• Anonym (Kluven)

Oplanerat gravid 5e

Har 4 barn, minsta är 7 alltså inga småttingar längre. Min sambo har 3 barn,heller inga små. Blivit oplanerat gravid och vet ej hur man ska tänka.ekonomi kan vara tufft som sjutton men med nytt jobb så går det framåt såklart. Är förmodligen sista chansen att kunna skaffa ett gemensamt barn. Är man totalt urbota korkad om man behåller ? Barn kostar,en till individ skulle såklart göra det mer ansträngt ekonomiskt,och man får kämpa som en röd gris i varven för att komma runt. Men nu ligger den därinne och gror redan och abort känns fruktansvärt. 
    Någon som varit i liknande sits, som kanske kan komma med lite inputs? 

• Svar på tråden Oplanerat gravid 5e
  • Anonym (qwerty)

TS
    Har ni råd med ett barn till? 
    Har ni plats? Tex kommer de äldre barnen flytta ut snart eller hur gamla är de?
    Är ni bägge överens om att behålla?

Jag förstår att det är något helt annat att ta bort en liten som redan gror, så jag tycker du ska boka samtal med en kurator, så kan du få stöd utifrån.  

• Anonym (Jag)

Ni har alltså 7 barn i familjen, ekonomin är ansträngd och du funderar på att välkomna ett åttonde barn? Det känns bara oansvarigt. 

• Anonym (Varför?)

Är det någon som har någon idé om varför alla inlägg som inte är kritiska till att behålla är raderade?
    För hur jag än funderar på varför vissa citerade inlägg blivit raderade så kan jag inte se varför, alls.

• Anonym (P)
    Anonym (Varför?) skrev 2025-12-18 07:28:55 följande:

Är det någon som har någon idé om varför alla inlägg som inte är kritiska till att behålla är raderade?
    För hur jag än funderar på varför vissa citerade inlägg blivit raderade så kan jag inte se varför, alls.

Så skumt! Kan det vara en lat moderator som plockat bort allt som anmälts?
  • Minlillaplutt
    Anonym (Kluven) skrev 2025-12-16 23:34:50 följande:
    Oplanerat gravid 5e

Har 4 barn, minsta är 7 alltså inga småttingar längre. Min sambo har 3 barn,heller inga små. Blivit oplanerat gravid och vet ej hur man ska tänka.ekonomi kan vara tufft som sjutton men med nytt jobb så går det framåt såklart. Är förmodligen sista chansen att kunna skaffa ett gemensamt barn. Är man totalt urbota korkad om man behåller ? Barn kostar,en till individ skulle såklart göra det mer ansträngt ekonomiskt,och man får kämpa som en röd gris i varven för att komma runt. Men nu ligger den därinne och gror redan och abort känns fruktansvärt. 
    Någon som varit i liknande sits, som kanske kan komma med lite inputs? 

Hej TS 
    Jag blev glad över att hitta denna tråd, eftersom jag är i samma sits (ungefär) just nu Hjärta
    Konstigt dock med så mycket raderade kommentarer och abortförespråkare. 

Jag är 40+ och i v. 24 med femte barnet nu, verkligen oplanerat. Min man har ett barn sedan innan, så detta blir vårt första gemensamma. Han var mer mot abort och lycklig över barnet än jag, men vi valde ändå att behålla. Trots att vi bor i en tvåa och en knaper ekonomi.
    Min äldsta (utflyttad sedan flera år) blev inte alls glad, tyvärr. Min näst äldsta (tonåring, bor hos sin pappa) sa att han inte vill komma hit mer, men verkade ändå gladare än äldsta.
    Så vi har det inte så lätt heller... Skäms

Vil skicka stöd och kramar åt dig, TS!! 
  • Anonym (Jag)
    Minlillaplutt skrev 2025-12-21 11:46:45 följande:
    Hej TS 
    Jag blev glad över att hitta denna tråd, eftersom jag är i samma sits (ungefär) just nu Hjärta

Jag är 40+ och i v. 24 med femte barnet nu, verkligen oplanerat. Min man har ett barn sedan innan, så detta blir vårt första gemensamma. Han var mer mot abort och lycklig över barnet än jag, men vi valde ändå att behålla. Trots att vi bor i en tvåa och en knaper ekonomi.
    Min äldsta (utflyttad sedan flera år) blev inte alls glad, tyvärr. Min näst äldsta (tonåring, bor hos sin pappa) sa att han inte vill komma hit mer, men verkade ändå gladare än äldsta.

Där känns det som att du prioriterar ett ofött barn före de du redan har.
    Och hur många bor ni egentligen i en tvåa?
  • Anonym (My)
    Anonym (Jag) skrev 2025-12-18 06:43:04 följande:

Ni har alltså 7 barn i familjen, ekonomin är ansträngd och du funderar på att välkomna ett åttonde barn? Det känns bara oansvarigt. 

Ja.Men vem tänkte på det innan liksom?
  • Minlillaplutt
    Anonym (Jag) skrev 2025-12-22 15:28:56 följande:
    Där känns det som att du prioriterar ett ofött barn före de du redan har.
    Och hur många bor ni egentligen i en tvåa?
    Ööh, hur tycker du att jag borde gjort då?

Ofta är jag bara ensam hemma eftersom min man ligger ute under veckorna (lastbilschaufför), mina två yngsta bor ungefär halva tiden hos deras pappa.

Äldsta bor många mil bort med sin sambo och brukar inte hälsa på många gånger per år, och nästäldsta hade inte varit här på över ett halvår innan jag plussade... Det är mest jag som brukar hälsa på dem.
    Dessutom var detta, som sagt, oplanerat... Men vi gör det bästa av situationen och tar vårt ansvar.
    Man kan välja att se ett barn som en välsignelse! {#emotions_dlg.flower}
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (how)
    Minlillaplutt skrev 2025-12-21 11:46:45 följande:
    Hej TS 

Samma här alltså. Fem barn, varav fyra är underåriga, bor i en tvåa, knaper ekonomi och ska ändå ha detta femte barn. 

Har någon tänkt på att saker och ting kan förändras oplanerat så att man måste ta hand om alla barn under samma tak? Hur skulle det gå till?

Det är bara sorgligt. Men man börjar förstå att de två äldsta tackar för sig. 
  • Anonym (Lee)
    Anonym (My) skrev 2025-12-17 17:52:46 följande:

Följ ditt hjärta!Visst kan det vara tufft ekonomiskt,men barnen växer och blir stora.Abort är inte en enkel lösning när man tvekar.

Jag tror mer på att man ska följa sin ork!

Fundera på hur det blir för alla i familjen på lång sikt. Mäktar vi föräldrar med ett barn till? Mäktar vi i så fall också med att ge de andra barnen det som de behöver?

Ibland behöver man tänka praktiskt och långsiktigt, även om det innebär svåra beslut.

Men vi andra kan ju inte känna hur er ork är, eller veta vad som händer med er ekonomi. Om det blir så tight att det blir svårt att klara det hela. Därför skulle jag inte våga ge ett råd, trots att många andra här gör det. 

• Anonym (Lee)
    Anonym (how) skrev 2025-12-25 19:33:38 följande:
    Samma här alltså. Fem barn, varav fyra är underåriga, bor i en tvåa, knaper ekonomi och ska ändå ha detta femte barn. 

Har någon tänkt på att saker och ting kan förändras oplanerat så att man måste ta hand om alla barn under samma tak? Hur skulle det gå till?

Det är bara sorgligt. Men man börjar förstå att de två äldsta tackar för sig. 
    Tycker inte att det är fel om man verkligen är övertygad om att man kommer att orka med ett barn till, och man ror iland det ekonomiskt.

Sedan så är det väl intressantare vad hemmaboende barn tycker, än vad ett barn som är stor och inte bor hemma längre tycker om saken. 
  • Anonym (how)
    Anonym (Lee) skrev 2025-12-25 20:11:08 följande:
    Tycker inte att det är fel om man verkligen är övertygad om att man kommer att orka med ett barn till, och man ror iland det ekonomiskt.

Sedan så är det väl intressantare vad hemmaboende barn tycker, än vad ett barn som är stor och inte bor hemma längre tycker om saken. 
    Jag förstår hur du tänker, men som förälder måste man ta med i beräkningen att man faktiskt kan bli ensam vårdnadshavare för ALLA sina barn på grund av olyckor, sjukdom eller vad som helst. Det måste man tänka på när man skaffar fler barn. 

Hur ska alla få plats i en tvåa t ex? Hur ska man kunna köpa eller hyra större om man har dålig ekonomi? Hur ska alla komma överens om den näst äldsta inte ens vill bo hos mamma? 

Man kan inte bara starta om projektet Familj om och om igen och tro att det ska bli bättre än sist när man inte fixar det som är fel till att börja med.

Men där är vi alla olika. Jag sätter mina befintliga barn först. Alla tänker inte så och det är väl okej, men man får vara beredd på kritik i så fall. 
Svar på tråden Oplanerat gravid 5e