• Anonym (Vad är good enough??)

Känslan av att aldrig leva upp till egna ambitioner och standard

Jag börjar med förutsättningarna. Det finns risk att det här blir både rörigt och långt. Jag är väl medveten om var jag skriver och att kritikerna aldrig är långt borta. Om du bara har dumma eller nedsättande saker att säga behöver du inte räkna med att jag svarar eller kommenterar det. Det finns inget kritiskt eller dömande du kan framföra som jag inte redan har sagt till mig själv 100 gånger om.

Jag vet inte om jag är ute efter något särskilt eller om jag bara behöver skriva det ur mig. Undrar om det är någon mer som känner igen sig i upplevelsen och känslan att typ aldrig leverera påpekar den nivå man själv anser är rimlig och skulle vilja. Samtidigt så ger hela ens omgivning hela tiden dig ursäkter och säger åt en att det inte är så konstigt och att det handlar om att själv sätta ribban för högt. Man måste sikta på good enough är det många jag säger. Jag kan själv hålla med om detta när jag pratar med någon annan, men när det gäller mig själv vet jag inte vad good enough är. Jag har bara uppfattningen att det jag gör är undermåligt (både privat och i yrket). Varenda dag tänker jag på fullt allvar att idag ska jag minsann....och jag ska inte fastna i alla möjliga distraktioner. 4 timmar senare står jag där och reflekterar att jag gjort exakt allt det jag föresatt mig att jag inte skulle fastna i den här gången. Jag är konstant stressad över alla saker jag skulle både behöva göra och vilja göra. Skammen och det dåliga samvetet även att aldrig komma vidare ska vi inte tala om. Det mest frustrerande är att jag vet att jag inte är dum men trots att det inte känns som rocket science att göra upp en plan och sedan bara följa den så misslyckas jag gång på gång på gång. Jag har ett hyfsat bra betalt jobb men usel ekonomi. Jag har egentligen en massa tid varannan vecka men får inget gjort. Jag upplever att saker låser varandra.....jag kan inte göra x före y, men jag kan inte göra y före z, som jag inte kan göra före typ hela alfabetet så jag kommer aldrig igång och fastnar istället på att försöka göra den perfekta planen istället. Medan andra kommer igång och försöka lägga pusslet ägnar jag mig i evigheter att sortera bitarna på olika vis, för att sedan komma på att det nog var en dålig sortering och att jag behöver sortera om dem på något annat vis. Under tiden matar ju livet på med fler och fler pussel varpå stressen över att aldrig få saker ur händerna ökar.

Hur börjar man, hur kommer man igång och hur hittar man good enough? Jag kan få enstaka perioder av stark motivation och energi och då händer det en del, men det varar inte så länge och jag fastnar i att övertänka precis allt vilket håller på att driva mig fullständigt galen. Jag vill göra allt perfekt men eftersom jag inte har klart för mig vad som är perfekt når jag aldrig dit eller kan ta ut strategier för det. Istället blir det oavslutat. Jag skulle nog kunna hålla på i evighet att försöka beskriva olika saker/områden där det blir så och jag tänker att jag sviker alla runtom mig. Om någon känner igen sig i det jag skrivit får man gärna dela med sig av tankar, erfarenheter, eventuella lifehacks.

Var gärna snälla mot varandra om någon annan skriver något du tycker helt annorlunda om.

• Svar på tråden Känslan av att aldrig leva upp till egna ambitioner och standard
  • Anonym (Helikopter)

Jag har lite av samma problem, och rätt ofta är det så att man har för många saker på sina listor då. Vad jag gör:

1. Tar det mindre än 5 minuter att göra saken som någon ber om eller ett mail kräver, gör det direkt och bli av med det.

2. Om bara dina 5-minutersgrejer tar upp flera timmar av din dag så har du kanske för mycket att göra =>tala med chef.

3. Boka av personlig tid i din kalender för att göra saker som kräver sammanhängande tid istället för att hatta runt med någon uppgift en kvart och sen stänga ner alltihop för att springa på möte. Ibland kan det vara mer produktivt att sitta kvar en timma extra när dagen är slut och man får vara ifred, och istället gå tidigare på fredagen eller så.

4. Skaffa dig ett trafikljus- t.ex. grön/gul/röd boll som du kan sätta på ditt skrivbord eller skärm (det finns även elektroniska sådana) för att visa om du är okej med att folk kommer och stör dig fysiskt eller ej. Grönt är fritt fram, gult betyder "OK om det är viktigt men kan du lägga ett mail eller på Teams så gör hellre det" och rött betyder "låt mig vara och kommunicera på annat vis eller sätt ett möte senare för jag jobbar fokuserat/ mot hård deadline just nu".

5. Prioritera det som din chef prioriterar/sätter som mål för dig eller avdelningen. Skit i att göra klart saker ingen frågar efter, rapportera inte på saker som den som krävt in informationen aldrig läser eller ger dig återkoppling på. Ibland kommer tillfälliga sådana krav på en stor arbetsplats men vi som är gamla i gamet vet att det kanske inte blir så långvarigt, och att bossarna ändå inte hinner med.

6. Skapa vid behov ett årshjul. Har du periodiska uppgifter som alltid förekommer, boka av vissa dagar till dem i förväg för att minska stress. Eller bara gör en summering i antal dagar/månad som går bort på fasta möten, aktiviteter och "ordning och reda" och visa din chef hur mycket av din tid som faktiskt är tillgänglig för annat, eller ej. Ett vanligt fel är att man inte håller reda på tid som går till framåtplanering, tidrapportering, utvärdering och arkivering, t.ex. 

7. Ha inte mer än 4 möten per dag om du inte är chef. Försök tacka nej om det kommer fler eller be att de lägger det på ett bättre sätt. Ifrågasätt om du behöver vara på vissa möten- ibland räcker kanske några rapportrader i mailen eller att du lyssnar passivt från din plats och kan jobba med annat under tiden.

8. Sortera ner dina mail och töm inboxen vid årsskifte och innan semester. Istället för att ta dem i ordning, filtrera på person eller ämne och hantera allt från en viss person eller visst projekt på en gång.

9. Oroa dig inte för mycket över saker som kommer i mailen. Är det viktigt kommer du att bli påmind, är det superviktigt kommer någon att ringa om det eller tala med dig personligen. Det första jag gör när jag kommer åter från semestern är att slänga allt i inboxen i Deleted, för det som är viktigt kommer folk att skicka igen (eller kan du leta upp det) och alla köper att man säger "förlåt, såg det nog inte för jag fick så mycket mail under semestern."

10. Sitt inte längre än 45-60 minuter åt gången- ta en bensträckare för att hålla fokus och få bättre syresättning om du inte har möten att gå till som löser det problemet.

11. Hoppa inte på alla sociala puckar på arbetsplatsen om du lätt blir splittrad. Du kanske inte ska vara både facklig, fixa julfesten, ta praktikanter och organisera den årliga innebandyturneringen.

12. Lär dig att se det du har gjort när du går hem istället för det som är kvar. Belöna dig lite när du har kommit till 75% av en stor uppgift, om det nu krävs en skumtomte, ett bastubad eller en sushitallrik på kvällen vet inte jag men hitta på något som får din hjärna motiverad, men helst inte har för mycket kalorier. Flört

• Anonym (Vad är good enough??)
    Anonym (Helikopter) skrev 2025-12-21 16:55:41 följande:

Jag har lite av samma problem, och rätt ofta är det så att man har för många saker på sina listor då. Vad jag gör:

1. Tar det mindre än 5 minuter att göra saken som någon ber om eller ett mail kräver, gör det direkt och bli av med det.

2. Om bara dina 5-minutersgrejer tar upp flera timmar av din dag så har du kanske för mycket att göra =>tala med chef.

3. Boka av personlig tid i din kalender för att göra saker som kräver sammanhängande tid istället för att hatta runt med någon uppgift en kvart och sen stänga ner alltihop för att springa på möte. Ibland kan det vara mer produktivt att sitta kvar en timma extra när dagen är slut och man får vara ifred, och istället gå tidigare på fredagen eller så.

4. Skaffa dig ett trafikljus- t.ex. grön/gul/röd boll som du kan sätta på ditt skrivbord eller skärm (det finns även elektroniska sådana) för att visa om du är okej med att folk kommer och stör dig fysiskt eller ej. Grönt är fritt fram, gult betyder "OK om det är viktigt men kan du lägga ett mail eller på Teams så gör hellre det" och rött betyder "låt mig vara och kommunicera på annat vis eller sätt ett möte senare för jag jobbar fokuserat/ mot hård deadline just nu".

5. Prioritera det som din chef prioriterar/sätter som mål för dig eller avdelningen. Skit i att göra klart saker ingen frågar efter, rapportera inte på saker som den som krävt in informationen aldrig läser eller ger dig återkoppling på. Ibland kommer tillfälliga sådana krav på en stor arbetsplats men vi som är gamla i gamet vet att det kanske inte blir så långvarigt, och att bossarna ändå inte hinner med.

6. Skapa vid behov ett årshjul. Har du periodiska uppgifter som alltid förekommer, boka av vissa dagar till dem i förväg för att minska stress. Eller bara gör en summering i antal dagar/månad som går bort på fasta möten, aktiviteter och "ordning och reda" och visa din chef hur mycket av din tid som faktiskt är tillgänglig för annat, eller ej. Ett vanligt fel är att man inte håller reda på tid som går till framåtplanering, tidrapportering, utvärdering och arkivering, t.ex. 

7. Ha inte mer än 4 möten per dag om du inte är chef. Försök tacka nej om det kommer fler eller be att de lägger det på ett bättre sätt. Ifrågasätt om du behöver vara på vissa möten- ibland räcker kanske några rapportrader i mailen eller att du lyssnar passivt från din plats och kan jobba med annat under tiden.

8. Sortera ner dina mail och töm inboxen vid årsskifte och innan semester. Istället för att ta dem i ordning, filtrera på person eller ämne och hantera allt från en viss person eller visst projekt på en gång.

9. Oroa dig inte för mycket över saker som kommer i mailen. Är det viktigt kommer du att bli påmind, är det superviktigt kommer någon att ringa om det eller tala med dig personligen. Det första jag gör när jag kommer åter från semestern är att slänga allt i inboxen i Deleted, för det som är viktigt kommer folk att skicka igen (eller kan du leta upp det) och alla köper att man säger "förlåt, såg det nog inte för jag fick så mycket mail under semestern."

10. Sitt inte längre än 45-60 minuter åt gången- ta en bensträckare för att hålla fokus och få bättre syresättning om du inte har möten att gå till som löser det problemet.

11. Hoppa inte på alla sociala puckar på arbetsplatsen om du lätt blir splittrad. Du kanske inte ska vara både facklig, fixa julfesten, ta praktikanter och organisera den årliga innebandyturneringen.

12. Lär dig att se det du har gjort när du går hem istället för det som är kvar. Belöna dig lite när du har kommit till 75% av en stor uppgift, om det nu krävs en skumtomte, ett bastubad eller en sushitallrik på kvällen vet inte jag men hitta på något som får din hjärna motiverad, men helst inte har för mycket kalorier. Flört

Det är absolut en del av det, för många saker på listan. Det skapar i sig ett moment 22 eftersom den hela tiden växer pga det tar för lång tid att göra färdigt saker. Tack för många bra och väldigt konkreta tips 🙂
  • Anonym (Abc)

Den flitiga och nogrannas dilemma. Ju bättre man arbetar ju mer grejer lägger dem på en Och sen sitter man där med adrenalinet pumpandes och förbannar sig själv för man inte reder ut det. Trots att man har dubbelt så mycket på sitt bord kontra ens kollegor.

Ibland måste man bara säga nej. Och det räcker att läsa igenom mailet en gång. Eller den där filen. Den får duga om du checkat datan en gång.

Jag har alltid varit stolt över arbetet jag utfört på jobbet. Det gör jag bra. Men hemma är det svårt när jag renoverar och liknande. Jag är djupt självkritiskt. Men ibland måste man bara acceptera att de som besöker ens hem inte ser de fel du ser. Det är good enough. Likadant med arbetet. Berätta inte vad du inte lyckades med. Fokusera på det du genomförde.

Svar på tråden Känslan av att aldrig leva upp till egna ambitioner och standard