• Sandrisen01

min “grannkatt” jag älskar som min egen

Hej, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det här, men jag behöver råd. Det handlar om en katt eller vår grannkatt. Hon är en äldre honkatt, 15 år, som tekniskt sett tillhör våra grannar. De köpte henne för över 14 år sedan. Men sanningen är att hon i praktiken alltid har bott hos oss. Hon har ätit vår kattmat, gosat med oss, och till och med fött kullar här. Hon har alltid känt sig trygg med oss och verkar verkligen må allra bäst här. Vi har även en hankatt så de är via hans kattlucka hon kommit in till vårt hus.

Under alla dessa år har våra grannar aldrig sagt något till oss om att hon borde vara hos dem. De verkar inte bry sig särskilt mycket om henne, och hon är nästan aldrig hemma hos dem. Det känns som om de låter henne vara hos oss, men det är aldrig uttryckt. Det är liksom underförstått. Och katten ser verkligen oss som sin familj, inte grannarna. Hon blir lugn, spinner och kryper nära oss, men är ofta stressad eller rädd hos dem, särskilt när barnen är högljudda eller hundarna är i närheten. Har hört ibland grannarnas barn ropat på henne och hur hon förskräckt sprungit med all fart in till vårt hus igen.

Jag älskar henne så mycket. Hon är verkligen en del av mitt liv och min familj. Jag kan inte ens tänka mig att lämna henne. Hon har varit hos oss så länge att hon skulle bli helt förvirrad om vi plötsligt inte fanns här.

Nu oroar jag mig för framtiden eftersom vi kanske kommer flytta till en lägenhet i stan. Jag vill verkligen inte att hon ska lämnas kvar i ett hem där hon inte trivs. Jag vill att hon ska kunna följa med oss, även om vi inte formellt äger henne. Jag vill göra det bästa för henne och vet att hon ser mig som hennes ägare då vi har ett sånt bra band.

Jag vet inte riktigt hur jag ska ta upp det med grannarna på ett respektfullt sätt eller hur jag ska planera för framtiden.

Jag är tacksam för alla råd om hur man kan hantera en situation som denna, både hur man pratar med grannarna och hur man ser till att katten får det bästa. 

• Svar på tråden min “grannkatt” jag älskar som min egen
  • Dexter dot com

Jag hade helt enkelt frågat om det vore ok att jag fick ta över/köpa katten då den ändå bor heltid hos mig. Se till att skriva ett köpeavtal och registrera katten på dig . Den måste ju naturligtvis även kastreras och märkas. Personligen hade jag valt att bo kvar tills katten inte lever längre för att ta med en utekatt som är van med kattlucka till en lgh i stan är sällan lyckat.

• Anonym (Donna)
    Dexter dot com skrev 2025-12-17 05:04:29 följande:

Jag hade helt enkelt frågat om det vore ok att jag fick ta över/köpa katten då den ändå bor heltid hos mig. Se till att skriva ett köpeavtal och registrera katten på dig . Den måste ju naturligtvis även kastreras och märkas. Personligen hade jag valt att bo kvar tills katten inte lever längre för att ta med en utekatt som är van med kattlucka till en lgh i stan är sällan lyckat.

Ja, mycket mer än så kan ts inte göra.

Och sedan vet vi ju inte hur lägenheten är, det kanske är bottenplan eller radhuslägenhet.

Dock brukar inte hv uppskatta kattstegar, i mitt bolag är det inte ens tillåtet.

Men att bo kvar så länge katten lever, det kan bli rätt länge. Det är inte helt ovanligt att en katt blir uppemot 20 år.

Svår nöt att knäcka detta.
  • Anonym (Hmm..,,)

Hur kommer ni bo i stan? Hon är utekatt och kommer troligen vantrivas ännu mer av att följa med er och bara vara inomhus än om hon får bo kvar i hennes revir område hos ägarna.

Prata med grannarna är väl ett första steg.

• Anonym (Klra)

Hm. Man ska ju aldrig ta in och mata andras katter av det här skälet, och några till. Jag vet att det inte är det du frågar om men jag tycker att det bör skrivas, för många läser. Folk som tar in och matar andras katter ställer till det för kattägare som förlorar sina älskade katter. 

Hur har ni och grannen pratat om detta tidigare? Det har ju pågått länge. Hur reagerade granen när du berättade att katten kommer in till er och äter? Att kattungar fötts i ert hus? Vem ansvarar för vaccinatiomer och veterinärbesök idag? Hon borde ju kastreras också. Är katten märkt och registrerad?  

Så, hur du ska prata med ägarna nu tycker jag beror på hur snacket gått tidigare. 

• Tow2Mater

Sälj huset bara till någon som fortsätter vara en fristad för katten, lägg det som klausul i kontraktet.

• Anonym (x)
    Anonym (Hmm..,,) skrev 2025-12-17 06:58:09 följande:

Hur kommer ni bo i stan? Hon är utekatt och kommer troligen vantrivas ännu mer av att följa med er och bara vara inomhus än om hon får bo kvar i hennes revir område hos ägarna.

Prata med grannarna är väl ett första steg.

Håller med.
  • Sandrisen01
    Anonym (Klra) skrev 2025-12-17 06:59:20 följande:

Hm. Man ska ju aldrig ta in och mata andras katter av det här skälet, och några till. Jag vet att det inte är det du frågar om men jag tycker att det bör skrivas, för många läser. Folk som tar in och matar andras katter ställer till det för kattägare som förlorar sina älskade katter. 

Hur har ni och grannen pratat om detta tidigare? Det har ju pågått länge. Hur reagerade granen när du berättade att katten kommer in till er och äter? Att kattungar fötts i ert hus? Vem ansvarar för vaccinatiomer och veterinärbesök idag? Hon borde ju kastreras också. Är katten märkt och registrerad?  

Så, hur du ska prata med ägarna nu tycker jag beror på hur snacket gått tidigare. 

Nej asså från början var det inte så att vi ?tog in henne?. Hon smet in genom kattluckan och vi slängde ut henne men hon kom alltid tillbaka. Sen var jag och mitt syskon var inte gamla och visste inte bättre så vi började ju gosa med henne när hon var här. 

Grannarna har verkligen inte verkat irriterade på vår familj eller uttryckt något typ av sånna känslor. När hon fött ungar hos oss har vi gått till dem med katten och då he dem mest typ bett oss om ursäkt att hon fött hos oss istället. Sen har dem även frågat om vi har velat köpa en kattunge och att vi isåfall får välja först. 

Den familjen verkar också vara väldigt upptagna med annat och dem har flera andra djur som hund, kanin osv. Men ja de är dem som sköter veterinärbesöken, tror dock inte dem varit hos veterinären så ofta med henne då hon aldrig skadar sig och mår bra generellt. Är också rätt säker på att hon är märkt och registrerad.
  • Anonym (Klra)

Förstår jag rätt att du inte är en av föräldrarna i din familj? 

• nihka
    Sandrisen01 skrev 2025-12-17 02:06:03 följande:
    min ?grannkatt? jag älskar som min egen

Hej, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det här, men jag behöver råd. Det handlar om en katt eller vår grannkatt. Hon är en äldre honkatt, 15 år, som tekniskt sett tillhör våra grannar. De köpte henne för över 14 år sedan. Men sanningen är att hon i praktiken alltid har bott hos oss. Hon har ätit vår kattmat, gosat med oss, och till och med fött kullar här. Hon har alltid känt sig trygg med oss och verkar verkligen må allra bäst här. Vi har även en hankatt så de är via hans kattlucka hon kommit in till vårt hus.

Under alla dessa år har våra grannar aldrig sagt något till oss om att hon borde vara hos dem. De verkar inte bry sig särskilt mycket om henne, och hon är nästan aldrig hemma hos dem. Det känns som om de låter henne vara hos oss, men det är aldrig uttryckt. Det är liksom underförstått. Och katten ser verkligen oss som sin familj, inte grannarna. Hon blir lugn, spinner och kryper nära oss, men är ofta stressad eller rädd hos dem, särskilt när barnen är högljudda eller hundarna är i närheten. Har hört ibland grannarnas barn ropat på henne och hur hon förskräckt sprungit med all fart in till vårt hus igen.

Jag älskar henne så mycket. Hon är verkligen en del av mitt liv och min familj. Jag kan inte ens tänka mig att lämna henne. Hon har varit hos oss så länge att hon skulle bli helt förvirrad om vi plötsligt inte fanns här.

Nu oroar jag mig för framtiden eftersom vi kanske kommer flytta till en lägenhet i stan. Jag vill verkligen inte att hon ska lämnas kvar i ett hem där hon inte trivs. Jag vill att hon ska kunna följa med oss, även om vi inte formellt äger henne. Jag vill göra det bästa för henne och vet att hon ser mig som hennes ägare då vi har ett sånt bra band.

Jag vet inte riktigt hur jag ska ta upp det med grannarna på ett respektfullt sätt eller hur jag ska planera för framtiden.

Jag är tacksam för alla råd om hur man kan hantera en situation som denna, både hur man pratar med grannarna och hur man ser till att katten får det bästa. 

Jag skulle inte ta för givet att katten inte trivs hos sina ägare. Du har väl aldrig varit inne hos dina grannar och observerat katten där? Kattens ägare kanske tror att deras katt är utomhus, särskilt på sommaren och bara är lite inne hos andra. Om man matar en katt, leker och kelar med den kan den springa mellan flera hem och få alla att känna att de har "bra band".

Grannarna här har gjort så och plockade till och med upp katten i famnen och kelade och pussade på den ute när vi stod tillsammans och pratade i somras. Jag sa inget men tänkte desto mer. Nu har dessa grannar flyttat så det är inget problem längre.

Katten får en avvägd mängd mat här men om fler matar den riskerar den att bli överviktig. Katten mår som en prins här hemma men gillar att springa ute och leker med flera andra katter i grannskapet. Ibland kommer de hit tillsammans. "Kompisarna" får inte komma in och får ingen mat även om de smitit in nån gång och försett sig själva.

Jag tycker du först ska beskriva situationen så som du ser den för dina grannar utan att ta upp att du vill ta med deras katt om ni flyttar. Alltså kolla först att deras upplevelse är som din.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden min “grannkatt” jag älskar som min egen