• Anonym (dream)

Någon mer med återkommande, jättetydliga drömmar om nätterna?

Med jämna mellanrum drömmer jag samma dröm. Den är jättestark och tydlig och jag har inga problem att minnas den.

Jag drömmer att jag är på väg in i skogen för en prommenad, strax utanför höghuset som jag bor i. På kullen ovanför huset ligger en gammal kyrkskola. En tonårsflicka leder några runt byggnaden, hon sjunger något, olika saker varje gång. Jag ser det och sen går jag in i skogen. När jag gått min prommenad i skogen kommer jag ut på andra sidan kyrkskolanm och istället för en större väg och flera hus, som i verkligheten, är allt under den kullen en sjö och gamla grejer på dess strand, båtar, fiskenät, mm. En av de där som tonårsflickan ledde runt sitter på en gammal parkbänk/bord, sån där ni vet. Jag sätter mig mitt emot honom, och jag vet att han är en amerikansk ungdomspastor. Jag liksom bara vet det. Ingen av oss säger något. När jag tittar åt ett annat håll i två sekunder försvinner han. Sen tittar jag mot sjön. Tonårsflickan är på väg förbi. Vid ett ställe står en bred bjälke som skymmer henne, antingen försvinner hon där helt, eller så förvandlas hon, efter bjälken, till en annan person. Sen är drömmen slut. Jag är dessutom medveten hela tiden om att det är en dröm.

Någon annan som har så där superstarka drömmar? Dela gärna.

• Svar på tråden Någon mer med återkommande, jättetydliga drömmar om nätterna?
  • Anonym (T)
    Anonym (dream) skrev 2025-12-23 16:31:25 följande:
    Nä, jag är just ingenting i drömmen. Jag liksom bara obesrverar den. Precis som nästan alla andra drömmar jag har. I natt drömde jag tex istället att jag hade två upplagor av ett gosedjur jag hade när jag var liten och jag undrade vilken som var den rätta, så jag ställde dem bredvid varandra, och då var den ena mindre, men de var lika stora när jag höll i dem.

Mina drömmar är oftast som om jag såg en film med mig själv i en av rollerna. Det är aldrig förstaperson.
    En undran bara, äter du antidepressiva? För de kan ju ta bort mycket av känslorna man annars skulle känna.

Gosedjur står ofta för tröst och trygghet och i din dröm verkar det vara viktigt för dig att det är ditt riktiga gosedjur. Vad symboliserar kyrkan och pastorer för dig? Det kan ju vara olika för olika personer, tex kan det också symbolisera andlighet trygghet och värme. Kan du ha något du försöker återknyta till från din barndom? Är du nyfiken på något nytt som innebär nya vägar, till något som legat under ytan? Drömmar om att något ligger under vatten kan betyda att det finns saker gömda i ens inre. 
  • Anonym (dream)
    Anonym (T) skrev 2025-12-23 19:55:30 följande:
    En undran bara, äter du antidepressiva? För de kan ju ta bort mycket av känslorna man annars skulle känna.

Gosedjur står ofta för tröst och trygghet och i din dröm verkar det vara viktigt för dig att det är ditt riktiga gosedjur. Vad symboliserar kyrkan och pastorer för dig? Det kan ju vara olika för olika personer, tex kan det också symbolisera andlighet trygghet och värme. Kan du ha något du försöker återknyta till från din barndom? Är du nyfiken på något nytt som innebär nya vägar, till något som legat under ytan? Drömmar om att något ligger under vatten kan betyda att det finns saker gömda i ens inre. 
    Nej, inga antidepressiva.

Helt ärligt så tror jag inte ett dugg på sånt där. Hjärnan är en konstig varelse som passar på att göra konstiga saker medan jag sover. Inte mer med det.
  • Anonym (D)
    Anonym (Hmmm) skrev 2025-12-23 01:06:00 följande:

När jag lägger av alkohol så drömmer jag/ vaknar av en massa olika skit.
    Sonen står i sovrummet och pratar med mig, han duschar, det ringer på dörren och min särbo ligger bredvid mig.
    Finns fler exempel men bara det är skitjobbigt...
    I förra veckan trodde jag att pojkfan duschade klockan 03.00.
    Jag hör billarm eller att någon går på altanen ö- helt sjukt!!!

Alkohol gör det lättare att somna, men senare på natten får man sämre sömn och för lite drömmar. Antagligen försöker din kropp ta igen den brist på drömsömn som du har fått när du tidigare har sovit med alkohol i kroppen.

Vill man förbättra sin sömn och känner sig stressad och orolig, så är det bättre att avstå från alkohol och dricka något te utan koffein (som rött te t.ex.) eller kaffe utan koffein på kvällen.

Sedan kan man ta lite Valeriana eller Aschwagandha om man vill ha lugn i kroppen. Det kan ta lite längre tid att somna, men sömnen blir av bättre kvalitet och de bråkiga drömmarna lugnar ner sig när man får drömma lagom mycket, utan alkohol.
  • Anonym (Rök)

Jag har börjat drömma ibland om stora skorstenar som sitter på fabriker och liknande. Det kommer alltid rök från dem och de brukar finnas i stan där jag tittar på dem. Ibland funderar jag på att det är dåligt för luften och ibland bara finns de i bakgrunden. Började drömma det för typ ett  ett halvt år sedan 

• Anonym (D)

Hade en i tonåren som var väldigt stark och som jag kom ihåg precis allt på efteråt. Vilket jag aldrig gör annars. En del av de personer som var med i drömmen har jag efteråt förstått representerade delar av mig själv. 

Tror att drömmar är djupt personliga och inte kan tolkas efter enkla regler. 

• Anonym (Sjukhus)

Jag drömmer ofta om att jag går vilse i en stor byggnad, oftast ett väldigt stort sjukhus. Jag frågar läkare och sköterskor jag möter om vägen ut, men går bara ännu mer vilse och rummen är hur många som helst. Till sist brukar jag bli instängd i ett litet rum och dörrar och fönster försvinner, varpå jag vaknar i panik av cellskräck.

Ofta drömmer jag också att jag tar hissen i ett stort varuhus och den bara fortsätter längre och längre ner eller längre och längre upp utan att stanna. Även då vaknar jag av panik och cellskräck.

En annan återkommande dröm är att jag fortfarande bor kvar i föräldrahemmet och mamma och hennes man är arga och frustrerade över att jag inte lyckas så någon egen bostad. De super upp hushållspengarna så att det inte räcker till mat till oss barn (riktigt så illa var det inte när jag bodde hemma, men alkoholproblem fanns).

Återkommande drömmar sägs vara något man ska ta på allvar, eftersom det betyder att något är fel i ens liv som man måste försöka jobba på att rätta till, för att drömmarna ska försvinna.

• Anonym (D)
    Anonym (M) skrev 2025-12-22 22:50:53 följande:

Intressant dröm TS! Har du någon egen teori om vad den handlar om? Kan tonårsflickan till exempel vara du? 

Jag drömmer ofta att jag är tillbaka i min första lägenhet som jag bodde i för cirka 30 år sedan. Det var en liten etta och jag har flyttat flera gånger sedan dess. 

Jag drömmer inte om de andra lägenheterna som jag har bott i utan bara den. 

I min dröm upptäcker jag ibland flera rum i den lilla ettan. Jag känner även en oro över att någon annan kanske också bor där, som om jag inte riktigt har lov att bo där. 

En annan återkommande dröm är att jag har bytt min nuvarande lägenhet till en annan lägenhet i ett annat område och ångrar mig jättemycket. 

Jag har fortfarande inte kommit på vad det handlar om. 

Fler rum, fler nya möjligheter för dig att vara på och/eller nya sidor av dig själv?

Vi andra kan bara gissa, för drömmar är personliga och vad de symboliserar är också personligt. 
  • Anonym (D)
    Anonym (Konstig med riddare) skrev 2025-12-23 01:55:54 följande:

Jag drömmer en konstig dröm. Jag har nattlinne på mig och jag sitter på en häst. Nån ger mig sköld, lans och svärd. Typ som torneringen i Ivanhoe. Men jag har ingen rustning och försöker förklara att jag är tjej, jag har ingen rustning, jag vill inte göra det här nen ingen lyssnar och jag måste. 

Så gör jag så gott jag kan men flyger ur sadeln när jag träffas av lansen (ofta på skölden) sen vaknar jag.

Vild gissning: Behöver du klara svåra saker i vardagen som du inte är helt rustad för?
  • Anonym (D)
    Anonym (Sjukhus) skrev 2025-12-23 20:56:50 följande:

Jag drömmer ofta om att jag går vilse i en stor byggnad, oftast ett väldigt stort sjukhus. Jag frågar läkare och sköterskor jag möter om vägen ut, men går bara ännu mer vilse och rummen är hur många som helst. Till sist brukar jag bli instängd i ett litet rum och dörrar och fönster försvinner, varpå jag vaknar i panik av cellskräck.

Ofta drömmer jag också att jag tar hissen i ett stort varuhus och den bara fortsätter längre och längre ner eller längre och längre upp utan att stanna. Även då vaknar jag av panik och cellskräck.

En annan återkommande dröm är att jag fortfarande bor kvar i föräldrahemmet och mamma och hennes man är arga och frustrerade över att jag inte lyckas så någon egen bostad. De super upp hushållspengarna så att det inte räcker till mat till oss barn (riktigt så illa var det inte när jag bodde hemma, men alkoholproblem fanns).

Återkommande drömmar sägs vara något man ska ta på allvar, eftersom det betyder att något är fel i ens liv som man måste försöka jobba på att rätta till, för att drömmarna ska försvinna.

Vild tolkning: Kan du vara vid någon slags vägskäl/vilsenhet i ditt liv och behöver fundera på var du befinner dig nu och vägen framåt? En diskussion som du kanske behöver stöd i av kurator eller en diakon i verkliga livet?
  • Anonym (Sjukhus)
    Anonym (D) skrev 2025-12-23 21:11:42 följande:
    Vild tolkning: Kan du vara vid någon slags vägskäl/vilsenhet i ditt liv och behöver fundera på var du befinner dig nu och vägen framåt? En diskussion som du kanske behöver stöd i av kurator eller en diakon i verkliga livet?
    Jag har psykologkontakt och det stämmer att jag står vid ett vägskäl i mitt liv, så sett att jag är inne i en proggressiv fas där jag försöker lära mig se vissa saker på ett nytt sätt. Jag har länge varit "färgad" av min barndom och uppväxt, som var svår, med mycket alkohol och drickande i hemmet, varför jag tidigt fick ta ett stort ansvar. Men min utveckling handlar numer om att försöka omvärdera hur jag ser på saker och andra människor och lära mig kunna hejda häftiga känslor, ta två steg tillbaka och försöka reagera annorlunda och fundera över hur jag kan lösa situationer på bästa sätt.
  • Anonym (D)
    Anonym (Sjukhus) skrev 2025-12-23 21:36:56 följande:
    Jag har psykologkontakt och det stämmer att jag står vid ett vägskäl i mitt liv, så sett att jag är inne i en proggressiv fas där jag försöker lära mig se vissa saker på ett nytt sätt. Jag har länge varit "färgad" av min barndom och uppväxt, som var svår, med mycket alkohol och drickande i hemmet, varför jag tidigt fick ta ett stort ansvar. Men min utveckling handlar numer om att försöka omvärdera hur jag ser på saker och andra människor och lära mig kunna hejda häftiga känslor, ta två steg tillbaka och försöka reagera annorlunda och fundera över hur jag kan lösa situationer på bästa sätt.
    Så bra, utifrån din beskrivning av drömmen fick jag fantasier om att det slutna rummet och hissen som bara fortsatte neråt, betydde att du inte vet hur du kan styra ditt liv, inte hittar rätt, utan är fast utan att ha en bra väg framåt. 

Det kan ta tid att klura ut vad man behöver och vill, ta den tid som du behöver till det. Det är viktigt. 
Svar på tråden Någon mer med återkommande, jättetydliga drömmar om nätterna?