• Anonym (Steffe)

Min partners ex styr vårt liv

Är sedan något år tillbaka tillsammans med en kvinna som har barn med en annan man. Vi har det ofta bra men så fort han säger något blir det som lag för henne. Hon tror på allt han säger och hon gör precis allt han säger. Det är typ att hans ord är hennes lag. Börjar bli så trött på detta. Ibland känns det lika bra att hon flyttar ihop med honom igen. Jag har sagt det till henne men hon fattar inte och säger att hon inte har några känslor för honom.

• Svar på tråden Min partners ex styr vårt liv
  • Anonym (Hmm..,,,)

Eller så är det så enkelt att hon känner honom väl, har valt att skaffa barn med honom och tycker att hans åsikter låter klokt?

• Anonym (Bbb)

Kan du ge exempel?

• Dexter dot com

Det kan ju vara så enkelt att hon håller med honom och jag ser inte hur det på något sätt skulle vara dåligt.

• Anonym (Steffe)

Det största problemet är att han är extremt impulsiv och inte kan planera. Då ska hon alltid rycka ut och ?rädda? situationen. Sedan ljuger han mycket och kommer med konstiga ursäkter och hon tror på allt hon säger. Att det ska vara så svårt för henne att låta denne 40 åriga man försöka vara vuxen och ta ansvar är vad som irriterar mig. Hon beter sig som att hon är hans mamma och är överbeskyddande och ursäktande för alla hans handlingar och nu pratar jag inte om deras gemensamma barn..

• Anonym (A)

Pratat med henne i lugn och ro om saken.

• Anonym (Salome)

Det kan vara så att han har hotat henne och hotat bete sig illa mot barnen så mycket under deras relation att hon inte vågar annat för att försöka hålla friden. Normalt empatiska mammor vill inte att barnen ska drabbas pga de vuxnas bråk.

Eller så har hon bara resignerat och vet att han är en rörig klydderöv som inte kan bättre, och har svårt att släppa det för i så fall blir ju barnens aktiviteter och sociala liv lidande innan de är stora nog att komma ihåg och förbereda saker själva.

Ingen mamma vill bli den vars barn inte har luciakläder, inte har övat på sånghäftet till skolavslutningen eller inte har matsäck på utflykten. För oavsett vem som har glömt så är det vanligen hon som kommer att få den sociala skulden och förebrående blickar /kommentarer av omgivningen.

• Anonym (f)
    Anonym (Steffe) skrev 2025-12-21 11:15:28 följande:

Det största problemet är att han är extremt impulsiv och inte kan planera. Då ska hon alltid rycka ut och ?rädda? situationen. 

Om dessa situationer påverkar barnen, vad ska hon annars göra?
Svar på tråden Min partners ex styr vårt liv