• Anonym (S)

Ensam och ledsen

Jag har varit väldigt ledsen senaste tiden.
    Kombinationen av att inte ha någon att umgås med, vara arbetslös, och mörkret gör att jag får väldigt mycket ångest och depression.

Eftersom ekonomin är dålig, kan jag heller inte göra mycket "roligt" och annorlunda för att må bättre.

Har ni något tips för att må bättre? 
    Jag söker jobb, men tror inte jag kommer få något jobb på ett bra tag, men jag vill verkligen försöka hålla igång mitt mående så att jag inte mår sämre och sämre med tiden. 

• Svar på tråden Ensam och ledsen
  • Anonym (Julen)

Har du familj eller släkt som du ska träffa nu på julen? I så fall har du ju något trevligt att se fram emot. 

Men annars då. Har du möjlighet att vara volontär någonstans? Vet inte om man får vara det när man är arbetslös, men annars tror jag på den idén. Att göra något för andra, träffa folk och göra något meningsfullt ? 

• Parlplattan

Rör du på dig regelbundet? 45 min löpning (eller rask promenad beroende på hur din kondition är) 3 gånger i veckan har lika stor bevisad effekt som antidepressiva läkemedel vid lätt till medelsvår depression. det hjälpte mig nått enormt mkt och nu 2 år senare är löpning en stor del av mitt liv som jag har börjat älska. Var kämpigt i början och det tar 5-6 veckor innan det ger resultat. Men håll i så hjälper det. 

• Anonym (Vänner)

På go friendly kan man hitta vänner. Är en app för tjejer som söker vänskap. Kanske kan vara något.

• Anonym (S)

Tack för era tips. Jag ska absolut tänka på att röra mer på mig.
    Gofriendly har jag provat förut, och det var rätt segt.

• Anonym (it's ok)

Se den här videon, särskilt de sista 3-5 minuterna. Lyssna ordentligt och ta till dig.

Sen har jag haft stor hjälp av bullet journaling och målplanering, särskilt på kortare sikt. Att ha ordning på livet, klara mål som man verkligen kan styra över, och så vidare hjälper mig mycket med måendet, för annars rinner livet liksom bara iväg för mig som är avskriven från arbetslivet. Men samtidigt får det inte bli för mycket, vidlyftigt och långsiktigt, så tre månader i taget fungerar jättebra för mig. Det är snart nyår, så du kan ju testa. JashiiCorrin på youtube är bra. Du kan skapa dina bullet journals digitalt, det gör jag.

• Jårdi

Tipsar också om träning samt att du har som rutin att komma ut på förmiddagen, typ promenad. jag tycker själv det hjälper mycket att få dagsljus. 

• Eurydike 87

Tror du är inne på rätt spår! Att vara aktiv är ofta viktigt för att må bra. Så här års finns ofta julmarknader att gå på. Ibland är det sång, uppträdanden och provsmakning. Studiecirklar finns ju också. Jag var själv med i en läsecirkel i många år och det var väldigt trevligt. Annars kanske du kan besöka en loppis, promenera i något fint område eller baka billigt julgodis. Det var det jag kom på just nu!

Svar på tråden Ensam och ledsen