• Anonym (flundran)

11000 efter skatt, hur skulle du (tvingas) ställa om livet?

Säg att du också får din boendekostnad (hyra, ränta, och uppvärmning) avskriven till 95%.

• Svar på tråden 11000 efter skatt, hur skulle du (tvingas) ställa om livet?
  • Anonym (flundran)
    Anonym (Hmm...) skrev 2025-12-19 22:53:17 följande:
    Om även hyran och elen (hyresrätt) går ner med 95% skulle det inte vara några större problem att klara mig, skulle nog även kunna spara en del. 

Just nu ligger hyran på 8000 ca så då hade det blivit lite problematiskt med 11000 efter skatt. 
    Inte hushållselen, den får du betala från de 11 000.
  • Anonym (Hmm...)
    Anonym (flundran) skrev 2025-12-20 03:16:46 följande:
    Inte hushållselen, den får du betala från de 11 000.
    Då är det med andra ord som nu då eftersom jag får mellan 12 och 14 över efter att hyran är betald. 
    Anonym (Meep) skrev 2025-12-20 01:00:33 följande:
    Jag lever inte för att "klara mig", då hade det känts rätt meningslöst.
    Ibland har man inget annat val under en period att leva "så man klarar sig". Tex efter separation, jobb efter arbetslöshet där man tyvärr tjänar lite mindre än innan arbetslöshet, omskolningstid etc. 
  • Anonym (?)
    Anonym (flundran) skrev 2025-12-19 18:15:58 följande:
    11000 efter skatt, hur skulle du (tvingas) ställa om livet?

Säg att du också får din boendekostnad (hyra, ränta, och uppvärmning) avskriven till 95%.

Ja, jag hade behövt ställa om livet. MIn nettoinkomst minus 11 000 kr är betydligt mer än 95% av min boendekostnad.
  • Anonym (Inte illa alls)

Det är ju inte illa alls. Vad är problemet? Jag har klarat mig på betydligt mindre än så tidigare, och jag skulle kunna göra det igen. Enda skillnaden mot hur jag lever idag, är att jag inte skulle kunna göra de resor jag gillar att göra ett par gånger om året, med bra hotell, roliga aktiviteter o.s.v.. Men det är ju ingen nödvändighet. 

• Anonym (flundran)
    Anonym (Inte illa alls) skrev 2025-12-20 17:30:43 följande:

Det är ju inte illa alls. Vad är problemet? Jag har klarat mig på betydligt mindre än så tidigare, och jag skulle kunna göra det igen. Enda skillnaden mot hur jag lever idag, är att jag inte skulle kunna göra de resor jag gillar att göra ett par gånger om året, med bra hotell, roliga aktiviteter o.s.v.. Men det är ju ingen nödvändighet. 

Frågan var inte om det var illa eller ej, utan hur DU, ja, just DU som svarar i tråden, skulle (tvingas) ställa om livet.
  • Anonym (Ej möjligt)

Då skulle jag behöva sälja lägenheten ( inte myckwt vinst) och flytta någonstans.

Sen när mina döttrar blir 18 om ett par år  skulle jag behöva kontakta SOC och be de hjälpa så att de kan flytta hemifrån, hitta jobb vid sidan om skolan och försörja sig själva.

• Anonym (Meep)
    Anonym (flundran) skrev 2025-12-20 03:15:42 följande:
    Nu var premissen 11 000 kr i månaden. Håll dig där. 
    Nix. Jag har inte skaffat mig kapital genom att nöja mig.
  • Anonym (flundran)
    Anonym (Meep) skrev 2025-12-20 20:06:45 följande:
    Nix. Jag har inte skaffat mig kapital genom att nöja mig.
    Du är den här tråden inte för dig.
  • Anonym (Meep)
    Anonym (Hmm...) skrev 2025-12-20 10:27:59 följande:
    Då är det med andra ord som nu då eftersom jag får mellan 12 och 14 över efter att hyran är betald. 
    Anonym (Meep) skrev 2025-12-20 01:00:33 följande:
    Jag lever inte för att "klara mig", då hade det känts rätt meningslöst.
    Ibland har man inget annat val under en period att leva "så man klarar sig". Tex efter separation, jobb efter arbetslöshet där man tyvärr tjänar lite mindre än innan arbetslöshet, omskolningstid etc. 
    Om jag aldrig tjänar en spänn mer efter idag, förutsätter noll i pension (vilket är långt från sanningen) och noll i räntor på kapital har jag just nu ca 25 000/mån tills jag fyller 80 år om jag realiserar tillgångar och hoppar in i en hyrestvåa eller något.

Så 11 000 kr är inte aktuellt för mig om jag inte blir avlurad rubbet.
  • Kirenaj68

Med en månadshyra på 8700 kr hade 11000 efter skatt verkligen varit på marginalen om jag hade bott ensam. Troligen hade jag sett över abonnemang och liknande för att få lite marginal.

• Anonym (Hmm...)
    Anonym (Meep) skrev 2025-12-20 20:15:24 följande:
    Om jag aldrig tjänar en spänn mer efter idag, förutsätter noll i pension (vilket är långt från sanningen) och noll i räntor på kapital har jag just nu ca 25 000/mån tills jag fyller 80 år om jag realiserar tillgångar och hoppar in i en hyrestvåa eller något.

Så 11 000 kr är inte aktuellt för mig om jag inte blir avlurad rubbet.
    Grattis till dig då att du aldrig haft otur utan alltid haft möjlighet till extrapengar och att svara undan. Du låter lite som  mitt ex som ser ner på folk som inte har det lika gott ställt som han. Att man minsann är lite misslyckad om man inte är på väg mot ekonomiskt oberoende. 

Alla kan råka ut för oväntade saker... 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (flundran) skrev 2025-12-20 03:15:42 följande:
    Nu var premissen 11 000 kr i månaden. Håll dig där. 
    På vad sätt har meep inte hållit sig till det? Hen till och med uttryckligen skriver ju 11 000? Sen att hen tror att hen skulle kunna få nåt jobb i dagens läge, lr försörja sig på att sälja subversiva handarbeten och sticklingar vittnar ju om viss naivitet (lr bara att hen är gammal nog att ha vuxit upp i en värld där sånt faktiskt funkade), men brutit mot premissen i ts har hen inte gjort 
  • Anonym (Pernilla)
    Anonym (flundran) skrev 2025-12-20 18:01:26 följande:
    Frågan var inte om det var illa eller ej, utan hur DU, ja, just DU som svarar i tråden, skulle (tvingas) ställa om livet.
    Grejen är väl att du formulerat din fråga som om alla skulle behöva ställa om livet. Är du inte medveten om att det finns rätt gott om människor som redan lever på ungefär den summan eller mindre?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Pernilla) skrev 2025-12-21 05:17:05 följande:
    Grejen är väl att du formulerat din fråga som om alla skulle behöva ställa om livet. Är du inte medveten om att det finns rätt gott om människor som redan lever på ungefär den summan eller mindre?
    Exakt. Bra skrivet.
  • Anonym (Juli)

Om jag minskar sparandet med hälften och slutar amortera på ett lån jag har så skulle jag kunna fortsätta leva som nu på den summan 

Svar på tråden 11000 efter skatt, hur skulle du (tvingas) ställa om livet?