min “grannkatt” jag älskar som min egen
Hej, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det här, men jag behöver råd. Det handlar om en katt eller vår grannkatt. Hon är en äldre honkatt, 15 år, som tekniskt sett tillhör våra grannar. De köpte henne för över 14 år sedan. Men sanningen är att hon i praktiken alltid har bott hos oss. Hon har ätit vår kattmat, gosat med oss, och till och med fött kullar här. Hon har alltid känt sig trygg med oss och verkar verkligen må allra bäst här. Vi har även en hankatt så de är via hans kattlucka hon kommit in till vårt hus.
Under alla dessa år har våra grannar aldrig sagt något till oss om att hon borde vara hos dem. De verkar inte bry sig särskilt mycket om henne, och hon är nästan aldrig hemma hos dem. Det känns som om de låter henne vara hos oss, men det är aldrig uttryckt. Det är liksom underförstått. Och katten ser verkligen oss som sin familj, inte grannarna. Hon blir lugn, spinner och kryper nära oss, men är ofta stressad eller rädd hos dem, särskilt när barnen är högljudda eller hundarna är i närheten. Har hört ibland grannarnas barn ropat på henne och hur hon förskräckt sprungit med all fart in till vårt hus igen.
Jag älskar henne så mycket. Hon är verkligen en del av mitt liv och min familj. Jag kan inte ens tänka mig att lämna henne. Hon har varit hos oss så länge att hon skulle bli helt förvirrad om vi plötsligt inte fanns här.
Nu oroar jag mig för framtiden eftersom vi kanske kommer flytta till en lägenhet i stan. Jag vill verkligen inte att hon ska lämnas kvar i ett hem där hon inte trivs. Jag vill att hon ska kunna följa med oss, även om vi inte formellt äger henne. Jag vill göra det bästa för henne och vet att hon ser mig som hennes ägare då vi har ett sånt bra band.
Jag vet inte riktigt hur jag ska ta upp det med grannarna på ett respektfullt sätt eller hur jag ska planera för framtiden.
Jag är tacksam för alla råd om hur man kan hantera en situation som denna, både hur man pratar med grannarna och hur man ser till att katten får det bästa.