• Anonym (Ärrad)

Dejta med självskadeärr

Hej, nyligen var jag på en förstadejt med en kille jag mötte online. Dejten gick helt fantastiskt, vi hade planerat att bara ses i ett fik i en eller två timmar men det blev 6h istället, mycket skratt och pirr i magen. Fick kyss på kinden vid adjö, och håller nu på att planera framtida möten med han. 

Jag skulle jättegärna vela fortsätta träffa han, men har hela tiden baktanken om att jag måste eventuellt berätta om mina självskadeärr för jag vet att det kan vara en dealbreaker för vissa personer.

Ärren är placerade på övre lår och rumpa, alltså inte synliga när jag har byxor och det är inget jag vill visa upp offentligt så kan inte ha dem ute och låtsas som ingenting, utan måste berätta om dem.

Hur ska man ta upp detta ämne och när är det lämpligt att göra det? Vid andra eller tredje dejten? Ska jag liksom bara säga "för att vara helt ärlig så behöver jag berätta om en sak.." och fortsätta där ifrån?

Jag vill absolut inte att han ska känna sig lurad på något sätt, för att jag inte har nämnt ärren, eller tycka att min kropp ser äcklig ut. Jag är 22 och han är 26 om det spelar någon roll.
    Tack

• Svar på tråden Dejta med självskadeärr
  • Anonym (Bellis)

Jag tror att när ni börjar prata mer om era liv och hur ni har och har haft det så kommer det att uppstå ett tillfälle när det är helt naturligt att nämna att du hade det riktigt kämpigt när du var yngre. Och då blir det inget konstigt att samtidigt nämna att du självskadade då. 

Jag hade nog sett till att det blir nämnt i nåt sånt sammanhang innan ni hamnar i säng, för jag tänker att det är det är lite trist om första ligget också blir ett samtal om något skitjobbigt. Du vet ju inte än vad han själv har för erfarenhet av självskador och psykisk ohälsa. 

• Anonym (R)
    Kanonen56 skrev 2025-12-21 10:21:12 följande:
    Nej, så tänker vi inte direkt. Vi utgår ifrån att eftersom det är ärr så är det faktiskt redan ett avslutat kapitel.
    Sen tänker vi även synd att det hände, men ingen anledning till att stressa upp sig om det. Det får ta den tid det tar, och det får bli sen som det blir. 
    Det är också ett sätt att hantera saken, att ta dagen som den kommer. Särskilt när allt är rosor i början.

Så kommer det där tillbaka plötsligt och man sitter där, mitt i det.

Det handlar inte om TS utan om vad som är rätt mot killen som eventuellt ska investera sin framtid i henne.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (R)
    Kanonen56 skrev 2025-12-21 10:57:25 följande:
    Snicksnack. Domedagstänk har ingenting att göra i relationer, det sätter bara en onödigt massa stress. 

Gillar man henne så gillar man henne. Det spelar ingen roll om det finns ärr med. 
    Tills den dag "domedagen" kommer och du står där.

Det är inte oromantiskt att hantera frågan i förväg. Man skulle till och med kunna säga att det är ansvarsfullt.
  • Anonym (P)

Ta det i samband med att ni börjar hångla. Om det var en fas i tonåren då du gjorde det, så berätta att det var så, och att det hände under en period i tonåren.

Troligtvis kommer han då.inte att bry sig.

• Meddelande borttaget
  • Anonym
    Kanonen56 skrev 2025-12-21 10:21:12 följande:
    Nej, så tänker vi inte direkt. Vi utgår ifrån att eftersom det är ärr så är det faktiskt redan ett avslutat kapitel.
    Sen tänker vi även synd att det hände, men ingen anledning till att stressa upp sig om det. Det får ta den tid det tar, och det får bli sen som det blir. 
    Vilka vi?
    Skulle tro att olika människor tänker olika.
  • Anonym
    Anonym (P) skrev 2025-12-21 12:03:45 följande:

Ta det i samband med att ni börjar hångla. Om det var en fas i tonåren då du gjorde det, så berätta att det var så, och att det hände under en period i tonåren.

Troligtvis kommer han då.inte att bry sig.

Ts är 22, hon var tonåring alldeles nyligen...

En sak om hon var 13-14, en annan om hon var 19.

Jag tycker att hon borde berätta innan han upptäcker det själv.
    Tror att det blir bäst för båda faktiskt.
  • Anonym (Bellis)
    Anonym (R) skrev 2025-12-21 11:59:28 följande:
    Tills den dag "domedagen" kommer och du står där.

Det är inte oromantiskt att hantera frågan i förväg. Man skulle till och med kunna säga att det är ansvarsfullt.
    Jag förstår inte vad du tjafsar om. Du beter dig som om TS försökte lura in killen i en fälla. Hon tänker ju berätta men ber om råd angående när och hur. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Dejta med självskadeärr