Jimmy75 skrev 2025-12-16 22:03:36 följande:
Det vanliga är psykoedukation och hjälp med struktur i vardagen eller andra anpassningar och hjälpmedel för att minska på det som många gånger blir extra belastande vid den typen av diagnos. Men den som ställt diagnosen bör rimligen också diskutera vilka alternativ som finns och i samråd med dig komma fram till vad ni tror är bäst i kombination med vad som kan erbjudas.
Tack så jättemycket för svar! Ingen aning om vad psykoedukation är, men ska kolla upp! Grejen är den att jag har liksom inte några problem med att få till strukturen i vardagen eller så, utan det jag har problem med är mitt dåliga mående ... jag gick till en kbt-terapeut via vårdcentralen för ett år sen ungefär för att få hjälp med detta, men det var bara 10 ggr (eller om det var 15, jag kommer inte ihåg riktigt) så vi hann liksom inte riktigt komma nån vart innan det var slut. Terapeuten sa att hon trodde att jag ligger på autismspektrumet men jag vet inte ... eller, det kanske jag gör fast jag känner inte riktigt igen mig i de typiska svårigheterna som man förmodas ha då. Men om jag nu ändå gör det så hade det kanske varit bra att få en officiell diagnos -
om man därmed får tillgång till mer omfattande terapi. Om det bara innebär att man får rätt till stöd och hjälp i vardagen känns det inte riktigt som att det är lönt, för det har jag som sagt inget behov av. Jag har försökt googla, och det verkar ju som att man kan få behandling för det de kallar samsjuklighet, men jag har inte lyckats hitta om man kan få
mer behandling än vad som är standard i primärvården. Jag drar mig lite för att söka hjälp för att få till en utredning och så om det ändå inte leder till nåt liksom. Så det finns alltså inte nån som ställt en diagnos som jag kan fråga.