11000 efter skatt, hur skulle du (tvingas) ställa om livet?
Säg att du också får din boendekostnad (hyra, ränta, och uppvärmning) avskriven till 95%.
Säg att du också får din boendekostnad (hyra, ränta, och uppvärmning) avskriven till 95%.
Det är ju inte illa alls. Vad är problemet? Jag har klarat mig på betydligt mindre än så tidigare, och jag skulle kunna göra det igen. Enda skillnaden mot hur jag lever idag, är att jag inte skulle kunna göra de resor jag gillar att göra ett par gånger om året, med bra hotell, roliga aktiviteter o.s.v.. Men det är ju ingen nödvändighet.
Det är ju inte illa alls. Vad är problemet? Jag har klarat mig på betydligt mindre än så tidigare, och jag skulle kunna göra det igen. Enda skillnaden mot hur jag lever idag, är att jag inte skulle kunna göra de resor jag gillar att göra ett par gånger om året, med bra hotell, roliga aktiviteter o.s.v.. Men det är ju ingen nödvändighet.
Jag skulle få mer över än vad jag har idag så jag hade sparat lite mer.
Då skulle jag behöva sälja lägenheten ( inte myckwt vinst) och flytta någonstans.
Sen när mina döttrar blir 18 om ett par år skulle jag behöva kontakta SOC och be de hjälpa så att de kan flytta hemifrån, hitta jobb vid sidan om skolan och försörja sig själva.
Med en månadshyra på 8700 kr hade 11000 efter skatt verkligen varit på marginalen om jag hade bott ensam. Troligen hade jag sett över abonnemang och liknande för att få lite marginal.
Om jag minskar sparandet med hälften och slutar amortera på ett lån jag har så skulle jag kunna fortsätta leva som nu på den summan