• Anonym (Anonym och arg)

Arbetsgivare drar tillbaka julledighet

En vecka innan jul drar min chef tillbaka min beviljade semester dagarna innan jul.
    Jag har fem barn och gör allt med mat och bak själv inför jul. Har även en kronisk sjukdom som gör att jag blir rätt dålig om jag pressar mig själv. Känns som julen är rätt åt helvete nu. 

• Svar på tråden Arbetsgivare drar tillbaka julledighet
  • Tänk logiskt

Ett problem med att engagera facket är att beskedet om den indragna semestern kom med så kort varsel, bara några dagar innan semestern skulle ha börjat. Jag tror inte att facket skulle ha hunnit agera på så kort tid, och jag vet inte vad lagar och avtal säger om huruvida man ändå måste lyda chefen på kort sikt, för att reglera det med typ skadestånd i efterhand. En försvårande omständighet för chefen är dock att hon ljög om att kollegan skulle ha semester. Jag vet inte hur det skulle bedömas om TS stannar hemma måndag och tisdag och säger till chefen att hon har semester och att indragningen var ogiltig, och hotar stämma arbetsgivaren inför AD för att chefen ljög m.m. 
    Men självklart ska TS ta kontakt med facket. Om hon nu är med i facket alltså. Är hon inte det så blir det mer besvärligt.

• Anonym (?)
    Anonym (CV) skrev 2025-12-20 10:34:08 följande:

Arbetsgivaren betalar sjuklön de första 14 dagarna, förutom karensdagen. 

Försök hitta en större arbetsplats där sjukdomsfrånvaro inte slår lika hårt mot arbetsgivaren.

Om du inte vill städa, så såg jag att Willys sökte folk för ett par veckor sedan. 

Vad vill du ha sagt med denna komentar?

Ts handlar om indragen semester, inte om sjukskrivning.
    Ts har inte heller klagat på sitt arbete.
  • Anonym (Been there)
    Tänk logiskt skrev 2025-12-20 13:23:16 följande:

Ett problem med att engagera facket är att beskedet om den indragna semestern kom med så kort varsel, bara några dagar innan semestern skulle ha börjat. Jag tror inte att facket skulle ha hunnit agera på så kort tid, 

Det facket kan göra, på såhär kort sikt (eller åtminstone om TS fick tag på dem i fredags), är att ge information om vad som gäller och peppa en att stå på sig gentemot arbetsgivaren. Och kanske även kontakta arbetsgivaren och informera den om reglerna.

De kan till exempel ge svar på sådana här frågeställningar:

och jag vet inte vad lagar och avtal säger om huruvida man ändå måste lyda chefen på kort sikt, för att reglera det med typ skadestånd i efterhand. En försvårande omständighet för chefen är dock att hon ljög om att kollegan skulle ha semester. Jag vet inte hur det skulle bedömas om TS stannar hemma måndag och tisdag och säger till chefen att hon har semester och att indragningen var ogiltig, och hotar stämma arbetsgivaren inför AD för att chefen ljög m.m. 

• Anonym (Facklih)

Ett problem med att engagera facket är att beskedet om den indragna semestern kom med så kort varsel, bara några dagar innan semestern skulle ha börjat. Jag tror inte att facket skulle ha hunnit agera på så kort tid, och jag vet inte vad lagar och avtal säger om huruvida man ändå måste lyda chefen på kort sikt, för att reglera det med typ skadestånd i efterhand. En försvårande omständighet för chefen är dock att hon ljög om att kollegan skulle ha semester. Jag vet inte hur det skulle bedömas om TS stannar hemma måndag och tisdag och säger till chefen att hon har semester och att indragningen var ogiltig, och hotar stämma arbetsgivaren inför AD för att chefen ljög m.m. 
    Men självklart ska TS ta kontakt med facket. Om hon nu är med i facket alltså. Är hon inte det så blir det mer besvärligt.

Jag är fackligt förtroendevald och detta är ett superenkelt fall. Vi hade bara lyft på luren till ansvarig och sagt att semestern är beviljad och det finns inte tillräckliga skäl att återta den. Om de ändå drar tillbaka semestern så kommer medlemmen så klart att behöva arbeta, men då kommer vi inkomma med en förhandlingsframställan om skadestånd - och det kommer inte bli billigt.

Så rent krasst sett - nej, facket har inte makten att stoppa detta. Men vi kan upplysa arbetsgivaren om konsekvenserna och förhoppningsvis lyssnar arbetsgivaren.

Gör de inte det då påkallat vi förhandling vi om skadestånd lokalt, med stöd av centrala ombudsmän. Är vi inte överens går det vidare till central förhandling (de centrala ombudsmännen tar över helt) och kommer vi inte överens då tas det till Arbetsdomstolen.
  • Anonym (CV)
    Anonym (?) skrev 2025-12-21 10:32:14 följande:
    Vad vill du ha sagt med denna komentar?

Ts handlar om indragen semester, inte om sjukskrivning.
    Ts har inte heller klagat på sitt arbete.
    Chefen verkar ju vara rent illasinnad. Tror inte att man i längden mår bra av att jobba med henne. Bättre att byta arbetsplats.

Om det är ett mindre företag så slår sjukskrivning hårdare, ju större arbetsplats ju lättare att kompensera frånvaro på något sätt. Riktogt stora företag har ännu lättare att kompensera.
  • Anonym (CV)

Tillägg till föregående:
    Jag har jobbat i många år och vet två fall där arbetsgivaren försökt att få bort arbetstagare som varit sjukskrivna en del. De personerna hade inga problem för övrigt. 

• Tänk logiskt
    Anonym (Facklih) skrev 2025-12-21 12:37:47 följande:
    Jag är fackligt förtroendevald och detta är ett superenkelt fall. Vi hade bara lyft på luren till ansvarig och sagt att semestern är beviljad och det finns inte tillräckliga skäl att återta den. Om de ändå drar tillbaka semestern så kommer medlemmen så klart att behöva arbeta, men då kommer vi inkomma med en förhandlingsframställan om skadestånd - och det kommer inte bli billigt.

Så rent krasst sett - nej, facket har inte makten att stoppa detta. Men vi kan upplysa arbetsgivaren om konsekvenserna och förhoppningsvis lyssnar arbetsgivaren.

Gör de inte det då påkallat vi förhandling vi om skadestånd lokalt, med stöd av centrala ombudsmän. Är vi inte överens går det vidare till central förhandling (de centrala ombudsmännen tar över helt) och kommer vi inte överens då tas det till Arbetsdomstolen.
    Det var mycket bra information som TS behöver. Men om man nu tänker sig in i TS konkreta situation. Det är söndag, semestern skulle ha börjat på måndag, och TS har av allt att döma inte kontaktat facket än. Kan TS strunta i att gå till jobbet 8 morgon måndag och istället kontakta facket och fackrepresentant ringer genast chefen och hotar med skadestånd som du skriver? Eller är det bästa att TS arbetar måndagen och fackrepresentanten hotar chefen så att hon får semester iaf på tisdagen? Eller kan TS ringa fackrepresentant privat redan idag och få klartecken att hon inte behöver jobba måndag och fackrepresentanten ringer chefen måndag morgon och meddelar detta? Är det ett problem för TS att det trots allt gått några dagar sedan hon fick beskedet om indragen semester och ännu inte vidtagit åtgärder? Hur stort kan ett eventuellt skadestånd tänkas bli? Och finns det något hopp om TS inte är fackligt ansluten? 
  • Anonym (Facklih)
    Tänk logiskt skrev 2025-12-21 14:45:21 följande:
    Det var mycket bra information som TS behöver. Men om man nu tänker sig in i TS konkreta situation. Det är söndag, semestern skulle ha börjat på måndag, och TS har av allt att döma inte kontaktat facket än. Kan TS strunta i att gå till jobbet 8 morgon måndag och istället kontakta facket och fackrepresentant ringer genast chefen och hotar med skadestånd som du skriver? Eller är det bästa att TS arbetar måndagen och fackrepresentanten hotar chefen så att hon får semester iaf på tisdagen? Eller kan TS ringa fackrepresentant privat redan idag och få klartecken att hon inte behöver jobba måndag och fackrepresentanten ringer chefen måndag morgon och meddelar detta? Är det ett problem för TS att det trots allt gått några dagar sedan hon fick beskedet om indragen semester och ännu inte vidtagit åtgärder? Hur stort kan ett eventuellt skadestånd tänkas bli? Och finns det något hopp om TS inte är fackligt ansluten? 
    Att inte gå till jobbet skulle kunna sluta med uppsägning eller avsked så det är inte att rekommendera även om msn har rätt. Här skulle dock fackliga företrädare hjälpa till med att få uppsägningen/avskedet ogiltigförklarad.

Om TS inte är fackligt ansluten behöver man driva det själv i domstol och det är det inte alla som orkar eller har råd med.

Så jag skulle säga - gå till jobbet och kontakta ditt fackförbund direkt. 

Är du inte medlem - gå med i ett fackförbund direkt. Har företaget uppdrag för offentlig verksamhet är t.ex. Kommunal ett alternativ. Tyvärr har mänga fackförbund karenstid innan man får hjälp så kolla det också. Anledningen till karens är att det tyvärr är vanligt att betala fackavgiften när man får problem och sedan gå ur när man fått hjälp.
  • Anonym (Anonym och arg)

Tack för ert engagemang och era råd, planerade att gå och arbeta för att inte gå emot chefen. Som tur var så "löste det sig" så jag fick ledigt måndag och tisdag. Letar dock redan efter annat arbete då jag pga sjukdom inte klarar mitt arbete längre. Tack för input och god jul

• Anonym (Been there)
    Anonym (Anonym och arg) skrev 2025-12-22 14:26:08 följande:

Tack för ert engagemang och era råd, planerade att gå och arbeta för att inte gå emot chefen. Som tur var så "löste det sig" så jag fick ledigt måndag och tisdag. Letar dock redan efter annat arbete då jag pga sjukdom inte klarar mitt arbete längre. Tack för input och god jul

Hmm... Cynikern i mig kan inte låta bli att tänka att det "löste sig" för att chefen plötsligt drog sig till minnes hur dyrt det kan bli om man kör över sina anställda på det viset.

Hoppas att du har det mysigt i julstöket och att du snart hittar ett mer passande jobb med en bättre chef!
  • Anonym (Hela sanningen?)
    Anonym (Been there) skrev 2025-12-22 15:29:16 följande:
    Hmm... Cynikern i mig kan inte låta bli att tänka att det "löste sig" för att chefen plötsligt drog sig till minnes hur dyrt det kan bli om man kör över sina anställda på det viset.

Hoppas att du har det mysigt i julstöket och att du snart hittar ett mer passande jobb med en bättre chef!
    Blanda nu inte ihop "arbetsgivare" med någon vanlig "chef" i mellanled.

Jag har dragit slutsatsen att TS har göra med en allmänt dålig mellanchef som inte har något formellt arbetsgivaransvar (min slutsats kan vara fel?).

Saken kan möjligen ha kommit vidare till en riktigt chef, eller t o m till någon som har ett faktiskt arbetsgivaransvar, och då blev utfallet genast ett helt annat.

Det finns massor av riktigt dåliga mellanchefer, särskilt i offentlig verksamhet.
    Medan det finns bra mycket färre riktigt dåliga arbetsgivare, även om dåliga arbetsgivare också verkar vara mer vanligt förekommenade i offentlig verksamhet.
  • Anonym (Been there)
    Anonym (Hela sanningen?) skrev 2025-12-23 11:31:02 följande:
    Blanda nu inte ihop "arbetsgivare" med någon vanlig "chef" i mellanled.

Jag har dragit slutsatsen att TS har göra med en allmänt dålig mellanchef som inte har något formellt arbetsgivaransvar (min slutsats kan vara fel?).

Saken kan möjligen ha kommit vidare till en riktigt chef, eller t o m till någon som har ett faktiskt arbetsgivaransvar, och då blev utfallet genast ett helt annat.

Det finns massor av riktigt dåliga mellanchefer, särskilt i offentlig verksamhet.
    Medan det finns bra mycket färre riktigt dåliga arbetsgivare, även om dåliga arbetsgivare också verkar vara mer vanligt förekommenade i offentlig verksamhet.
    Jag håller med. Mellanchefer är alldeles för ofta felrekryterade. Är det ett större företag så kan det absolut ha varit en högre chef som hjälpt TS chef att dra sig till minnes vad som gäller.
Svar på tråden Arbetsgivare drar tillbaka julledighet