• Anonym (TröttHuvud)

Fungerar Mirtazapin för någon?

Jag har utmattningsdepression och har fått Mirtazapin för min dåliga sömn (främst pga att jag vaknar flera gånger under natten).

Har tagit 7,5 mg, alltså väldigt låg dos, nu i 11 dagar. Planen är att försöka ge det två veckor om se det hjälper mig och biverkningarna avtar. Men jag är skeptisk kan jag säga för tycker knappt jag hör eller läser något positivt om denna medicinen alls..

Dagarna hittills. Plus: Somnat inom 30 min de flesta dagarna (dock som sagt inget jag hade superproblem med innan heller), några nätter har jag sovit lite mer okej
    Minus: Jättetrött konstant (en annan trötthet än min vanliga i utmattningen), huvudvärk som tycks bli värre istället för att avta, yrsel/ostadighetskänslor

Så än så länge så väger ju minus listan mer. Hade avstämning med min läkare när det gått en vecka och frågade då hur länge jag kunde förvänta mig att känna såhär med tröttheten och huvudvärken. Fick ett fantastiskt icke-svar som ?det kan man inte veta? och att jag bara ska ta en dag i taget och inte tänka på det.

Så jag undrar är det någon som denna medicinering hjälpt för? Och när började så fall insättningssymptomerna avta för er?
  • Svar på tråden Fungerar Mirtazapin för någon?
  • FtS70

Har haft dussintals patienter genom åren som blivit hjälpta av medicinen i fråga vid liknande diagnoser; kan löna sig att ge det lite extra tid.

• Anonym (B)

Vill man vara alternativ så kan man prova Ashwagandha för sömnen och Q10 för energin. 

Om Mirtazapinen inte hjälper dig.

Kolla också i följesedeln om det är vid några tillstånd som man ska undvika den medicinen. Ibland frågar inte läkarna ordentligt om ifall man t.ex. har högt blodtryck eller något annat som kan göra att det är olämpligt att ta den för just dig. 

Man behöver nog pröva i några veckor för att veta om den typen av medicin hjälper.

• Anonym (TröttHuvud)
    FtS70 skrev 2025-12-19 18:41:54 följande:

Har haft dussintals patienter genom åren som blivit hjälpta av medicinen i fråga vid liknande diagnoser; kan löna sig att ge det lite extra tid.

Tack för svar! Vet du hur det är med sömnen, alltså kan det också ta tid innan man ser om det hjälper? Som för min del min för färre uppvaknande. Tycker det är svårt att hitta info kring just sömnen då det ju egentligen är mot depression.
  • Dexter dot com

Sover som en stock i 8 timmar utan uppvaknande på 7,5 mg. Väninnan tar 30 mg för att få samma effekt. Ingen av oss har några biverkningar.

• Anonym (TröttHuvud)
    Dexter dot com skrev 2025-12-20 11:55:33 följande:

Sover som en stock i 8 timmar utan uppvaknande på 7,5 mg. Väninnan tar 30 mg för att få samma effekt. Ingen av oss har några biverkningar.

Skönt! Hade du några biverkningar i början? Och började du sova bra direkt du började ta dem eller tog det någon vecka?
  • Dexter dot com
    Anonym (TröttHuvud) skrev 2025-12-20 12:54:42 följande:
    Skönt! Hade du några biverkningar i början? Och började du sova bra direkt du började ta dem eller tog det någon vecka?
    Inga biverkningar alls och jag fick effekt direkt.
Svar på tråden Fungerar Mirtazapin för någon?