• Ectea

Kan detta vara rimligt? Lärare får gärna läsa

Hej

En tonåring i min närhet har varit hemmasittare i 2.5 år
    Första året gick han sporadiskt, kanske 2 ggr i månaden
    Senaste tre terminerna inte alls förrän nu i mitten på november 

Han har inte gjort skolarbete hemma under åren

Nu går han nian och insikten att inte få gå gymnasiet utan betyg från grundskolan har gjort att han varit i skolan 1 timme om dagen nästan varje dag i 6 veckor

Idag var det avstämning med skolan med beskedet att han nu till jul kommer få E i 6 ämnen 
    Det låter för mig som en saga 
    Kan frånvaro i 2.5år tas igen på 1 timme per dag under 6v?

• Svar på tråden Kan detta vara rimligt? Lärare får gärna läsa
  • Anonym (Mmm)
    Ectea skrev 2025-12-17 23:01:09 följande:

Nej han gör inga andra uppgifter 
    Ja jättebra att han får betyg

Han har inga inlärningsproblem alls så det är inga problem där men om man kan gå ut nian med E I ämnen genom att vara i skolan 1h per dag måste jag ändå ifrågasätta varför alla andra ungdomar går i skolan hela dagarna varje dag

De vill väl ha bättre betyg än E. 
  • Ectea

Ingen extra hjälp
    Sitter inte heller med klassen eftersom  han är för morgontrött för att börja före kl 13

Givetvis vill man ha bättre än E
    Det jag menar är att det inte verkar krävas just nått för att få E
    Funderar om E är så lätt att uppnå, eller om skolan vill snygga till sin statistik

• Anonym (Mmm)
    Ectea skrev 2025-12-18 09:51:21 följande:

Ingen extra hjälp
    Sitter inte heller med klassen eftersom  han är för morgontrött för att börja före kl 13

Funderar om E är så lätt att uppnå, eller om skolan vill snygga till sin statistik

Antagligen har du inte hela bilden.
  • Anonym (min son)

Jag har en son som haft otroligt dålig närvaro i skolan i flera år. 7an var väl haft ok, 8an sämre, 9an var han väl där kanske 40 % av tiden. Han snittade C i betyg när han gick ut.

Nu går han gymnasiet, samhälls. Har plockat bort en del ämnen för att hinna med. Går i skolan 1-2 lektioner de veckor han är frisk men det är han oftast inte.

Men han har inga inlärningssvårigheter, ingen neuropsykiatrisk diagnos. Har aldrig tyckt att han har så superlätt i skolan (hans syskon har det, men bevisligen så har han ändå ganska lätt). Så när han väl är där och väl förstår vad han ska göra trots sin dåliga närvaro så löser han allt med ok betyg.

Så att en person skulle kunna fixa ihop E i 6 ämnen på högstadiet som du beskriver håller jag inte för otroligt. Ungar nuförtiden är ofta rätt vassa på engelska, Matte är ju enkelt om man har lätt för det. Moderna språk däremot borde ju vara typ omöjligt om man inte varit med från starten men det kan man ju plocka bort.

• Jimmy75
    Ectea skrev 2025-12-18 09:51:21 följande:

Ingen extra hjälp

Vad är anledningen till din TS och funderingarna kring detta?
  • Anonym (123)

Det där beror ju väldigt mycket på vilka förutsättningar barnet har. 

Mitt barn har haft ungefär följande närvaro: 

3:an: 70%
    4:an: 50%
    5:an 40%
    6:an 0%
    7:an 20%

Har skrivit 2 matteprov och 1 engelskaprov den här terminen och fått A på båda matteproven. På engelskan skrev han C men är enligt läraren på A-nivå vad gäller prata/förståelse. 

Han har inte läst någonting hemma, bortsett från några timmars matte per termin (har också framförallt varit mattelektioner han gått på när han varit i skolan). Men han är extremt intelligent och gillar att lära sig saker så han snappar upp extremt mycket hemma vid datorn där han ser på mycket natur- och faktafilmer på youtube. Om han bara lyckas komma till skolan så borde han kunna få E på de samhällsvetenskapliga ämnena och minst C på de naturvetenskapliga. Och troligen att han behöver kämpa mer för att få E i svenska än A/B i matte och biologi. 

Tyvärr med antagningspoängen till gymnasiet så kommer han inte kunna få betyg att komma in och kunna läsa de ämnen han har fallenhet för där så får troligen gå något praktiskt program. Tyvärr så verkar de ha väldigt begränsade möjligheter att läsa extra matte, fysik mm även om det finns naturvetenskap och teknik på samma skola. 

• Ectea

Jag har hela bilden 
    Delar hushåll

Anledningen till min ts är att jag är rädd att han får betyg han inte uppfyller och därmed får det tufft i gymnasiet
    Det är IES

• Jimmy75
    Ectea skrev 2025-12-18 14:17:02 följande:

Jag har hela bilden 
    Delar hushåll

Anledningen till min ts är att jag är rädd att han får betyg han inte uppfyller och därmed får det tufft i gymnasiet
    Det är IES

Ok, förstår att det kan finnas en oro då rent generellt och ja det vore inte det konstigaste som inträffat ifall en privatskola friserade betygen för att det ska vara till skolans fördel. Med det sagt är jag säker på att han skulle få det ännu tuffare genom livet ifall han inte kom in på något gymnasie alls. Om det inte finns någon särskild händelse som den stora frånvaron kan kopplas till så finns det troligen större bekymmer än just måluppfyllelse att jobba med och om han nu börjat gå till skolan och har lätt för att ta till sig kunskap finns det en hel vårtermin att hämta in ytterligare kunskaper och möjligen vänja honom åter vid skolmiljön inför gymnasiet nästa år.
  • Anonym (Bob)

Varje ämne har vissa moment som ska klaras av, med ganska svepande termer, så kanske har han kunnat visa nåt slags nivå.
    Frågan blir bara hur han hunnit med att visa det i 6 ämnen på max 5h per ämne.
    Jag tror skolan friserar statistiken.

• Anonym (Bob)
    Anonym (?) skrev 2025-12-17 23:23:32 följande:

.

Jag lever med en skolutvecklare och gissa om vi har olika åsikter om detta.
    Grunden är att skolan har för lite resurser = pengar men då blir jag mörkrädd när man hör vilka pengar det läggs på "röv-nötar möten" och hur många olika kontrollinstanser det finns inom skolan.
    Snacka om att vara sin egen ankdamm.

Vad gör din skolutvecklare och hur diffar era åsilter?
  • Anonym ("hemmasittaren")

Jag var "hemmasittare" från mellanstadiet. Till slut så tentade jag av grundskolan med A och B i betyg i nästan alla ämnen, och sen gick jag gymnasiet som så många andra. Att få E i sex ämnen låter fullständigt rimligt för mig. Det enda orimliga är väl att det inte är fler.

• Tremere

Jag har en dotter som hade 20% närvaro i nian.
    Under vårterminen hade de en plan att hon skulle få E i den viktiga ämnena.
    Detta var en friskola och jag hade samma farhågor som TS.

Hon klarade det, men iom att hon inte hade betyg i alla ämnen, bara de 6 viktiga så kunde hon inte söka vad som helst på gymnasiet.
    Hon fick söka till sådana linjer där man tar in de som inte har fullständiga betyg (tyvärr har jag glömt vad det hette)
    När hon väl började där så fick hon göra kunskapsprov och sedan fick hon läsa in det hon saknade från nian.
    Detta gjordes parallellt med den vanliga undervisningen.
    Vissa ämnen som hon hade lätt för kunde hon tenta av direkt medans andra opluggade hon lite på varje vecka tills alla betygen var kompletta.

Det jag vill säga är att E i kärnämnena kan betyda att det är en liknande plan skolan har. Eller något liknande upplägg.

• Anonym (joob)
    Ectea skrev 2025-12-17 22:39:18 följande:
    Kan detta vara rimligt? Lärare får gärna läsa

Hej

En tonåring i min närhet har varit hemmasittare i 2.5 år
    Första året gick han sporadiskt, kanske 2 ggr i månaden
    Senaste tre terminerna inte alls förrän nu i mitten på november 

Han har inte gjort skolarbete hemma under åren

Nu går han nian och insikten att inte få gå gymnasiet utan betyg från grundskolan har gjort att han varit i skolan 1 timme om dagen nästan varje dag i 6 veckor

Idag var det avstämning med skolan med beskedet att han nu till jul kommer få E i 6 ämnen 
    Det låter för mig som en saga 
    Kan frånvaro i 2.5år tas igen på 1 timme per dag under 6v?

Antingen kan det vara så att den allmänna bedömningen är att eleven har tillräckliga kunskaper för ett E. Kanske baserat på tidigare meriter. Det är väl inte helt korrekt att göra så, men en del lärare tänker kanske så.

Jobbet som behövs för att hjälpa en elev som inte är där och som riskerar en massa F kanske är för stort för skolan, så de tar den lätta vägen och godkänner trots att det inte egentligen finns något att bedöma. 

Ett annat alternativ är att skolan inte vill ha en massa elever som går ut utan godkända betyg. med dagens marknadsskola är betygen deras viktigaste marknadsföring, så då kan de gärna godkänna för att få bättre statistik. 
Svar på tråden Kan detta vara rimligt? Lärare får gärna läsa