Ni som hade arbetarklassföräldrar som föraktade "finkultur", påverkar det er negativt idag?
Mina föräldrar är bortgångna sedan några år, men jag har ändå svårt att frigöra mig från deras åsikter och attityder. Något av det värsta var deras (och särskilt min pappas) förakt mot allt som kunde räknas som "finkultur".
Min pappa hånade mig öppet för att jag t.ex. läste poesi och lyssnade på opera (det var "fisförnämt", jag låtsades bara att jag uppskattade det, jag ville leka att jag var fin, jag gjorde mig till etc. enligt honom, vid ett tillfälle när det var en operaföreställning på TV sa han att jag bara kollade på det för att det var lättklädda karlar där, men att jag ville få det till att jag var intresserad av finare orsaker, särskilt det sistnämnda sårande fruktansvärt), när jag hade varit på ett museum sa han att jag var en "mumrik", etc. etc..
Jag har fortfarande svårt att ge mig hän i sådana kulturupplevelser idag som rejält medelålders vuxen kvinna, för att jag hör de där orden eka för mitt inre öra när jag försöker. Är det någon som känner igen sig, har ni i så fall kunnat frigöra er från de attityderna som vuxna?