• Anonym (Johanna)

Dissad av kille

Hej

Jag har en kollega som jag klickat bra med på jobbet, vi dras till varandra i fikarummet och har ofta saker att prata om, kunnat öppna upp om allt möjligt. Han är ett par år yngre.

På julfesten (där vi umgicks större delen av kvällen) fick jag lite feeling och berättade att jag gillar honom lite mer än som en vän . Han blev då genast ganska stel och sa att han inte tänkt i de banorna i princip.
    och blev undflyende.

kändes såklart rätt jobbigt, och har nu börjat (över)analysera lite 
    särskilt att som tjej bli dissad av en kille, visst detta förekommer ju men ändå .

hur hade du kille reagerat om kvinnlig vän gjort detta, är det rent av obehagligt om du själv inte känner samma? Finns chans att behålla vänskapen ändå? Har jag skämt ut mig totalt? 

• Svar på tråden Dissad av kille
  • Anonym (H)

Är det skillnad att som tjej bli dissad av en kille än tvärtom?

I övrigt, det skulle bero på hur hon agerade därefter, om hon låtsas som samtalet aldrig hänt skulle jag inte ha några problem att fortsätta som tidigare.

• Anonym (Ö)
    Anonym (H) skrev 2025-12-20 17:01:15 följande:

Är det skillnad att som tjej bli dissad av en kille än tvärtom?

I övrigt, det skulle bero på hur hon agerade därefter, om hon låtsas som samtalet aldrig hänt skulle jag inte ha några problem att fortsätta som tidigare.

Nej, det är ingen skillnad.
  • Anonym (F)

Om en kvinnlig kollega hade sagt så till mig så hade jag känt mig obekväm på jobbet efter det. Det är ju så väldigt ovanligt att en kvinna berättar om sina känslor på det sättet, så om det väl händer är det verkligen anmärkningsvärt. Om vi hade jobbat tillsammans i något projekt så hade det känts krystat. Det hade varit omöjligt att umgås lika avslappnat i fikarummet.

Vidare så hade jag känt dåligt samvete för att jag inte känner lika för henne. Jag hade känt att jag bidrar till smärta hos henne, när hon inte kan få den man som hon har känslor för.

Om det hade gällt en kvinnlig vän som jag inte jobbar tillsammans med så hade jag varit motvillig till att träffas. Jag hade känt mig nervös och spänd när jag vet vad hon känner för mig.

Det är fel att säga att du har skämt ut dig totalt. Du var modig och satsade allt på ett kort, när du tog steget att berätta om dina känslor, men förlorade. Om det går att rädda vänskapen nu kan jag inte uttala mig om i ditt fall, men om detta hade hänt mig så hade det varit svårt.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Johanna) skrev 2025-12-20 16:21:18 följande:
    Dissad av kille

Hej

Jag har en kollega som jag klickat bra med på jobbet, vi dras till varandra i fikarummet och har ofta saker att prata om, kunnat öppna upp om allt möjligt. Han är ett par år yngre.

På julfesten (där vi umgicks större delen av kvällen) fick jag lite feeling och berättade att jag gillar honom lite mer än som en vän . Han blev då genast ganska stel och sa att han inte tänkt i de banorna i princip.
    och blev undflyende.

kändes såklart rätt jobbigt, och har nu börjat (över)analysera lite 
    särskilt att som tjej bli dissad av en kille, visst detta förekommer ju men ändå .

hur hade du kille reagerat om kvinnlig vän gjort detta, är det rent av obehagligt om du själv inte känner samma? Finns chans att behålla vänskapen ändå? Har jag skämt ut mig totalt? 

Han kanske har partner?? Måste ni ragga på manliga kollegor håll jobb professionellt och hitta någon utanför jobbet 
  • Anonym (Överlag)

Överlag är det enklare för kvinnor att hitta någon. I det här fallet kanske din kollega inte vill inleda något på sin arbetsplats 

• Anonym (Hmmm..,,)

Personligen hade jag undvikit dig i hans lägenhet. Det kan tyvärr inte bli som innan efter ett sånt uttalande. Har "förlorat" många manliga vänner av den anledningen. 
    Trist, men var som vanligt du så kanske det lägger sig med tiden.

Svar på tråden Dissad av kille