• Anonym (ssgmw)

Hon äter som en häst, varför blir hon aldrig tjock?

Ja, jag kommer säkert låta avunsjuk. Det får jag väl ta, även om jag säger att jag nog inte är det.

Jag jobbar så att vi som jobbar liksom lever ihop i några veckor  i stöten. Det blir att man umgås utanför arbetstider också, och käkar ihop osv.

Jag har en kollega esdan en tid tillbaka som äter som om världen ska gå under imorgon dag. Som om varje måltid är den sista. Frukosten kan kätt vara 3 ägg och ett helt paket bacon, eller fyra mackor med smör och pålägg, juice och/eller oboy, till lunch klämmer hon lätt en 150 grammare med pommes och dippsås, till middag kan hon ta tex två fläskkotletter. Sen kan hon fika eller snacksa på det. Men hon är pinnsmal, smalare än jag skulle vilja vara. 

Hon har inte bullimi eller något sådant, det hade märkts så som vi lever så inpå varandra. Jobbet är så rörligt och i perioder intensivt och man måste ha bra fysik, men det finns inte jättemycket tid över till träning.

Så varför blir människan inte tjock?

• Svar på tråden Hon äter som en häst, varför blir hon aldrig tjock?
  • Anonym (Hm ...)
    Anonym (ssgmw) skrev 2025-12-17 13:18:11 följande:

Hon har inte bullimi eller något sådant, det hade märkts så som vi lever så inpå varandra. 

Hur vet du det? Hur menar du att du hade märkt det? Du säger att ni lever inpå varandra, men i ett senare inlägg skriver du att du bara ser henne äta på jobbet, så ...? Jag säger inte att du har fel - det kan mycket väl vara så att hon helt enkelt bara har en osedvanligt hög tdee - jag bara undrar hur du vet.
  • Anonym (Bo)
    stoltmamma skrev 2025-12-18 19:54:20 följande:

Så där funkade min kropp också upp till en viss ålder. Sen fick man börja tänka sig för när alla kalorier plötsligt började fastna på kroppen.

För att inte tala om kolesterolet. En onyttig kosthållning påverkar blodet, oavsett om personen är smal eller överviktig. TS kompis borde bli tipsad om den saken. Väldigt ohälsosam mat hon vräker i sig.
  • Anonym (ssgmw)
    Anonym (Hm ...) skrev 2025-12-20 03:20:57 följande:
    Hur vet du det? Hur menar du att du hade märkt det? Du säger att ni lever inpå varandra, men i ett senare inlägg skriver du att du bara ser henne äta på jobbet, så ...? Jag säger inte att du har fel - det kan mycket väl vara så att hon helt enkelt bara har en osedvanligt hög tdee - jag bara undrar hur du vet.
    Ja, alltså, när vi jobbar så är vi på jobbet 24/7 och tätt inpå varandra, delar badrum, sovtider, mattider, ibland sovrum, jobbar sida vid sida, osv så då vet jag i veckor vad som händer. När vi är lediga är vi inte ens i samma stad. 
  • Anonym (Hm ...)
    Anonym (ssgmw) skrev 2025-12-20 14:46:02 följande:
    Ja, alltså, när vi jobbar så är vi på jobbet 24/7 och tätt inpå varandra, delar badrum, sovtider, mattider, ibland sovrum, jobbar sida vid sida, osv så då vet jag i veckor vad som händer. När vi är lediga är vi inte ens i samma stad. 
    Ah, då förstår jag den biten. Jag undrar dock ändå hur du menar att du hade märkt det om hon hade bulimi? Även om ni delar badrum så antar jag att du inte följer med henne varje gång hon går på toa liksom. Eller du kanske menar att hennes ätbeteende inte öht någonsin verkar vara det minsta okontrollerat?  Men alla bulimiker har inte ett ätbeteende som framstår som okontrollerat utåt; de kan mkt väl ge intrycket av att bara äta ovanligt mycket.
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Bo) skrev 2025-12-20 11:30:36 följande:
    För att inte tala om kolesterolet. En onyttig kosthållning påverkar blodet, oavsett om personen är smal eller överviktig. TS kompis borde bli tipsad om den saken. Väldigt ohälsosam mat hon vräker i sig.
    Det verkar som om att många inte tänker på kolesterolet. 
  • Anonym (Lisa)

Det bästa är väl att kunna äta vad man vill men ändå vara smal!

• Anonym (Osunt)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-12-20 21:31:19 följande:

Det bästa är väl att kunna äta vad man vill men ändå vara smal!

Nej, det bästa för kroppen är att vara hälsosam, vilket knappast kan sägas om TS kollega och hennes högst undermåliga diet. Även smala kroppar kan vara hälsovådliga och för höga blodfetter kan göra mycket skada på kroppen, i synnerhet när det kommer till hjärt och kärlsjukdomar.
  • Tänk logiskt

Det kan vara en störning i ämnesomsättningen. 

Jag kände en kille en gång. Jag handledde honom när han skrev en uppsats. Han var 192 cm lång och vägde 52 kg. Ändå kunde han äta väldigt mycket som helst utan att bli mätt. Han besökte mig en gång och jag bjöd på köttbullar och stuvade makaroner och det räckte åt mig, som själv kan äta mycket. Men efteråt tog vi en promenad, men då blev han tvungen att gå och köpa en hamburgare för det skrek i hans mage, sade han. Jag minns inte om han sade att han hade en ämnesomsättningsrubbning eller om det var en slutsats jag drog ändå. 

• Tänk logiskt
    Anonym (m) skrev 2025-12-21 11:34:49 följande:

Mask i magen?

Det är en möjlighet. Jag tror jag funderade på det när det gällde studenten jag handledde. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (m)

3 ägg 260
    1 paket bacon 482
    0.5 glas juice 48
    0.5 glas oboy 70
    Hamburgare 629
    Dip 45
    Pommes 215
    2 fläskkotletter 444 (ingen potatis eller annat till?)

Sammanlagt 2193 men då har jag räknat snällt/lågt och dessutom är inte fika/snacks med, som hon ju även äter. Äter hon 4 mackor (1000) istället för ägg och bacon så blir summan 2451, lågt räknat och utöver fika/snacks. Så hon får ju i sig mer än den summan.

Så det kan bli ganska mycket för att vara kvinna. Men det beror ju på vikt, aktivitetsnivå, ålder osv. Jag hade iallafall inte kunnat äta så mycket, måste äta under 1500 för att kunna stanna på mina 54 kg.

• Tänk logiskt
    Anonym (m) skrev 2025-12-21 16:47:40 följande:

3 ägg 260
    1 paket bacon 482
    0.5 glas juice 48
    0.5 glas oboy 70
    Hamburgare 629
    Dip 45
    Pommes 215
    2 fläskkotletter 444 (ingen potatis eller annat till?)

Sammanlagt 2193 men då har jag räknat snällt/lågt och dessutom är inte fika/snacks med, som hon ju även äter. Äter hon 4 mackor (1000) istället för ägg och bacon så blir summan 2451, lågt räknat och utöver fika/snacks. Så hon får ju i sig mer än den summan.

Så det kan bli ganska mycket för att vara kvinna. Men det beror ju på vikt, aktivitetsnivå, ålder osv. Jag hade iallafall inte kunnat äta så mycket, måste äta under 1500 för att kunna stanna på mina 54 kg.

Nog verkar det vara ganska mycket och åtminstone en smal kvinna borde gå upp i vikt om hon äter så mycket.
Svar på tråden Hon äter som en häst, varför blir hon aldrig tjock?