• Anonym (En stilla undran)

Gå ur A-kassan?

Hej, jag är en 56-årig man som har en statlig tjänst på en stor myndighet sedan 2005. Jag jobbar med ekonomi och anställningen känns trygg och mina chefer har tydligt signalerat att jag är uppskattad och levererar över förväntan. Jag trivs dessutom med mina arbetsuppgifter. 

Därför funderar jag på att gå ur A-kassan. Risken för uppsägning eller varsel känns mycket liten och utgiften om 125 kr i månaden känns som pengar i sjön.

Finns det egentligen något skäl till varför jag ska fortsätta att vara med i A-kassan?

• Svar på tråden Gå ur A-kassan?
  • Anonym (Cilla)

Har du en buffert som du kan leva av, ifall du trots allt skulle förlora jobbet?

• Anonym (L)

Även om risken är låg, är det värt att avsäga sig rätten till stöd från samhället för 125kr i månaden som är en piss i havet? 

Visst , myndighetsjobb brukar vara säkra men det händer att man flyttar dem till andra orter. Du har rätt att behålla tjänsten om du vill flytta med då förstås men det är väl nye alla som vill.

• Agda90

Att gå ur a-kassan är korkat
    125 kr är en sjukt billig försäkring

• BeautifulLiz

Rent vansinne att gå ur A-kassan som ändå är en så liten kostnad.
    A-kassan är en av de viktigaste utgifterna att se till att få betalt.

Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Anonym (Massa pengar)

Att investera avgiften under ett arbetsliv ger en ganska bra avkastning. Men man ska så klart ha råd att avstå den. 

Är I liknande situation som dig, tänker lite solidariskt att det till någon som behöver det. 

Rationellt borde jag få ur. 
    Aldrig varit med i facket heller, bra för många, men svårt att se uppsiforna för mig. 

• Anonym (H)

En billig försäkring om något oväntat händer.

• Anonym (T)

Gå inte ur a-kassan. Det finns de som blivit av med myndighetsjobb också. Ett chefsbyte till en du inte kommer överens med som till varje pris vill bli av med dig kommer att lyckas med det. Förhoppningsvis händer det inte, men det är en billig försäkring att vara med i a-kassan. 125 kr/mån finns det nog något mer onödigt dy kan spara in på.

• Kirenaj68
    Anonym (En stilla undran) skrev 2025-12-23 10:28:01 följande:
    Gå ur A-kassan?

Hej, jag är en 56-årig man som har en statlig tjänst på en stor myndighet sedan 2005. Jag jobbar med ekonomi och anställningen känns trygg och mina chefer har tydligt signalerat att jag är uppskattad och levererar över förväntan. Jag trivs dessutom med mina arbetsuppgifter. 

Därför funderar jag på att gå ur A-kassan. Risken för uppsägning eller varsel känns mycket liten och utgiften om 125 kr i månaden känns som pengar i sjön.

Finns det egentligen något skäl till varför jag ska fortsätta att vara med i A-kassan?

Ingen är oumbärlig. Inte ens du. 1500 kr per år på en trygghet vid arbetslöshet är verkligen inte att kasta pengar i sjön. Om detta inte är en hittepåshistoria är det märkligt att en man i din ålder och med din arbetslivserfarenhet ens överväger detta. 
  • Anonym (Plan B?)

Har du räknat på det? Hur ser din familjesituation och ekonomi ut? När planerar du att gå i pension? Blir det neddragningar så är det stor risk att du ryker som 55+. Så se till att du i alla fall har full koll på konsekvenserna innan du tar det beslutet.

• Anonym (Kan hända)

Jag trodde jag var i samma trygga sits som du men så kom ett varsel och trots att jag hade många års anställning så hamnade jag efter lite fulspel i en grupp mycket  högavlönade som man ville få bort.

Jag klarade mig men det var en tankeväckare att man är aldrig helt trygg.

• PH76

Det går inte at svara för någon annan. Jag tycker inte om facket men är med för inkomstförsäkringen och betalar 500 varje månad för det. Det känns som en trygghet.

• Tänk logiskt

Jag hade långvarig statlig anställning på universitet som jag trodde var säker, men så försämrades ekonomin och vi var flera som fick gå, mycket tack vare mygel med turordningskretsar. Hade jag inte haft a-kassan hade min ekonomi varit mycket sämre.

Det är dumt att gå ur a-kassan, och gå med i facket också!

Svar på tråden Gå ur A-kassan?