• Hanna Sol

Rengöra bitleksaker och nappar - hur gör ni?

Hej!
    Hur rengör ni era bebisars bitleksaker och nappar i naturgummi och silikon? Använder ni några medel typ diskmedel eller liknande? Hur ofta steriliserar ni sakerna?

Tycker framför allt att det är oklart hur naturgummileksaker ska rengöras. De får ju inte steriliseras. Samtidigt vill man kanske göra dem extra rena om man varit bland förskolebarn på öppen förskola, på BVC osv.

• Svar på tråden Rengöra bitleksaker och nappar - hur gör ni?
  • Anonym (Linda)

Läs på tillverkarens hemsida så  borde du hitta tips på rengöring i nån form av produktbeskrivning 

Naturgummi har jag aldrig haft i bitleksaker så jag sterilserade ju mina .  Men tänker spontant att vatten och diskmedel borde räcka och givetvis skölja noga . 

• Anonym (ren)
    Hanna Sol skrev 2025-12-17 12:40:18 följande:
    Rengöra bitleksaker och nappar - hur gör ni?

Hej!
    Hur rengör ni era bebisars bitleksaker och nappar i naturgummi och silikon? Använder ni några medel typ diskmedel eller liknande? Hur ofta steriliserar ni sakerna?

Tycker framför allt att det är oklart hur naturgummileksaker ska rengöras. De får ju inte steriliseras. Samtidigt vill man kanske göra dem extra rena om man varit bland förskolebarn på öppen förskola, på BVC osv.

Rengöra och sterilisera är väl inte riktigt samma sak?

Rengöra kan du väl bara diska som annat man diskar, varmvatten och handdiskmedel. Det som går att sterilisera och om man nu vill det kan man ju koka en stund i en kastrull? Nappar skulle jag bara slänga om de blir för äckliga. 

Att sterilisera efter att man varit på BVC förstår jag inte, eller är det att andra barn sugit på sakerna? Oavsett så borde vanlig diskning räcka. Precis som att bestick som du äter med på restaurang är diskade sedan de användes av någon annan. Och det räcker fint. 

Visst intag av smuts och bakterier är bra för barn, det förbättrar immunförsvaret, och via munnen är det bästa sättet. Så att sterilisera saker borde sällan behövas.
  • Mayjel

Ånga dem vetja. Går snabbt och lätt med en mindre steamer. 

• Anonym (qwerty)

Kokar i 30 sekunder. Vem fan använder DISKMEDEL till sina bebisars bitleksaker??

• Tom Araya
    Anonym (qwerty) skrev 2025-12-17 22:19:46 följande:

Kokar i 30 sekunder. Vem fan använder DISKMEDEL till sina bebisars bitleksaker??

Varför inte? Diskmedel är utmärkt till att lösa smuts.
  • Maggena
    Tom Araya skrev 2025-12-17 22:23:49 följande:
    Varför inte? Diskmedel är utmärkt till att lösa smuts.
    Inte så hälsosamt med diskmedelreste i deras leksaker, då hade jag hellre haft smuts. Koka räcker.
  • Tom Araya
    Maggena skrev 2025-12-17 22:32:48 följande:
    Inte så hälsosamt med diskmedelreste i deras leksaker, då hade jag hellre haft smuts. Koka räcker.
    Varför skulle det vara diskmedelsrester kvar efter att du sköljt av dem noga?

Både du och bebisen äter och dricker från tallrikar, skålar, flaskor, muggar e.t.c. som är diskade med samma diskmedel.
  • Anonym (Klabb)

Hur diskar du barnets nappflaskor, muggar och bestick? 
  • Anonym (ren)

Varför skulle man inte det? Diskar du inte med diskmedel? Muggar, flaskor, tallrikar? 
  • Anonym (ren)
    Maggena skrev 2025-12-17 22:32:48 följande:
    Varför ska man låta det vara diskmedelsrester kvar? Man sköljer ju såklart, lika noga som annat man stoppar i munnen. 
  • Maggena

bitleksaker brukar inte vara av porslin utan ett mer poröst material. Inte en chans att jag skulle utsätta det för kemikalier

• Anonym (Klabb)
    Maggena skrev 2025-12-18 21:37:20 följande:

bitleksaker brukar inte vara av porslin utan ett mer poröst material. Inte en chans att jag skulle utsätta det för kemikalier

Kemikalier? 
  • Anonym (ren)

Skulle inte välja att köpa grejer som inte tål vanlig diskning. 
  • Tom Araya

Allt i ett kök är väl inte av porslin!?
  • Anonym (Klabb)

Nappflaskorna då? 
  • Anonym (Hej)

Diskmedel är för det första inte giftigt. Man diskar ju saker man äter och dricker ur, klart det inte får vara giftigt då.

• Anonym (Klabb)
    Anonym (Hej) skrev 2025-12-19 15:49:47 följande:

Diskmedel är för det första inte giftigt. Man diskar ju saker man äter och dricker ur, klart det inte får vara giftigt då.

Det är väl som med det mesta, att det handlar om hur stor mängd man får i sig. Man kan ju dö om man överkonsumerar helt vanliga livsmedel också. Vatten tex. 
  • Anonym (Naturvetare)
    Tom Araya skrev 2025-12-19 10:20:10 följande:
    Allt i ett kök är väl inte av porslin!?
    Nä, och gummipackningar av alla sorter kan absorbera kemikalier och då gäller det (i begränsad mängd) klart även nappar i naturgummi.

Jag har fått vända upp och ner på en hel produktionslina på fabrik pga äckliga gummipackningar som sög åt sig kemi. Så fetglöm att jag hade gett mitt barn napp i naturgummi, som dessutom är allergiframkallande. Jag är själv latexallergiker.

Silikon är det som gäller.
  • Anonym (Klabb)
    Anonym (Naturvetare) skrev 2025-12-21 17:52:43 följande:
    Nä, och gummipackningar av alla sorter kan absorbera kemikalier och då gäller det (i begränsad mängd) klart även nappar i naturgummi.

Jag har fått vända upp och ner på en hel produktionslina på fabrik pga äckliga gummipackningar som sög åt sig kemi. Så fetglöm att jag hade gett mitt barn napp i naturgummi, som dessutom är allergiframkallande. Jag är själv latexallergiker.

Silikon är det som gäller.
    Fast allergi utvecklar man väl främst mot ämnen man sällan kommer i kontakt med? Alltså borde det vara bra att ge barnet naturgummi, precis som man numera rekommenderar tidig introduktion av djur, nötter mm. 
Svar på tråden Rengöra bitleksaker och nappar - hur gör ni?