• Anonym (Villrådig man)

Vad ska jag svara?

Jag har dejtat en kvinna i några veckor. Vi har haft det väldigt mysigt. Sexet har vid flera olika tillfällen hållit på i flera timmar, vilket har varit möjligt eftersom jag tar en medicin (Sertralin) som gör att jag har svårt att komma.

Nu skriver hon att hon tror att hon är kär i mig och undrar vad jag tycker om henne. Jag tycker att hon är attraktiv men jag känner inga romantiska känslor på det sättet. Jag misstänker att om jag svarar på fel sätt så kommer hon att bli sårad. Jag vet också att att om jag ghostar henne så kommer hon att undra och grubbla och bli sårad i alla fall.

Vi har inte pratat något om vad vi känner för varandra när vi har träffats eftersom vi båda är blyga.

Vad ska jag svara? Tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Vad ska jag svara?
  • molly50
    Ezmeraldah skrev 2025-12-25 19:13:08 följande:

molly50 skrev 2025-12-25 19:06:19 följande:
    Ja,det är sant. Om kvinnan ändå är med på det så är det ju en annan sak.
    Förutsatt att han verkligen är ärlig. 
    Ja,självklart. Alla män är ju inte ärliga utan vissa ljuger och både känslor och att de är intresserade av något seriöst enbart för att få ligga.
    Och det är ju det som är att utnyttja någon för sex.
  • molly50
    Goneril skrev 2025-12-26 11:48:47 följande:

Ett sista inlägg: TS tycker att jag hittar på, självklart spekulerar jag, jag liksom de flesta andra skribenter i dessa trådar. Jag behöver heller inte lära känna TS för att konstatera att han saknar all diplomatisk talang, det räcker att analysera hans texter. Alltså bör han inte söka anställning hos UD eller hos en arbetsgivare med krav på intuition och fingertoppskänsla.                                                                                                                                       TS har stora problem med dejtande; just dessa svårigheter föranledde honom att starta en tråd på FL. Nu sökte han råd rörande nästa steg i dejtingförfarandet. Den kontakt han redan tagit med kvinnan ifråga var mest av det icke-verbala slaget, en. kontakt han önskade bibehålla, men romantiska känslor kunde han ännu inte uppbåda. Detta skulle han nu meddela, och fyrkantig och burdus som han är, säger han att han inte hyser samma känslor för henne som hon för honom. Detta brutala sätt att bemöta tjejens närmast vädjande ord har han för övrigt uppmuntrats till av övriga minst lika fyrkantiga och trubbiga skribenter på detta forum.                                                                                                                                                                            Tjejen, om hon inte är promiskös, reagerade precis som  förutsett på TS svar, självklart vill hon aldrig mer höra något från honom. Det finns sätt att uttrycka sig diplomatiskt och smidigt utan att därför göra avkall på sanningen men det behärskar inte TS, det kräver nämligen språklig förmåga. Den kan förbättras genom läsning av skönlitteratur,  avlägg ett nyårslöfte, TS, en bok i månaden och börja sedan med nobelpristagare!                                                                   

Fast nu var ju TS ärlig mot henne och svarade precis som det var. Hur skulle han annars ha svarat,menar du?
  • Goneril
    molly50 skrev 2025-12-26 15:32:49 följande:
    Fast nu var ju TS ärlig mot henne och svarade precis som det var. Hur skulle han annars ha svarat,menar du?
    Han kunde ha sagt att han tycker om henne, att han upplevde en fin gemenskap  att han uppskattade deras stund tillsammans, han kunde ha citerat någon dikt där han uttryckte sympati. För den beläste finns hundratals olika sätt att tala om att det finns en spirande låga - utan att förbinda sig till någonting alls. Att då klumpigt säga att han inte hyser samma känslor för henne som hon för honom, ett besked i taggtråd, det måtte han väl fatta att det inte togs väl upp! Jag hade blivit tvärförbannad - men samtidigt tacksam för stt jag slapp den här drufsen. Lite stil får det vara.
  • Anonym (Mia)
    Goneril skrev 2025-12-26 16:12:59 följande:
    Han kunde ha sagt att han tycker om henne, att han upplevde en fin gemenskap  att han uppskattade deras stund tillsammans, han kunde ha citerat någon dikt där han uttryckte sympati. För den beläste finns hundratals olika sätt att tala om att det finns en spirande låga - utan att förbinda sig till någonting alls. Att då klumpigt säga att han inte hyser samma känslor för henne som hon för honom, ett besked i taggtråd, det måtte han väl fatta att det inte togs väl upp! Jag hade blivit tvärförbannad - men samtidigt tacksam för stt jag slapp den här drufsen. Lite stil får det vara.
    Och med det sagt tror du att hon skulle fortsätta ha kontakt menar du. Ut efter vad du skrev tidigare att det inte är så konstigt att hon nu inte vill ha någon kontakt. En fånig dikt och det du skrev är inte bättre än det han skrev. Det där hade inte gjort något till eller från om jag haft känslor för någon som den här kvinnan hade. Det naturliga är att man INTE vill ha kontakt mer om man är kär och den andre inte är det, inte alls konstigt.
  • Goneril
    Anonym (Mia) skrev 2025-12-26 16:27:34 följande:
    Och med det sagt tror du att hon skulle fortsätta ha kontakt menar du. Ut efter vad du skrev tidigare att det inte är så konstigt att hon nu inte vill ha någon kontakt. En fånig dikt och det du skrev är inte bättre än det han skrev. Det där hade inte gjort något till eller från om jag haft känslor för någon som den här kvinnan hade. Det naturliga är att man INTE vill ha kontakt mer om man är kär och den andre inte är det, inte alls konstigt.
    Det beror helt på vad hon har för bakgrund. Om hon är det minsta beläst och allmänbildad och TS hade haft förmågan att uttrycka sig hade hon förstått vilka intentioner han har och kunnat reagera på dem.                                                                                                           "Fånig dikt", du skulle också behöva förkovra dig, börja med "Talmannens guide till poesin" en underbar diktsamling, svenska diktare och lyriker. En njutning, och tänk vad du kan imponera i sällskapslivet! Ja, och tänk om du träffar en poet, eller en kulturperson och drunknar i hans ögon! Fint om du då kan citera något ur litteraturen!
  • Anonym (Mia)
    Goneril skrev 2025-12-26 17:14:09 följande:
    Det beror helt på vad hon har för bakgrund. Om hon är det minsta beläst och allmänbildad och TS hade haft förmågan att uttrycka sig hade hon förstått vilka intentioner han har och kunnat reagera på dem.                                                                                                           "Fånig dikt", du skulle också behöva förkovra dig, börja med "Talmannens guide till poesin" en underbar diktsamling, svenska diktare och lyriker. En njutning, och tänk vad du kan imponera i sällskapslivet! Ja, och tänk om du träffar en poet, eller en kulturperson och drunknar i hans ögon! Fint om du då kan citera något ur litteraturen!
    Du glömmer det här med känslors påverkan. Är personen inte intresserad av relation om man själv är vill man inte ha kontakt. Iallafall funkar de flesta så.
  • Anonym (m)
    Möjligtvis om det är sant att det är så han känner, annars är ju det där bara bedrägeri mot henne att komma och säga. Kanske har jag fel, men som jag uppfattat TS svar så är det tydligt att han inte känner något särskilt alls för henne förutom att hon är sexig, inte ens om han tycker om henne eller tycker om att umgås utanför sängen verkar han kunna svara
  • Anonym (m)
    Anonym (Mia) skrev 2025-12-26 17:24:59 följande:
    Du glömmer det här med känslors påverkan. Är personen inte intresserad av relation om man själv är vill man inte ha kontakt. Iallafall funkar de flesta så.
    Å andra sidan så är väl TS faktiskt intresserad av relation, var väl det som TS tanke från början var att dejtandet skulle få utvisa med tiden. Vem vet hur det hade utvecklats om de hade fortsatt. Jag tycker att det verkar naivt att förvänta sig att det kommer bli en fast relation efter bara tre veckor.
  • Anonym (m)

Ber om ursäkt, några veckor skrev han, inte tre.

• Anonym (Villrådig man)
    Anonym (m) skrev 2025-12-26 17:34:37 följande:
    Å andra sidan så är väl TS faktiskt intresserad av relation, var väl det som TS tanke från början var att dejtandet skulle få utvisa med tiden. Vem vet hur det hade utvecklats om de hade fortsatt. Jag tycker att det verkar naivt att förvänta sig att det kommer bli en fast relation efter bara tre veckor.
    Jag kanske begick ett misstag och gick miste om något som hade kunnat bli en romantisk relation.

Istället för att svara att jag inte har känslor för henne, så hade jag kunnat svara att jag tror att jag få känslor för henne. Eller citerat en dikt.

Fast det hon frågade om var ju faktiskt vad jag känner nu. När jag svarade ärligt på det så blev det ett definitivt slut. Kärleken fick aldrig någon tid att växa fram. Om den hade gjort det om jag hade dragit ut på det får jag aldrig veta.
  • Anonym (A)
    Anonym (Villrådig man) skrev 2025-12-26 18:15:30 följande:
    Jag kanske begick ett misstag och gick miste om något som hade kunnat bli en romantisk relation.

Istället för att svara att jag inte har känslor för henne, så hade jag kunnat svara att jag tror att jag få känslor för henne. Eller citerat en dikt.

Fast det hon frågade om var ju faktiskt vad jag känner nu. När jag svarade ärligt på det så blev det ett definitivt slut. Kärleken fick aldrig någon tid att växa fram. Om den hade gjort det om jag hade dragit ut på det får jag aldrig veta.
    Tycker att du gjorde rätt för bådas skull.
  • Anonym (Velande)

Jag tror att kände du ingen sån attraktion nu, så hade du inte heller gjort det heller senare. Så det var nog ärligast för henne, för om ni hade fortsatt och det ändå kommit senare från dig, så hade hon bara blivit ännu mer sårad. 
  • molly50
    Det där hade då inte gjort någon skillnad för mig om jag hade varit i den här kvinnans situation. 
    Har jag starka känslor för någon och det inte är besvarat så vill jag inte fortsätta träffas oavsett hur det läggs upp.
    Bättre då att bara vara ärlig och säga precis som det är.
  • molly50

Jag tycker du har gjort rätt mot er båda.
    Om du kände att du inte skulle få några känslor för henne längre fram heller så hade det bara varit elakt att hinta om att fortsätta träffas och sen längre fram berätta att du inte känner några romantiska känslor för henne.
    Nu fick hon åtminstone en chans att själv få välja om hon ville fortsätta eller inte.
  • Anonym (m)

Men det stämmer väl inte att du tror det, du har väl tvärtom skrivit här i tråden att du tror att det kommer bli svårt att få känslor för henne?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (m) skrev 2025-12-26 17:34:37 följande:
    Det är ju precis så jag tänker också. Det var från hennes sida jag skrev.
  • Anonym (Mia)

Du har inte gjort något fel. Det är såhär när man dejtar. Tiden måste ju få utvisa hur man känner och nu råkade det bli hon som fick känslor, det hade ju kunnat bli tvärtom också. 
Svar på tråden Vad ska jag svara?