• Anonym (Anonym)

Julen 2026

Hej!

Jag kommer att hyra ut min lägenhet under 24?26 december och vill därför få klarhet i hur postutdelningen fungerar under dessa dagar. I mitt område ansvarar Point Logistik för nattposten.

Jag undrar om någon har erfarenhet av att ha fått räkningar, kreditupplysningar eller annan adresserad brevpost i brevlådan under julafton, juldagen eller annandag jul, eller om sådan post normalt delas ut först nästkommande vardag.

Jag har inte Kivra för tillfället, därför vill jag veta hur det fungerar med den fysiska posten.

Tacksam för svar från er som vet eller har erfarenhet

• Svar på tråden Julen 2026
  • Meddelande borttaget
  • Kammen320

Aldrig hört talas om bolaget du nämner, eller vad nattposten är. Och har ändå vart brevbärare i över 20 år förut, inte längre dock. Posten delar inte ut post dessa dagar iaf. Förr (typ 15-20 år sen) kunde vi ibland tvingas jobba och dela ut post lördagen före jul om julafton var på en måndag, annars skulle det bli så långt glapp mellan utdelningarna. Nu är det ju varannandagsutdelning så tror inte att dom tänker så längre.

• Anonym (Anonym)
    Kammen320 skrev 2025-12-17 20:10:42 följande:

Aldrig hört talas om bolaget du nämner, eller vad nattposten är. Och har ändå vart brevbärare i över 20 år förut, inte längre dock. Posten delar inte ut post dessa dagar iaf. Förr (typ 15-20 år sen) kunde vi ibland tvingas jobba och dela ut post lördagen före jul om julafton var på en måndag, annars skulle det bli så långt glapp mellan utdelningarna. Nu är det ju varannandagsutdelning så tror inte att dom tänker så längre.

Kan du googla företaget och se? De sammarbetar med Early Bird de brukar dela ut nattpost, har faktiskt fått en räkning nattetid men det var flera år sedan. De finns i Borås Kalmar Kristianstad 

https://www.pointlogistik.se/paket/
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-12-17 20:18:03 följande:
    Kan du googla företaget och se? De sammarbetar med Early Bird de brukar dela ut nattpost, har faktiskt fått en räkning nattetid men det var flera år sedan. De finns i Borås Kalmar Kristianstad 

https://www.pointlogistik.se/paket/
    Har du provat att höra av dig till dem och fråga?

Jag tror att det är bästa sättet att få ett korrekt svar.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Elin) skrev 2025-12-18 11:39:59 följande:
    Har du provat att höra av dig till dem och fråga?

Jag tror att det är bästa sättet att få ett korrekt svar.
    Har mailat men hon som satt i kundtjänst visste inte, tycker det är konstigt om det delas ut brev som räkningar den 24 December då det ändå Är röd dag.
  • Anonym (Vie)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-12-18 13:25:55 följande:
    Har mailat men hon som satt i kundtjänst visste inte, tycker det är konstigt om det delas ut brev som räkningar den 24 December då det ändå Är röd dag.
    Om kundtjänst inte kan svara kan ingen här det heller.
  • Anonym (Elin)

Jag testade att googla hur det är med tidningsutdelningen, och det verkar inte finnas några dagstidningar som delas ut på julafton. Så handlar det om en tjänst som utförs av tidningsbudet så lär det inte komma några brev då heller.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Elin) skrev 2025-12-19 23:03:55 följande:

Jag testade att googla hur det är med tidningsutdelningen, och det verkar inte finnas några dagstidningar som delas ut på julafton. Så handlar det om en tjänst som utförs av tidningsbudet så lär det inte komma några brev då heller.

Tack! Tror det är early bord som är deras Distributör för Point Logistik men tveksamt Att de skulle dela ut kreditupplysningar och räkningar 24/12 låter faktiskt tveksamt då det är en röd dag, isåfall borde det komma 23/12 eller 29/12 vanlig vardag. Inte sett någon som skrivit att de fått brev den dagen..
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-12-19 23:19:48 följande:
    Tack! Tror det är early bord som är deras Distributör för Point Logistik men tveksamt Att de skulle dela ut kreditupplysningar och räkningar 24/12 låter faktiskt tveksamt då det är en röd dag, isåfall borde det komma 23/12 eller 29/12 vanlig vardag. Inte sett någon som skrivit att de fått brev den dagen..
    Early Bird-försändelser brukar levereras av tidningsbud, åtminstone där jag bor, så då är det nog lugnt.

Dock kan jag inte låta bli att påpeka att julafton faktiskt inte är rödmarkerad i kalendern. Vi svenskar är lite konstiga där som har flera aftnar (midsommar, jul och nyår) då de flesta är lediga fastän siffran i kalendern är svart.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Elin) skrev 2025-12-19 23:30:22 följande:
    Early Bird-försändelser brukar levereras av tidningsbud, åtminstone där jag bor, så då är det nog lugnt.

Dock kan jag inte låta bli att påpeka att julafton faktiskt inte är rödmarkerad i kalendern. Vi svenskar är lite konstiga där som har flera aftnar (midsommar, jul och nyår) då de flesta är lediga fastän siffran i kalendern är svart.
    Håller med dig, det är ju en röd dag i praktiken men konstigt att det inte är röd dag i kalendern!! Jag har dock fått en kreditupplysning från Kvällsposten det var dock flera år sedan men inte på röd dag, tydligen delar de ut post, en släkting till mig fick en räkning från sitt swedbank kreditkort via nattposten men det en vanlig vardag inte röd dag. 
  • Anonym (Ok)

Varför en tråd till?

Hur vågar du hyra ut lägenheten när du är så nojig om posten? Varför skulle någon bry sig om din post? Om du inte litar på den som ska hyra så låt bli att hyra ut. 

Svar på tråden Julen 2026