Öppettider på öppna förskolor
Är pappaledig med mitt första barn och har försökt tillbringa varje vardagsförmiddag på öppna förskolan (så ofta sjukdomstillståndet tillåter).
Är det bara jag som upplever det otroligt krångligt att hålla koll på öppettider på öppna förskolor? Dom flesta öppna förskolor använder Facebook och/eller Instagram för öppettider. Jag har inget Instagram-konto (går dock att se senaste inläggen utan konto) och Facebook försöker jag hålla mig undan, men jag försöker ändå hålla mig uppdaterad på öppettider sociala medier. Ibland finns det öppettider på kommunens hemsida, men jag har varit med om att dom är utdaterade. Vid tre tillfällen har jag stått vid en öppna förskola som var stängd, trotts att jag verkligen försökt rådda ut vilka öppettider det ska vara. Jag bor även i Stockholms-området, så jag har många öppna förskolor att välja mellan och jag försöker variera lite, vilket gör det svårare att hålla sig uppdaterad.
Jag har slängt ihop en hemsida där jag vill samla öppettider för öppna förskolor, för evigt kostnadsfritt för öppna förskolor och föräldrar: https://öppnaföris.se
De öppna förskolor som finns just nu är tagna ifrån kommunhemsidor och öppettiderna kommer bli utdaterade fort. Att få öppna förskolorna att själva gå in och uppdatera sina öppettider kommer bli en utmaning, men jag är redo att anta den. Men, just nu vill jag snarare bara trycktesta idén? Är detta en bra idé eller är jag helt ute och cyklar?
Att gå hemma med sitt barn är en fantastisk men också utmanande period, där öppna förskolor gör ett fantastiskt jobb för både barns och föräldrars välmående. Det känns onödigt att detta ska vara en friktion för att komma iväg.