Barn med autism och intellektuell funktionsnedsättning
Hej alla föräldrar med erfarenhet. Jag behöver verkligen råd och tankar från er som varit i liknande situation.
Min son fick sina diagnoser när han var 6,5 år. Han hann börja i förskoleklass som han faktiskt trivdes i. Han blev accepterad av barnen och fick väldigt fin kontakt med pedagogerna. Han läser integrerad.
Förskoleklassen och början av årskurs 1 fungerade bra. Sedan behövde vi tillfälligt flytta hemifrån på grund av stambyte i huset och bodde cirka åtta veckor hos min svärmor. Under den tiden förändrades hans rutiner helt.
För ungefär tre till fyra veckor sedan började vi få samtal från skolan om att han får kraftiga utbrott och skriker. Flera vuxna försöker stoppa honom men det går inte. Hittills har vi fått fyra samtal och blivit ombedda att hämta honom varje gång.
Skolan har länge varit negativ till samarbete och har tryckt på att han borde byta skola från den privata skola han går i. För oss väger det väldigt tungt att han älskar sina kompisar och sina pedagoger. Därför har vi hela tiden önskat att undervisningen ska anpassas efter hans behov i stället.
Nu säger skolan att det inte går alls och att de inte vet vad de ska göra. När jag ifrågasätter detta får jag höra att han går i ettan och att de måste ställa krav och att om han inte gillar kraven så blir han arg.
Jag har pratat mycket med min son och försiktigt frågat om han skulle kunna tänka sig en annan skola med ny miljö och mer anpassningar. Han vägrar helt och säger att han då inte kommer gå till skolan alls.
Vi har kopplat in habiliteringen som har gett skolan många konkreta tips, men dessa har inte hunnit utvärderas på grund av jullovet. Vi flyttade dessutom hem igen förra veckan och jag hoppas innerligt att jullovet ska ge honom lugn och att han kan komma tillbaka till skolan som tidigare.
Jag har även varit i kontakt med BUMM. Läkaren där menar att detta sannolikt handlar om ångestreaktioner och att man eventuellt kan testa Atarax, men att prover behöver tas först.
Jag lever med konstant ångest just nu och sover väldigt dåligt. Det här tär enormt på mig. Jag står mellan en skola som han älskar och trivs i, men där pedagogerna nu rekommenderar anpassad skola.
Borde vi testa Atarax eller borde vi byta skola och ta risken att han börjar hata skolan helt? Just nu vill han till skolan varje dag och frågar hur många dagar det är kvar tills han får gå dit igen. Hans mentor är dessutom hans absolut viktigaste trygghet och favoritperson.
Jag är så tacksam för alla råd, erfarenheter och tankar