Om man inte märker något så märker man det inte liksom. Du har med största sannolikhet, precis som alla oss andra, scrollat förbi en AI-video utan att fatta att det var AI.

Men visst finns det en uppsjö av videos gjorda av AI som man ser är gjorda av AI och även kan få medhåll i kommentarerna till videon.

Slutsats: förvänta dig inte att du kan se på en video om den är gjord av AI. Det är det som är farligt.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Abc) skrev 2025-12-16 20:47:03 följande:
    Om man inte märker något så märker man det inte liksom. Du har med största sannolikhet, precis som alla oss andra, scrollat förbi en AI-video utan att fatta att det var AI.

Men visst finns det en uppsjö av videos gjorda av AI som man ser är gjorda av AI och även kan få medhåll i kommentarerna till videon.

Slutsats: förvänta dig inte att du kan se på en video om den är gjord av AI. Det är det som är farligt.
    Som någon skrev ovan, det har med bildkvaliteten att göra. Jag kan se, min man kan inte se. Så jo, jag förväntar mig att jag kan det just nu. Det kommer att bli bättre förstås, men just nu kan jag helt klart se.
  • Anonym (C)

Ibland går det att se, ibland inte. Vet inte riktigt varför.

• Anonym (Abc)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2025-12-16 20:50:49 följande:
    Som någon skrev ovan, det har med bildkvaliteten att göra. Jag kan se, min man kan inte se. Så jo, jag förväntar mig att jag kan det just nu. Det kommer att bli bättre förstås, men just nu kan jag helt klart se.

Det är svårt att svara på det här utan att du misstar mig som otrevlig. 

Du har genomskådat halvbra AI. De du inte genomskådat kan du inte känna igen för det ser precis ut som en riktig video hade gjort.

Svar på tråden Har ni svårt att bedöma vad som är AI-skapat och inte?