• Anonym (Nojig granne)

Grannens bebis skriker hela tiden

Hej, vill bara poängtera att jag har noll erfarenhet av barn och vet inte riktigt vad som är normalt eller förväntat. 

Flyttade till ny lägenhet i somras, grannen bredvid har en bebis. Skulle gissa på 2-3 år gammal men är inte riktigt säker. Det är lyhört i väggarna och nästan varje kväll skriker detta barn länge. Ibland i flera omgångar under hela kvällen. Något i mig känns inte riktigt rätt, skriken kan ibland låta som barnet håller på att gå under. Är nojig att barnet far illa på något sätt, men återigen kan inte heller avgöra då jag är ung och själv inte har barn. Min gissning är att barnet kanske håller på att träna att sova själv och därför skriker mycket men kan ha fel. 

Är detta normalt? Kan ju säkert inte va kolik då hen är för gammal för detta. Vill inte behöva uppröra familjen i onödan med en anmälan om allt är lugnt. 

• Svar på tråden Grannens bebis skriker hela tiden
  • Anonym (Vera)

Ett barn på 2-3 år är verkligen ingen bebis.

Bebisar har inget språk och kan inte förklara vad problemet är. Om livet känns jobbigt så skriker de, och så är det upp till de vuxna att försöka identifiera och lösa problemet. En del har problem med magen och skriker av den anledningen. Andra tycker att det är så jobbigt att vara trötta att de i perioder skriker sig till sömns om kvällarna. 

Även småbarn på 2-3 år har ett rätt begränsat språk och är inte alltid så bra på att förstå vad som gör att saker känns dåligt. De tar ofta till skrik och gråt, de också. Dessutom börjar de få lust att bestämma över saker själva och det blir ofta mycket konflikter med arga och frustrerade skrik.

• Anonym (WBQD)

Låter fullständigt normalt. Barn skriker och kan få totalt sammanbrott för minsta lilla grej. Ikväll fick min 6-åring psykbryt och skrek så det ekade för att han glömt äta sin kalenderchokladbit men redan gått och lagt sig och borstat tänderna så han ville inte äta den, men han ville ändå äta den. Igårkväll skrek min 4-åring 1 timme på kvällen för han fick veta att jag skulle gå en liten promenad sen när han sov. Han ville dock absolut inte följa med, jag går ofta promenader och han har normalt inga problem med att vara ifrån mig. Samma 4-åring brukar skrika så man tror någon sticker kniven i honom när det blir potatis till maten. Förra veckan skrek han så igen för att det INTE var potatis till mat, för av någon anledning hade han bestämt att just den dagen ville han ha det. Barnen skriker sig hesa när jag säger att det är dags att städa eller gå och lägga sig. De skriker, stampar och smäller i dörrarna om de upplever att syskonet fick den större bananen, rödare äpplet eller en tesked mer sås till maten. Min 3-åriga dotter skriker skärande gällt när hon är glad, ledsen, arg eller leker. Om syskonet tar en leksak, som hon inte ens leker med, kommer skrik som skulle kunna skära glas. Hon skriker också dessutom ofta aj, aj, aj när hon bara är arg eller ledsen - utan att någon rör henne eller hon skadat henne. Kanske har hon ont inom sig.

• Anonym (J)

Mina barn skriker också vid läggdags helt enkelt för att de inte vill lägga sig. De kan hålla på i timmar ibland.

• Anonym (Lejs)

Ja småbarn skriker ofta som om de går under. Det kan vara pga de mest banala saker för att i deras värld så känns det som att världen går under. 2-3 års ålder är dessutom ökänd för trots och skrik. ?Terrible twos?. Finns också något som heter nattskräck. Du kan ju googla på det. Då vaknar barnet i fullständig skräck och är otröstlig och i stort sett okontaktbar tills det går över.

• EnAnonumius
    Anonym (Nojig granne) skrev 2025-12-21 23:29:27 följande:
    Grannens bebis skriker hela tiden

Hej, vill bara poängtera att jag har noll erfarenhet av barn och vet inte riktigt vad som är normalt eller förväntat. 

Flyttade till ny lägenhet i somras, grannen bredvid har en bebis. Skulle gissa på 2-3 år gammal men är inte riktigt säker. Det är lyhört i väggarna och nästan varje kväll skriker detta barn länge. Ibland i flera omgångar under hela kvällen. Något i mig känns inte riktigt rätt, skriken kan ibland låta som barnet håller på att gå under. Är nojig att barnet far illa på något sätt, men återigen kan inte heller avgöra då jag är ung och själv inte har barn. Min gissning är att barnet kanske håller på att träna att sova själv och därför skriker mycket men kan ha fel. 

Är detta normalt? Kan ju säkert inte va kolik då hen är för gammal för detta. Vill inte behöva uppröra familjen i onödan med en anmälan om allt är lugnt. 

Om barnet är runt 2-3 år så är barnet för gammalt att kallas bebis. 😉

Och ja det är normalt att barn kan få psykbryt när de skall lägga sig..  Det är skitjobbigt för föräldrarna, men det är en fas, för många, de måste ta sig igenom. 

P.S
    Även vuxna kan få kolik även om det inte är lika vanligt, som med spädbarn. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Lugnet)
    Anonym (WBQD) skrev 2025-12-21 23:48:54 följande:

Låter fullständigt normalt. Barn skriker och kan få totalt sammanbrott för minsta lilla grej. Ikväll fick min 6-åring psykbryt och skrek så det ekade för att han glömt äta sin kalenderchokladbit men redan gått och lagt sig och borstat tänderna så han ville inte äta den, men han ville ändå äta den. Igårkväll skrek min 4-åring 1 timme på kvällen för han fick veta att jag skulle gå en liten promenad sen när han sov. Han ville dock absolut inte följa med, jag går ofta promenader och han har normalt inga problem med att vara ifrån mig. Samma 4-åring brukar skrika så man tror någon sticker kniven i honom när det blir potatis till maten. Förra veckan skrek han så igen för att det INTE var potatis till mat, för av någon anledning hade han bestämt att just den dagen ville han ha det. Barnen skriker sig hesa när jag säger att det är dags att städa eller gå och lägga sig. De skriker, stampar och smäller i dörrarna om de upplever att syskonet fick den större bananen, rödare äpplet eller en tesked mer sås till maten. Min 3-åriga dotter skriker skärande gällt när hon är glad, ledsen, arg eller leker. Om syskonet tar en leksak, som hon inte ens leker med, kommer skrik som skulle kunna skära glas. Hon skriker också dessutom ofta aj, aj, aj när hon bara är arg eller ledsen - utan att någon rör henne eller hon skadat henne. Kanske har hon ont inom sig.

Inget av det där låter direkt normalt från där jag står.

Vårt barn har visat vad han vill med gester från innan han kunde tala, och har gått att resonera med från 3 års ålder om varför man ska sova, borsta tänderna mm.

Enda gången det barnet har skrikit mer än 5 minuter var när han fick lillfingret brutet mellan karm och ytterdörr och vi fick åka till akuten.

Syskon ställer klart till en del av dramat men om inte föräldrarna själva skriker och gapar och slår i dörrar finns väl ingen anledning för barnen att börja göra så? Man gör inte så hos oss eller i släktens familjer i alla fall.
  • Anonym (Mi)

Ja, barn kan skrika massor även pm allt är bra. Har själv haft en son med nattskräck. Men några timmar var det verkligen inte fråga om, snarare minuter (även om det för oss föräldrar kändes som
    timmar). Men Om man verkligen är orolig och det låter som att barnet stängs in ensamt eller misshandlas ska man ringa socialen. Självklart inte för att du störs (vilket jag inte tror heller) utan pga oro. Det finns barn som far illa och de är beroende av att utomstående är vaksamma. Det är inte som att någon kommer ta barnen pga ett samtal men en utredning kan göras. Det kan rädda liv.

• Anonym
    Anonym (WBQD) skrev 2025-12-21 23:48:54 följande:

Fast det låter inte alls varken vanligt eller normalt. 
  • Anonym (Nja)

Inget jag känner igen från våra barn, de har inte skrikit på kvällarna. Men ja, barn är olika och kan skrika mycket. Kan vara reflux, ilska, övertrött. Fel färg på tandborsten 😊 

• Anonym (S)

Jobbar på förskola och har själv 2 barn.

Utbrott i dessa åldrar ÄR fullkomligt normalt och är inte ovanligt vid situationer där barnet är trött (exempelvis vid läggdags). 
    Barn i den här åldern har inte lärt sig att känsloreglera sig själva och har inte heller språket att sätta ord på känslorna. Utbrott är en del av barnets naturliga utveckling men hur dessa tar sig utryck är naturligtvis individuellt.

www.1177.se/Stockholm/barn--gravid/att-vara-foralder/foraldraskap-och-relationen-med-barnet/nar-barn-far-utbrott/

• Themamabear

Du låter som min granne och om du är min granne så kan jag börja med att säga googla. Terrible two?.. min son har dessutom nattskräck och kan vakna skrikandes. De som säger att det inte är normalt har isåfall onormalt lugna barn. Mitt batn skriker direkt vid läggdags, har hållt på flera veckor och blir inte bättre oavsett. Han skriker AJ AJ AJ oavsett anledning, han kan inte skillnad på aj och oj  Han smäller i dörrar, kastar leksaker. Det är HEMSKT för oss. Vi är så nojjiga över att grannarna ska tro något. Han grät såpass mycket en dag för att han inte ville sova eftersom min systerdotter var på besök att någon granne hade ringt polisen?. Inte alls roligt att få besök av polisen, förstår att det är av välvilja men det får oss att vara oroliga konstant. Vi vet redan hur jobbigt det är, vi står ut med detta varje kväll. 

• Themamabear
    Anonym (Lugnet) skrev 2025-12-27 11:09:31 följande:
    Inget av det där låter direkt normalt från där jag står.

Vårt barn har visat vad han vill med gester från innan han kunde tala, och har gått att resonera med från 3 års ålder om varför man ska sova, borsta tänderna mm.

Enda gången det barnet har skrikit mer än 5 minuter var när han fick lillfingret brutet mellan karm och ytterdörr och vi fick åka till akuten.

Syskon ställer klart till en del av dramat men om inte föräldrarna själva skriker och gapar och slår i dörrar finns väl ingen anledning för barnen att börja göra så? Man gör inte så hos oss eller i släktens familjer i alla fall.
    Grattis att ditt barn är lugn. Men det är visst vanligt och nej man behöver inte slå i dörrar som förälder för att de ska göra det. Det är nog mer vanligt med trotsålder vid 2 år än att barnet ska vara ett helgon och lugnt. :) 
  • Anonym (Vera)
    Themamabear skrev 2026-01-03 22:55:41 följande:

Du låter som min granne och om du är min granne så kan jag börja med att säga googla. Terrible two?.. min son har dessutom nattskräck och kan vakna skrikandes. De som säger att det inte är normalt har isåfall onormalt lugna barn. Mitt batn skriker direkt vid läggdags, har hållt på flera veckor och blir inte bättre oavsett. Han skriker AJ AJ AJ oavsett anledning, han kan inte skillnad på aj och oj  Han smäller i dörrar, kastar leksaker. Det är HEMSKT för oss. Vi är så nojjiga över att grannarna ska tro något. Han grät såpass mycket en dag för att han inte ville sova eftersom min systerdotter var på besök att någon granne hade ringt polisen?. Inte alls roligt att få besök av polisen, förstår att det är av välvilja men det får oss att vara oroliga konstant. Vi vet redan hur jobbigt det är, vi står ut med detta varje kväll. 

Jag förstår att det gör ont när folk påstår att ditt barn är onormalt, men att slänga ur sig en tillbaka-kaka gör inte saken bättre. Lugna barn kan vara fullt normala, de också.
  • Anonym (Hm)

Jag har två flickor, en som är 11 nu och en som är 2. Det är absolut inte normalt i mina öron och utifrån min erfarenhet. Samtidigt vet jag att grannen ovanför har ett barn i 2 års ålder som skriker som han blir mördad hela hela tiden. De är fruktansvärt frustrerande att ha som grannar, samtidigt är det säkerligen mer frustrerande för dem själva. 

• Themamabear
    Anonym (Vera) skrev 2026-01-04 08:12:12 följande:
    Jag förstår att det gör ont när folk påstår att ditt barn är onormalt, men att slänga ur sig en tillbaka-kaka gör inte saken bättre. Lugna barn kan vara fullt normala, de också.
    Ingen har sagt att mitt barn är onormal. Tvärtom, alla säger att det är normalt beteende. Att folk att påstår där  uppe i tråden att sånt beteende inte är normalt, ja det är konstigt. Fullt normalt och vanligt att barn är skrikiga, kastar saker, speciellt i den åldern! :)))
  • Anonym
    Themamabear skrev 2026-01-06 14:06:36 följande:
    Ingen har sagt att mitt barn är onormal. Tvärtom, alla säger att det är normalt beteende. Att folk att påstår där  uppe i tråden att sånt beteende inte är normalt, ja det är konstigt. Fullt normalt och vanligt att barn är skrikiga, kastar saker, speciellt i den åldern! :)))
    Ingen har sagt och andra har påstått?
    Hur går det ihop?

I min värld låter det inte helt normalt iaf, aldrig hört om någon unge om lever rövare på den nivån.
Svar på tråden Grannens bebis skriker hela tiden