• Anonym (Bri)

Är det konstigt att han inte undrar?

Jag dejtar en kille och han vet att min mamma dog när jag var 13.
    Men han har aldrig frågat hur hon dog.

De flesta brukar undra, särskilt eftersom jag var så ung när det hände. För mig är det en stor del av mitt liv och något som format mig, så det känns lite märkligt att han inte verkar nyfiken alls.

Är det konstigt att han inte undrar?
    Eller är det vanligt att man låter bli att fråga av respekt eller rädsla för att såra?

• Svar på tråden Är det konstigt att han inte undrar?
  • Anonym (H)
    Anonym (Bri) skrev 2025-12-22 09:28:35 följande:
    Det är väl inget man bara säger om ingen frågar? Det kom upp när han frågade om mina föräldrar fortfarande levde tillsammans, när jag sa att min mamma gick bort när jag var 13 sa han bara ''oj förlåt'' och inget mer 
    Ja, just för att det är känsligt. 
  • Dexter dot com
    Det är väl inget man bara säger om ingen frågar? Det kom upp när han frågade om mina föräldrar fortfarande levde tillsammans, när jag sa att min mamma gick bort när jag var 13 sa han bara ''oj förlåt'' och inget mer 
    Jo, det hade varit mer naturligt än att du förväntar dig att han ska fråga.
  • Anonym (m)
     Frågan är om han är dålig på att hantera känsliga frågor eller om det blir annorlunda när han lär känna dig bättre. Kan tycka det var lite dåligt skött av honom faktiskt. Att bara lämna det där. Spontant tänker jag att jag själv skulle nog vilja ha någon som bryr sig lite mer än så. Men det kan vara ok, beror på hur han är i övrigt och hur det utvecklar sig. Hur många gånger och hur länge har ni träffats?
  • Anonym (m)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-12-22 09:45:10 följande:
    Hur ska han veta att du gärna pratar om din mammas bortgång och hur det format ditt liv?

Hur länge har ni känt varandra?

Får lite känslan av att du är som vissa föräldrar som tror att deras barn är centrum i alla andras liv. 
    Hur han ska veta det? Går såklart inte att veta HELT säkert men med lite social kompetens så känner man av läget. Och behöver heller inte handla om att veta att TS GÄRNA pratar om det, räcker med att hon är ok att prata om det och berätta om sitt liv
  • Anonym (Dottern)

Min pappa gick bort när jag var tretton.

Om någon frågar säger jag att han gick bort i en hjärtinfarkt när jag var barn.

Tror att jag alltid gjort så, min pappa har snart varit död i 50 år.

Min mamma gick bort för bara ett par år sedan och det säger jag också, att hon gick bort i en hög ålder av dryga 90 år.

Jag minns inte hur min man sa när han berättade om sin bortgångna pappa, men jag vet ju vad som hände. Tror inte att jag frågade faktiskt.

• Anonym (Mmm)
    Anonym (m) skrev 2025-12-22 12:30:38 följande:
    Hur han ska veta det? Går såklart inte att veta HELT säkert men med lite social kompetens så känner man av läget. Och behöver heller inte handla om att veta att TS GÄRNA pratar om det, räcker med att hon är ok att prata om det och berätta om sitt liv

De dejtar, de är alltså inte ett par. TS har inte svarat på hur länge de dejtat. 

Om hon nu vill att han ska veta kunde hon berättat det själv, hon gick ju en fråga om sina föräldrar så det hade ju inte varit konstigt att berätta då. 

Om man inte känner någon så är det svårt att veta hur detaljerade frågor man kan ställa. Då är det säkrare att inte fråga, än att risken att det blir fel. Fortsätter de dejta så lär det komma upp igen. Men jag tycker faktiskt att det är upp till TS att berätta. Han frågade och fick bara ett kort svar. Självklart stannar man där om den andre inte självmant fortsätter berätta. 

• Anonym (z)

Hur länge har ni varit tillsammans?

• Anonym (H)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-12-22 14:30:54 följande:

De dejtar, de är alltså inte ett par. TS har inte svarat på hur länge de dejtat. 

Om hon nu vill att han ska veta kunde hon berättat det själv, hon gick ju en fråga om sina föräldrar så det hade ju inte varit konstigt att berätta då. 

Om man inte känner någon så är det svårt att veta hur detaljerade frågor man kan ställa. Då är det säkrare att inte fråga, än att risken att det blir fel. Fortsätter de dejta så lär det komma upp igen. Men jag tycker faktiskt att det är upp till TS att berätta. Han frågade och fick bara ett kort svar. Självklart stannar man där om den andre inte självmant fortsätter berätta. 

Håller med.
  • Anonym (m)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-12-22 14:30:54 följande:

Tycker att det främst handlar om att han ska visa intresse och inte om att TS vill han ska veta varför hon dog. Och jag har inte pratat om att han ska ställa detaljerade frågor om hur hon dog. Han märker på henne hur mycket han kan fråga, men denna man verkar inte klara av det eller så är han i te så värst intresserad.
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (m) skrev 2025-12-22 15:21:27 följande:
    Tycker att det främst handlar om att han ska visa intresse och inte om att TS vill han ska veta varför hon dog. Och jag har inte pratat om att han ska ställa detaljerade frågor om hur hon dog. Han märker på henne hur mycket han kan fråga, men denna man verkar inte klara av det eller så är han i te så värst intresserad.

I detta läget är han kanske inte jätteintresserad av varför hon dog. Finns nog andra saker han tycker är mer intressant att prata om. 

Alla är dessutom inte bekväma med att prata om sådant, speciellt inte med någon de inte känner så väl. Tycker inte att det ska ligga honom till last om han verkar bra annars. 

• Anonym (m)

Ja det är ju din smak på män i så fall, men nu handlade det om att jag försökte svara dig på din fråga om hur han ska veta om TS vill prata om det.

Anonym (Mmm) skrev 2025-12-22 15:44:28 följande:

I detta läget är han kanske inte jätteintresserad av varför hon dog. Finns nog andra saker han tycker är mer intressant att prata om. 

Alla är dessutom inte bekväma med att prata om sådant, speciellt inte med någon de inte känner så väl. Tycker inte att det ska ligga honom till last om han verkar bra annars.  

• Anonym (Mmm)
    Anonym (m) skrev 2025-12-22 15:53:35 följande:

Ja det är ju din smak på män i så fall, men nu handlade det om att jag försökte svara dig på din fråga om hur han ska veta om TS vill prata om det.

Det vet han inte och därför lät han bli. Den som vill prata om något tar upp det, speciellt sådant som kan vara känsligt. 

• Anonym (I)

Min mamma dog när jag var 8 och vissa frågar varför, andra inte. Jag tror att det handlar om respekt och jag tar inte illa upp om någon inte frågar. De kanske tänker att det är känsligt. 

Det är överlag vanskligt att börja tolka in saker i det människor gör/inte gör. Det är bättre att fråga eller ge det lite tid. 

• Anonym (m)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-12-22 15:58:32 följande:

Det vet han inte och därför lät han bli. Den som vill prata om något tar upp det, speciellt sådant som kan vara känsligt. 

Eller så lät han bli att fråga kanske för att det var jobbigt för honom, eller för att han inte bryr sig så mycket. Det kan ju inte du veta varför han lät bli att fråga. Men ska man tro din sista mening så vill han ju inte prata om det. Det säger emot din första, där du säger att han inte pratade om det för han inte vet om hon ville prata om det.
Svar på tråden Är det konstigt att han inte undrar?