• Anonym (Varför trasigt?)

Allt går sönder

Tvättmaskinen gick sönder. Kunde inte tvätta på en månad. Köpte ny. Tre månader senare är den också trasig. Ringde support, finns ingen ledig tid för service förrän om 3 veckor. Telefonen lade av förra veckan. Blev tvungen att köpa ny för att kunna ringa folk. Sladden till externa hårddisken gick sönder, kommer ej åt några dokument alls. Köpte ny, den nya fungerar inte. Ena barnets cykel är trasig, har ej råd att lämna in på lagning så måste fixa själv. Bilen behöver service. Till och med jag själv är fan trasig i axeln. Jag är ensamstående och har inte tid att laga saker och köpa ny skit hela tiden, grejer ska bara funka.

Kan ni berätta om era saker som gått sönder? Gärna dyra eller viktiga saker, så att jag får lite perspektiv på min ändå ganska priviligerade tillvaro...

• Svar på tråden Allt går sönder
  • Anonym (?)

Bajs har en förmåga att föröka sig!
    Har tjänat riktig bra och inte behövt bry mig utan bara fixat! 
    MEN - arbetslös i tre år nu och ..... micron har pajat, behöver byta tak på huset, höger bakruta på bilen hålls uppe med träkilar. Besiktade i fredags och sista dämparen var så kass att det inte ens gick att få ett avgasvärde.
    Har inte råd att bo kvar, har ingen inkomst så får inget bolån för att flytta till lgh. Kan inte heller flytta bolån till annan bank eftersom jag inte har någon inkomst.
    Som tur är bor sonen hemma och bidrar med 5 papp/månad till mat och husrum.Men det funkar inte i längden.
    Ironiskt nog skulle en borätt på 3 .r o.k bli nästan lika dyr, hahahaha eller inte..... hahaha. alls!
    Och vid 58 är man tydligen för gammal för ett jobb. Alla fattar ju att flippa burgare på Donken är för 18-åtingar. Man är inte intressant helt enkelt.

• Anonym (Mia)

Det var ett slitigt år för vårt hushåll och vi har haft sönder en torktumlare, en diskmaskin, ett tvättställ, ett trappräcke och ett kylskåpshandtag. Espressomaskinen fick hicka härrom morgonen, men tack och lov skärpte den till sig.

Jag antar att det är kostnaden av att låta tonåringarna hjälpa till med hushållssysslor .... Man vet i alla fall vart alla eventuella extrapengar hamnar och herregud vad mycket tid jag har lagt på att studera youtube-videor med folk som mycket tålmodigt och långsamt visar hur man lagar saker.

• Anonym (Mamma)

Mitt barn gick sönder. Vi har åkt till verkstan med henne till och från i tre år och de börjar få ordning på henne igen. Det är dyrt att inte kunna jobba, men en bra grej är att verkstan som tar emot trasiga barn är gratis. :) 

När någon blir svårt sjuk inser man verkligen att prylar bara är prylar.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (?) skrev 2025-12-22 23:29:18 följande:

MEN - arbetslös i tre år nu och ..... micron har pajat, behöver byta tak på huset, höger bakruta på bilen hålls uppe med träkilar. Besiktade i fredags och sista dämparen var så kass att det inte ens gick att få ett avgasvärde.
    Har inte råd att bo kvar, har ingen inkomst så får inget bolån för att flytta till lgh. Kan inte heller flytta bolån till annan bank eftersom jag inte har någon inkomst.
    Som tur är bor sonen hemma och bidrar med 5 papp/månad till mat och husrum.Men det funkar inte i längden.
    Ironiskt nog skulle en borätt på 3 .r o.k bli nästan lika dyr, hahahaha eller inte..... hahaha. alls!
    Och vid 58 är man tydligen för gammal för ett jobb. Alla fattar ju att flippa burgare på Donken är för 18-åtingar. Man är inte intressant helt enkelt.

Fy vad segt. Vet inte om det är någon pepp, men vi har just anställt en 60-åring på mitt jobb. Hoppas att du också kan hitta nåt ställe där de fattar poängen med erfarenhet! 
  • Anonym (?)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-12-22 23:34:54 följande:
    Fy vad segt. Vet inte om det är någon pepp, men vi har just anställt en 60-åring på mitt jobb. Hoppas att du också kan hitta nåt ställe där de fattar poängen med erfarenhet! 
    Tack! Har 35 år i bagaget i mitt yrke men som säljare ska man bara vara ung och hungrig ......med spilskor på.
    Undrar hur de reagerar på en process som tar runt 9 månader, haha, eller mer ....
    Anonym (?) skrev 2025-12-22 23:29:18 följande:

Jag lider med dig! Bostadskostnaderna är inte att leka med nu. Jag har förhoppningsvis boendet tryggat just nu, men efter separationen från barnens andra förälder var det i 1,5 år oklart om jag överhuvudtaget skulle ha råd att bo någonstans. Tack för att du skrev!
    Anonym (Mia) skrev 2025-12-22 23:29:45 följande:

Det var ett slitigt år för vårt hushåll och vi har haft sönder en torktumlare, en diskmaskin, ett tvättställ, ett trappräcke och ett kylskåpshandtag. Espressomaskinen fick hicka härrom morgonen, men tack och lov skärpte den till sig.

Jag antar att det är kostnaden av att låta tonåringarna hjälpa till med hushållssysslor .... Man vet i alla fall vart alla eventuella extrapengar hamnar och herregud vad mycket tid jag har lagt på att studera youtube-videor med folk som mycket tålmodigt och långsamt visar hur man lagar saker.

Jag lagar ihjäl mig känns det som. Det vore så skönt att ha det ekonomiska utrymmet att slippa laga allt själv och bara kunna betala för lagning eller nytt. Men det kunde varit värre, jag har i alla fall saker att laga.
    Anonym (Mamma) skrev 2025-12-22 23:31:30 följande:
    Allt går sönder

Mitt barn gick sönder. Vi har åkt till verkstan med henne till och från i tre år och de börjar få ordning på henne igen. Det är dyrt att inte kunna jobba, men en bra grej är att verkstan som tar emot trasiga barn är gratis. :) 

När någon blir svårt sjuk inser man verkligen att prylar bara är prylar.

Det är ju verkligen det ultimata hemska, att barnet går sönder! Vad skönt att ditt barn är lite mer hel nu, jag hoppas att hen blir helt hel eller så hel det går. Tack för perspektiv!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Varför trasigt?) skrev 2026-01-03 17:23:54 följande:
    Det är ju verkligen det ultimata hemska, att barnet går sönder! Vad skönt att ditt barn är lite mer hel nu, jag hoppas att hen blir helt hel eller så hel det går. Tack för perspektiv!
    Tack ska du ha! Det går långsamt åt rätt håll. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Mamma) skrev 2026-01-03 20:26:15 följande:
    Tack ska du ha! Det går långsamt åt rätt håll. 
    Jo, man får zooma ut .... dotter gift och fått barn och jag är nu morfar! Son med jobb och är en riktigt bra kille med ett riktigt bra kompis-gäng.
    Men - jag vill ju fortfarande känna att jag är en stabil förälder/morfar. Inte att allt bara går sönder. Jag är en fixare men det ska finnas pengar till det också. Mindre än en månad till körförbud med en 85-årig morsa och en dotter med man och barn utan körkort.
    I min ålder är det mindre än jag förväntat mig att leverera till min familj.
Svar på tråden Allt går sönder