• Anonym (grod hjul)

Svårt att veta vad man ska äta i julstöket

Nu tändas tusen juleljus, jorden snurrar runt, och jag är redan alldeles slut av att navigera julstök för 20 och mat till 5 pers. Det hjälper väl inte att jag har en npf-diagnos och lätt blir just utmattad och öveväldigad.

Det är ständig rörelse och ständiga projekt på gång, köket ser ut som ett boombnedslag med köttfärs och sirap och mandlar och pepparkaksdegar och använda kastruller och högar av juldukar och strykbrädor fan och hans moster och kommer tydligen så vara. Att komma åt ett hörn att faktiskt laga mat i verkar omöjligt. 

Hur gör ni andra med maten så här dagarna före jul?

• Svar på tråden Svårt att veta vad man ska äta i julstöket
  • Anonym (Sockerbagerskan)

Vi äter lite, eller helt andra saker än julmat nu så man får bli sugen igen. Har redan ätit tre julbord i december...

Idag blev det indisk takeaway då vi dels skulle köra några varv och dels julstöka. Tar kanske ett par småtomater och något kex med ost och oliver ikväll bara.

Imorron blir det springa en mil, sen ett par ägg och kaffe och mer julbak.

• Anonym (grod hjul)
    Dexter dot com skrev 2025-12-20 18:02:06 följande:

Skulle aldrig fixa att inte göra klart och röja upp efteråt så här lagas det mat som vanligt.

Det är väl det där med "göra klart", särskilt i relation till "i tid till att det kan lagas mat innan barnen är kräk-hungriga" som inte verkar funka så bra. 

Nu har de i alla fall beställt mat för 200+ kr portionen. Ok att vi har pengar, va, men ändå.
  • Anonym (A)
    Anonym (grod hjul) skrev 2025-12-20 18:14:49 följande:
    Det är väl det där med "göra klart", särskilt i relation till "i tid till att det kan lagas mat innan barnen är kräk-hungriga" som inte verkar funka så bra. 

Nu har de i alla fall beställt mat för 200+ kr portionen. Ok att vi har pengar, va, men ändå.
    Oj, det var dyrt.
  • Anonym (grod hjul)
    Anonym (A) skrev 2025-12-20 19:56:08 följande:
    Oj, det var dyrt.
    Ja, håller med.
  • Dexter dot com
    Anonym (f) skrev 2025-12-20 18:07:49 följande:
    Men om projekt ständigt pågår och ytorna är upptagna som TS säger är det inte säkert att det inte jobbas efter förmåga att faktiskt hålla efter. Att det kan brista i ork eller plats i diskstället är ok det med. 
    Självklart är det ok om man trivs att ha det så vilket TS inte verkar göra och inte jag heller. Att behöva beställa mat för 200kr/person för att det inte finns ett rent hörn i köket att slå ihop nåt enkelt att äta verkar oplanerat & ostrukturerat . 
  • Dexter dot com
    Anonym (grod hjul) skrev 2025-12-20 18:14:49 följande:

Då hade dom fått ta en smörgås för att stå sig tills maten var klar :) Att ha färdig mat i frysen att ta upp är ju annars otroligt smidigt.
  • Anonym (Em)
    Anonym (grod hjul) skrev 2025-12-20 17:05:53 följande:
    Svårt att veta vad man ska äta i julstöket

Nu tändas tusen juleljus, jorden snurrar runt, och jag är redan alldeles slut av att navigera julstök för 20 och mat till 5 pers. Det hjälper väl inte att jag har en npf-diagnos och lätt blir just utmattad och öveväldigad.

Det är ständig rörelse och ständiga projekt på gång, köket ser ut som ett boombnedslag med köttfärs och sirap och mandlar och pepparkaksdegar och använda kastruller och högar av juldukar och strykbrädor fan och hans moster och kommer tydligen så vara. Att komma åt ett hörn att faktiskt laga mat i verkar omöjligt. 

Hur gör ni andra med maten så här dagarna före jul?

Huh, vilken mardröm! 

När mitt ex spårade ur med stök och matlagning körde jag och barnen micromat framför tv:n. Fick kompensera för hans kaos och inte generera mer disk. Han trivdes i projekten men jag mådde väldigt dåligt i den bristande planeringen och strukturen. Nu lever jag med en man som är hans motsats tack o lov. Här görs en sak i taget och det plockas undan löpande så vi hamnar aldrig i den där situationen.
  • Anonym (Em)
    Anonym (f) skrev 2025-12-20 18:07:49 följande:
    Men om projekt ständigt pågår och ytorna är upptagna som TS säger är det inte säkert att det inte jobbas efter förmåga att faktiskt hålla efter. Att det kan brista i ork eller plats i diskstället är ok det med. 
    Som jag ser det så har man tagit sig vatten över huvudet då. Bättre att planera efter sin förmåga. 
  • Anonym (Vegetarisk)

Blir en vegetarisk jul för mig i år. Tycker numer att man lessnar på jilmaten redan efter första julbordet. Förstår inte folk som prompt ska sitta och svulla i sig en massa julmat under julhelgen, så de blir så bukstinna och feta att de inte orkar röra på sig. Sen ska de ut och motionera i Januari för att försöka bli smidiga och slanka igen,så patetiskt.

Själv föregår jag med "gott exempel" och äter bara sallad och några skinkmackor under julen. Sen kan alla andra sitta där bukstinna och feta medan jag har tänkt mig för innan :)

Julbordet är ett onödigt överdåd som vi inte behöver. Skänk maten åt de hemlösa istället..

• Anonym (A)
    Anonym (Em) skrev 2025-12-21 13:47:02 följande:
    Som jag ser det så har man tagit sig vatten över huvudet då. Bättre att planera efter sin förmåga. 
    Precis, planering är a och o.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Vegetarisk) skrev 2025-12-21 14:03:51 följande:

Blir en vegetarisk jul för mig i år. Tycker numer att man lessnar på jilmaten redan efter första julbordet. Förstår inte folk som prompt ska sitta och svulla i sig en massa julmat under julhelgen, så de blir så bukstinna och feta att de inte orkar röra på sig. Sen ska de ut och motionera i Januari för att försöka bli smidiga och slanka igen,så patetiskt.

Själv föregår jag med "gott exempel" och äter bara sallad och några skinkmackor under julen. Sen kan alla andra sitta där bukstinna och feta medan jag har tänkt mig för innan :)

Julbordet är ett onödigt överdåd som vi inte behöver. Skänk maten åt de hemlösa istället..

Grinchen. För andra är traditioner viktiga.
  • Anonym (Vegetarisk)
    Anonym (Em) skrev 2025-12-21 14:30:22 följande:
    Grinchen. För andra är traditioner viktiga.
    Ja, det är en verkligt fin tradition julen, då folk ska försöka vara lite extra snälla och tänka på andra. De flesta gör dock inte det utan tänker bara på att göda sina feta magar. Skulle en hemlös komma och knacka på julfirar-svenssons dörr för att be om lite mat skulle svensson bestänt avvisa henom.
  • Anonym (P)

Ärtsoppa och våfflor. Finns färdig våffelmix när man är stressad.
    Julkorv, eventuellt redan färdig kål och så potatis. Skippar just julkorven sedan i juldagarna.

Ungsomelett tillsammans med stekt potatis som blivit över sedan tidigare.

Man kan koka mycket rotfrukter och ovanjordsgrönsaker och sedan steka upp dem vid behov och äta något proteinrikt till det. 

• Anonym (Ensam)

Jag gör ingenting?

Typ städar lite och gör fint men ingen större skillnad mot andra dagar känner jag. Tänkte köpa en vildsvinstek kanske och lite julig mat men inte spendera så mycket på det. Fått ett ljus från jobbet jag ska tända.

• Anonym (Em)
    Anonym (Vegetarisk) skrev 2025-12-21 14:38:20 följande:
    Ja, det är en verkligt fin tradition julen, då folk ska försöka vara lite extra snälla och tänka på andra. De flesta gör dock inte det utan tänker bara på att göda sina feta magar. Skulle en hemlös komma och knacka på julfirar-svenssons dörr för att be om lite mat skulle svensson bestänt avvisa henom.
    Alla jag känner är måna om nära och kära och många bryr sig också om fattiga och ensamna människor till jul. Tycker att du har en missvisande bild men det säger kanske något om vilka du omges av. Sorgligt.
Svar på tråden Svårt att veta vad man ska äta i julstöket