• Anonym (Tandvärk)

Sluta låtsas: lärarnas arbetstid måste fungera som andra yrken

Debatten om lärarnas arbetsvillkor är märklig. Å ena sidan beskrivs yrket som ohållbart, gränslöst och orimligt belastande. Å andra sidan är skolan organiserad på ett sätt som avviker kraftigt från hur nästan alla andra kvalificerade yrken fungerar ? utan att detta problematiseras.

Det är dags att tala klarspråk: läraryrkets arbetstidsmodell är en huvudorsak till både missnöjet och den växande klyftan mellan skola och föräldrar.

Lärare har årsarbetstid ? inte ?ständigt övertidsarbete?

En heltidslärare arbetar cirka 1 760 timmar per år. Av dessa är ungefär:

1 360 timmar reglerad arbetstid på plats

cirka 400 timmar så kallad förtroendearbetstid

Detta motsvarar i snitt runt två timmars betalt arbete per dag som inte är schemalagt. Det är alltså inte fråga om obetalt arbete eller ideellt slit. Tiden är redan ersatt i lönen.

Ändå beskrivs hemarbete ofta som något som ?kommer ovanpå?, trots att det är en inbyggd och betald del av tjänsten.

Frihet utan uppföljning skapar problem

Förtroendearbetstid bygger på självdisciplin. Det fungerar utmärkt för vissa ? men långt ifrån alla. När arbetet inte följs upp, när ingen jämnar ut arbetsbelastningen över tid och när allt ansvar läggs på individen, uppstår ett välkänt mönster:

Arbete skjuts upp, arbetstoppar uppstår ? och missnöjet exploderar.

I andra yrken med hög frihet, som konsulter, jurister eller forskare, är friheten kopplad till tydlig leverans och ansvar. I skolan saknas ofta den kopplingen. Resultatet blir en offentlig klagokultur som skaver allt mer mot omvärlden.

Skolan är inte anpassad efter familjers vardag

De flesta föräldrar arbetar 8?17. Ändå är skolans tillgänglighet ofta begränsad till kontorstid:

utvecklingssamtal dagtid

personal som anländer samtidigt som eleverna

få sena dagar för föräldrakontakt

I praktiken tvingas föräldrar ta ledigt från jobbet för att få skolkontakter att fungera. Det är orimligt ? och något som i andra samhällsbärande verksamheter vore otänkbart.

Det här handlar inte om att jobba mer ? utan tydligare

Lösningen är inte fler timmar eller sämre villkor. Lösningen är tydlighet.

Skolan behöver en arbetstidsmodell som liknar andra professioner:

mer schemalagd närvaro på arbetsplatsen

färre diffusa ?någonstans-timmar?

minst en sen dag i veckan för föräldrakontakter

tydliga prioriteringar: vad ska bort när något nytt läggs till?

Allt arbete ska rymmas inom arbetstiden ? punkt.

Mindre frihet, mindre gnäll

Det kan låta paradoxalt, men erfarenheten från andra yrken är tydlig:
    tydliga ramar minskar stress och missnöje.

När gränserna är klara:

slipper individen bära hela ansvaret

minskar samvetsstressen

minskar behovet av att offentligt försvara sig

Man kan inte samtidigt ha maximal frihet, låg tillgänglighet och en ständig offerposition i debatten.

Sluta romantisera ett system som inte fungerar

Läraryrket är viktigt. Just därför måste det organiseras professionellt, inte skyddas av myter om gränslöst kall och ständig uppoffring.

Skolan ska fungera för elever, föräldrar och personal. Då krävs att lärarnas arbetstid liknar andra kvalificerade yrken ? med tydlighet, ansvar och rimlig tillgänglighet.

Det är inte ett angrepp på lärare.
    Det är ett försvar för en skola som fungerar i verkligheten.

• Svar på tråden Sluta låtsas: lärarnas arbetstid måste fungera som andra yrken
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Mr. In between) skrev 2025-12-25 00:13:47 följande:
    Jag har jobbat i både privat och offentlig sektor och det är skrämmande uppenbart att det som "bränner ut" personal i offentlig sektor inte krusar horisonten för likvärdig arbetsbelastning i privat sektor. 

Sen är det nog absolut så att personal som jobbar i offentlig sektor (vård) upplever att dem är superstressade och därmed blir sjukskrivna. 

Jobbar själv som chef inom service på ett sjukhus och för oss inom service är det skrattretande hur man inom vården upplever att de resurser man får för att klara sitt uppdrag är otillräckliga. 

Exempel: En undersköterska säger till en städare "Du får ursäkta mig att jag inte hunnit bädda ut sängen du skall städa, du får göra det själv trots att det faller under mitt uppdrag. Jag skulle slutat för 10 minuter sedan" medans städaren oftast då har jobbat 2 timmar över redan. 

Nej jag har inga som helst sympatier för överbetald vårdpersonal som tror sig vara hjältar för att dem gör några minuter övertid här och där medans det är vardag att göra 1-2 timmar övertid varje dag för servicepersonal pga att alla resurser går åt till att ge bullar till lipande vårdpersonal. 
    Personalen får ingen frukt eller bullar, det har man dragit in. Friskvården skall dras in. De enda som bjuder sig själva på luncher och middagar är ledningen.
  • Anonym (V)
    Anonym (Märkligt) skrev 2025-12-24 13:54:39 följande:
    Ja, om man är en typisk matte-nörd så kan det säkert vara väldigt jobbigt att ha så mycket med människor att göra som man har i läraryrket. Det säger sig självt att det inte är ett lämpligt yrke då.

Nu råkar jag veta, att det i alla fall har varit möjligt (vet inte om det är det längre?) för föräldralediga lärare att "gå tillbaka i tjänst" över sommarlovet och även jullovet, sportlovet o.s.v.. Då de alltså inte räknar med att ha några arbetsuppgifter, eftersom det inte finns några elever i skolan. Då får de lön av kommunen och kan i stället förlänga föräldraledigheten med lika många föräldrapenningsdagar. 

Ibland har det då hänt att en rektor faktiskt satt den i tjänst återgångna läraren att göra några arbetsuppgifter på lovet, men då har det blivit ett himla liv från både denna och lärarfacket. Dessa menar att det är "underförstått" att lärare inte ska arbeta på loven... även om man är "i tjänst". 

Detta säger mycket om hur lärare ser på arbetsmoral (nej inte ALLA lärare, men de som gör så här, och det HAR i alla fall varit allmänt). 
    Personen i fråga var ingen matte-nörd, det var en rätt socialt utåtriktad kvinna.

Har arbetat i skolan med andra uppgifter än att vara lärare, men jag kan inte påminna mig att lärarna gjorde så med sin föräldraledighet.

Däremot kan en föräldraledig börja igen mitt i sommaren t.ex., och är då lediga tills det är dags för lärarna att börja jobba i skollokalerna igen. 

Vad jag vet från min tid i skolan är att lärarna är kvar i skolan ett tag efter skolavslutningen och arbetar,  och börjar ett tag före eleverna på höstterminen. Det finns mycket mer att göra än att undervisa i skolan. 
  • Anonym (Märkligt)
    Anonym (V) skrev 2025-12-25 18:40:27 följande:
    Har arbetat i skolan med andra uppgifter än att vara lärare, men jag kan inte påminna mig att lärarna gjorde så med sin föräldraledighet.

Däremot kan en föräldraledig börja igen mitt i sommaren t.ex., och är då lediga tills det är dags för lärarna att börja jobba i skollokalerna igen. 

Vad jag vet från min tid i skolan är att lärarna är kvar i skolan ett tag efter skolavslutningen och arbetar,  och börjar ett tag före eleverna på höstterminen. Det finns mycket mer att göra än att undervisa i skolan. 
    Det är ett känt problem:

www.expressen.se/kvallsposten/foraldralediga-larare-gar-in-i-tjanst-pa-loven/

Föräldralediga lärare går in i tjänst på loven

Malmö. Sju av tio föräldralediga lärare i Malmö och Lund går in i tjänst under julloven - utan att sätta sin fot på arbetsplatsen.

Dyrt jullov

I stället för 80 procents ersättning från försäkringskassan så innebär det heltidslön från utbildningsförvaltningen. 44 av 55 föräldralediga lärare i Lund började formellt jobba när skolorna stängde ner strax före jul 2006. Sedan trädde de ur tjänst när skolan började igen.  - Det är deras avtalsrätt. Men kan man ifrågasätta om det är moraliskt rätt att göra så, säger skoldirektören Sten-Bertil Olsson.  De "arbetande" Lundalärarnas senaste jullov kostade kommunen över 1.1 miljoner kronor.  - Ekonomiskt är det självklart frustrerande. 

• Anonym (Q)
    Anonym (Märkligt) skrev 2025-12-30 18:15:52 följande:
    Det är ett känt problem:

www.expressen.se/kvallsposten/foraldralediga-larare-gar-in-i-tjanst-pa-loven/

Föräldralediga lärare går in i tjänst på loven

Malmö. Sju av tio föräldralediga lärare i Malmö och Lund går in i tjänst under julloven - utan att sätta sin fot på arbetsplatsen.

Dyrt jullov

I stället för 80 procents ersättning från försäkringskassan så innebär det heltidslön från utbildningsförvaltningen. 44 av 55 föräldralediga lärare i Lund började formellt jobba när skolorna stängde ner strax före jul 2006. Sedan trädde de ur tjänst när skolan började igen.  - Det är deras avtalsrätt. Men kan man ifrågasätta om det är moraliskt rätt att göra så, säger skoldirektören Sten-Bertil Olsson.  De "arbetande" Lundalärarnas senaste jullov kostade kommunen över 1.1 miljoner kronor.  - Ekonomiskt är det självklart frustrerande. 

Oj, det där borde så sannerligen regleras i lagen.
    Vilket jävla sätt, rent ut sagt.
  • Anonym (Tandvärk)

min teori är att problemet är just mängden arbetstid som som inte följs upp, att väldigt många inte kan hantera denna. Vissa arbetar för mycket andra planerar inte sin tid och får ohanterabara arbetstoppar. Det måste också bli obalans mellan lärare då olika lärare måste ha väldigt olika arbetsbelastning. Svårt för ledning att överse och arbeta för hållbar arbetsmiljö. Att jämföra med andra yrken med mycket uppföljning, men liknande arbetstid är ganska orimligt. Sen har jag svårt att förstå relevansen i argument kring svårigheter att ta semester utanför sommarlov och lov. Finns många yrken man inte kan ta semester när man vill. Sen känns det som att kombinerar man arbete med småbarnsliv som lärare förstår jag att utbrändhet är hög om man skyndar för att hämta barn tidigt vid 16, för att sedan ha 2-3 h arbete samtidigt som man ska ta hand om barnen alt försaka tid med sin partner när barnen gott och lagt sig vid 20 varje dag. Att tänka på sitt arbete 24/7? Sover man inte då?

• Anonym (Märkligt)
    Anonym (Tandvärk) skrev 2026-01-05 11:26:31 följande:

min teori är att problemet är just mängden arbetstid som som inte följs upp, att väldigt många inte kan hantera denna. Vissa arbetar för mycket andra planerar inte sin tid och får ohanterabara arbetstoppar. Det måste också bli obalans mellan lärare då olika lärare måste ha väldigt olika arbetsbelastning. Svårt för ledning att överse och arbeta för hållbar arbetsmiljö. Att jämföra med andra yrken med mycket uppföljning, men liknande arbetstid är ganska orimligt. Sen har jag svårt att förstå relevansen i argument kring svårigheter att ta semester utanför sommarlov och lov. Finns många yrken man inte kan ta semester när man vill. Sen känns det som att kombinerar man arbete med småbarnsliv som lärare förstår jag att utbrändhet är hög om man skyndar för att hämta barn tidigt vid 16, för att sedan ha 2-3 h arbete samtidigt som man ska ta hand om barnen alt försaka tid med sin partner när barnen gott och lagt sig vid 20 varje dag. Att tänka på sitt arbete 24/7? Sover man inte då?

Ja, att gnälla på att man inte kan ta semester utanför lovveckorna är väl HÖJDEN av bortskämdhet, när andra människor bara har fem veckor på hela året... Och precis som du säger, inte heller kan ta ut de veckorna när de vill.

T.ex. är det ett stort problem att småbarnsföräldrar paxar de "bästa" veckorna (typ juli på helgdagarna och mellandagarna i julsäsongen, likaså påskhelgen och midsommarhelgen) genom att ta ut föräldrapenning i stället. Som arbetsgivaren enligt lag måste prioriterar före semestrar.

Lärare har aldrig detta problem, de är per automatik lediga i juli och på/runt alla storhelger.  
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Märkligt) skrev 2026-01-05 15:28:41 följande:
    Ja, att gnälla på att man inte kan ta semester utanför lovveckorna är väl HÖJDEN av bortskämdhet, när andra människor bara har fem veckor på hela året... Och precis som du säger, inte heller kan ta ut de veckorna när de vill.

T.ex. är det ett stort problem att småbarnsföräldrar paxar de "bästa" veckorna (typ juli på helgdagarna och mellandagarna i julsäsongen, likaså påskhelgen och midsommarhelgen) genom att ta ut föräldrapenning i stället. Som arbetsgivaren enligt lag måste prioriterar före semestrar.

Lärare har aldrig detta problem, de är per automatik lediga i juli och på/runt alla storhelger.  
    Alla som inte jobbar som lärare tycker att de har det så fantastiskt och är så bortskämda. Samma människor skulle aldrig komma på tanken att jobba som lärare själva, undrar varför.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Trötter) skrev 2026-01-05 17:53:25 följande:
    Alla som inte jobbar som lärare tycker att de har det så fantastiskt och är så bortskämda. Samma människor skulle aldrig komma på tanken att jobba som lärare själva, undrar varför.
    För att man vet med sig att man är en kass pedagog?
    För att man inte vill jobba med undervisning av andra skäl?
  • Anonym (Tandvärk)

Nja tror du inte att det är hur kollektivavtalet är utformat som är grunden till problemet? upplever inte att jag får några relevanta argument för varför det är så bra att ha så mycket tid utan uppföljning? Att lärare i tråden skriver? Hur skulle en ensamstående klara att arbeta heltid som lärare om man behöver arbeta en femtedel (en kväll i veckan) av sin förtroendearbetstid på plats? Låter förskräckligt att vara ensamstående och dag in och dag ut behöva sätta barnen framför tv/padda för att riva av 2-3h hemarbete. köpa hämtmat? Eller hinner man laga mat när man kommer hem vid 17 tiden, leka göra läxor, köra till aktiviteter, städa tvätta osv , lägga barn vid 20, påbörja arbetet efter man lagt barnen inte konstigt att sjukskrivning ökar. Hellre då att viss tid är förlagd på arbetsplatsen med barnomsorg.

• Anonym (Trötter)
    Anonym (Q) skrev 2026-01-05 18:21:32 följande:
    För att man vet med sig att man är en kass pedagog?
    För att man inte vill jobba med undervisning av andra skäl?
    Så nästan alla svenskar är kassa pedagoger eller vill inte jobba med undervisning av "andra skäl".

Eftersom "andra skäl" kan vara precis vad som helst så måste jag ge dig rätt. Givetvis är det så att "andra skäl" som bättre lön, arbetsmiljö och andra villkor är bättre på annat håll.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Trötter) skrev 2026-01-05 18:47:46 följande:
    Så nästan alla svenskar är kassa pedagoger eller vill inte jobba med undervisning av "andra skäl".

Eftersom "andra skäl" kan vara precis vad som helst så måste jag ge dig rätt. Givetvis är det så att "andra skäl" som bättre lön, arbetsmiljö och andra villkor är bättre på annat håll.
    Nej du, det är många som tjänar mycket sämre än lärare.
  • Anonym (Märkligt)
    Anonym (Trötter) skrev 2026-01-05 17:53:25 följande:
    Jag tror säkert att det kan vara jobbigt att vara lärare om man inte är lämplig för det, precis som det kan vara jobbigt att vara alla andra yrken om man inte är lämplig för dem. Men INGA ANDRA yrken kompenseras med så mycket fritid som just läraren!
  • Anonym (nja)
    Anonym (Tandvärk) skrev 2026-01-05 18:39:29 följande:

Nja tror du inte att det är hur kollektivavtalet är utformat som är grunden till problemet? upplever inte att jag får några relevanta argument för varför det är så bra att ha så mycket tid utan uppföljning? Att lärare i tråden skriver? Hur skulle en ensamstående klara att arbeta heltid som lärare om man behöver arbeta en femtedel (en kväll i veckan) av sin förtroendearbetstid på plats? Låter förskräckligt att vara ensamstående och dag in och dag ut behöva sätta barnen framför tv/padda för att riva av 2-3h hemarbete. köpa hämtmat? Eller hinner man laga mat när man kommer hem vid 17 tiden, leka göra läxor, köra till aktiviteter, städa tvätta osv , lägga barn vid 20, påbörja arbetet efter man lagt barnen inte konstigt att sjukskrivning ökar. Hellre då att viss tid är förlagd på arbetsplatsen med barnomsorg.

Man offrar sömn. Jag var inte ensamstående när barnen var små men maken jobbade utomlands i perioder. 
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Märkligt) skrev 2026-01-05 19:09:52 följande:
    Jag tror säkert att det kan vara jobbigt att vara lärare om man inte är lämplig för det, precis som det kan vara jobbigt att vara alla andra yrken om man inte är lämplig för dem. Men INGA ANDRA yrken kompenseras med så mycket fritid som just läraren!
    Poängen var att om det vore underbart, förmånligt, välbetalt, slappt som alla argumenterar för så hade det funnits ett stort överskott av lärare. Så verkar inte vara fallet om jag förstått det rätt. 
  • Anonym (Tess)

Jag håller inte med dig. För att skapa givande och engagerande lektioner så kan jag vissa nätter sitta till klockan 2-3 på natten och jobba. Efter kontakt med föräldrar och allt annat. För att förebygga att det ska bli kaos på lektionerna för att vissa barn har svårigheter med uthållighet. Då får jag se till så att det blir givande och att eleverna ska vilja arbeta på lektionen så att jag slipper att tillrättavisa eleverna om att de ska jobba.

Gör jag riktigt bra lektioner så försvinner alla beteendeproblem från elever. Där någonstans inser jag hur viktigt jobbet är. Det jag gör och hur bra jag planerar desto mer lär sig mina elever. Om du tror att arbetstiden ska räcka så tror du nog fel. 

Innan barn så jobbade jag mellan 8-23 på kvällen och nu med barn så tar jag en paus vid middag och för mys med barnen men får istället gå och lägga mig 3 på morgonen. 

Men jag ska inte klaga, jag är en mycket bra lön i jämförelse med kollegor och tjänar mer som en rektor idag. 

• Anonym (Tandvärk)

det låter fullständigt ohållbart att sova 3 h per natt, har svårt att förstå att dina lektioner blir så bra efter 3-4 h sömn beroende på när du behöver gå upp. känns som du överdriver lite grand? Menar du att du att du dagligen effektivt arbetar mellan 8-23? utan barn och sedan 8-16 paus och sedan 20-03? Tolkar det som du arbetat länge som lärare? Blir man inte bättre på att planera lektioner med erfarenhet, kan återanvända matrial? Lär sig tydliggörande pedagogik, AKK och andra metoder?

• Anonym (Tess)
    Anonym (Tandvärk) skrev 2026-01-05 23:51:16 följande:

det låter fullständigt ohållbart att sova 3 h per natt, har svårt att förstå att dina lektioner blir så bra efter 3-4 h sömn beroende på när du behöver gå upp. känns som du överdriver lite grand? Menar du att du att du dagligen effektivt arbetar mellan 8-23? utan barn och sedan 8-16 paus och sedan 20-03? Tolkar det som du arbetat länge som lärare? Blir man inte bättre på att planera lektioner med erfarenhet, kan återanvända matrial? Lär sig tydliggörande pedagogik, AKK och andra metoder?

Så är det verkligen inte varje natt längre men i perioder ja.

Tror du att tydliggörande pedagogik skapar engagerade elever? 

Jag lider inte av detta, jag klagar inte. Jag älskar mitt arbete och behöver inte redovisa för dig hur jag planerar. Däremot kan jag säga att mina elever VILL gå på mina lektioner, de vill lära sig historia, de vill läsa och det är för att jag engagerar. Tänk dig en riktigt bra föreläsning. 

Tror du det är enkelt att få elever att faktiskt lära sig. Vissa barn kan motivera sig själv och typ tänka att det här är tråkigt, men jag vill ha betyget eller jag har säkert nytta av detta i framtiden så jag gör som hon säger?. Den kategorin är nog väldigt unik, jag har de eleverna jag har och då är det bara att kavla upp ärmarna och arbeta.

Jag får alla elever som med andra lärare är katastrof att verkligen arbeta på mina lektioner. Trots detta så tror du att AKK är lösningen och hade jag enbart gjort det istället så hade allt varit fantastiskt.

Jag är ledsen att säga detta, men hade det varit en mirakelkur hade inte så många barn stått i kö till BUP idag för en neuropsykiatrisk utredning, för då hade det funkat att bara köra lite tydliggörande pedagogik och typ tecken som stöd så skulle allt vara typ bra. 

• Anonym (Tandvärk)

Va härligt att du trivs och uppskattar ditt arbete.  liksom de allra flesta jag känner känner arbetar jag  då och då sena kvällar för att få ihop arbetet. Förbereda för viktiga saker, ha kontakt med kund osv. Skulle gissa att det är ganska vanligt i de allra flesta tjänstemanna yrken. Låter som du är nöjd med ditt yrke, och när du beskriver att det handlar om att du vissa kvällar i veckan kör en långkörare för att sedan hänga med familjen andra kvällar låter det som du hanterar din arbetstid på ett vettigt och effektivt sätt. Samtidigt beskriver du att dina kollegor inte lyckas planera sin tid och även om du beskriver dig själv nöjd med din tjänst, lön och fritidsliv är väl problemet att många andra lärare inte lyckas hitta denna balans. Självklart behöver du inte redovisa hur du planerar till mig en anonym person på en forum. inte lika självklart att en lärare som inte får ihop sin tid känner samma motvilja att redogöra för samma sak inför sin rektor och ledning?

Svar på tråden Sluta låtsas: lärarnas arbetstid måste fungera som andra yrken